Gå til innhold

Kun skattelette til de som er i arbeid, ikke de uføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår Venstre. Det betyr at de uføre vil betale mer i skatt enn de i arbeid ved samme inntekt.

Hva tenker du? Er dette nødvendig for å få flere i arbeid?

https://www.nrk.no/norge/venstre-med-nytt-skattegrep_-_-vil-stimulere-folk-til-a-jobbe-1.17328305

Skattekutt på lønna arbeid fortalde Melby og nestleiar Sveinung Rotevatn om allereie før landsmøtet braka laust fredag.

– Vi veit at å gi skattelette stimulerer folk til å jobbe. Det kan gjere at det lønner seg for nokre å ta ein heiltidsjobb, framfor ein deltidsjobb, eller for nokon som står utanfor å kome inn i arbeidslivet, seier Melby.

Alle som får inntekter i form av trygd og pensjon, får inga glede av dette skattekuttet. Det skal berre treffe dei som står i arbeid.

Anonymkode: 7a7b4...f74

AnonymBruker
Skrevet

Venstre er et grusomt parti. Dette gjorde ikke saken bedre. 

Anonymkode: cc7cf...be9

AnonymBruker
Skrevet

Det kan fjerne litt av argumentet "hvorfor jobbe når jeg får nesten like mye utbetalt som ufør", tenker jeg. 

Anonymkode: 1bb0c...689

AnonymBruker
Skrevet

Man skatter etter inntekt. Det er rettferdig for alle. 

Kun de med meget høy inntekt som synes systemet er urettferdig virker det som.

Nå tjener jeg 34% mindre enn da jeg jobbet. Jeg kan ikke betale så mye skatt som da. Da ville jeg ikke ha noe å leve for.

Anonymkode: dd1e0...c01

psykedeliker
Skrevet

Skatt på trygd er bare et skuespill, for uføretrygdede skaper ingen verdier. Alternativet ville vært at det ikke skulle skattes av trygden i det hele tatt, men da ville trygdesatsene vært tilsvarende lavere.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Skatt på trygd er bare et skuespill, for uføretrygdede skaper ingen verdier. Alternativet ville vært at det ikke skulle skattes av trygden i det hele tatt, men da ville trygdesatsene vært tilsvarende lavere.

Det var jo nesten slik før i uførere-reformen Tror jeg betalte 4% skatt. Når reformen kom så ble inntekten mye større. Men med skattetrykket så var det ikke rare forskjellen.

Anonymkode: ad779...f38

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var jo nesten slik før i uførere-reformen

Uførereformen gjorde det også mulig å ta utdanning som uføretrygdet.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Uførereformen gjorde det også mulig å ta utdanning som uføretrygdet.

Ja også ble det mye vanskeligere å få bostøtte.

Anonymkode: ad779...f38

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, psykedeliker said:

Fordi folk har ulike skattefradrag etter livssituasjon. Og fordi at de som kan jobbe ved siden av skal slippe å forholde seg til to ulike skatteregler.

Anonymkode: 7a7b4...f74

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...