Gå til innhold

Anbefalte innlegg

emilie321
Skrevet (endret)

Kjøpte 400g karbonadedeig på torsdag. Skulle egentlig ha den da, men så ble det ikke noe av allikevel.  Så på den igår kveld og så at den hadde gått ut på dato på torsdag.  Puttet den i fryseren, men vet ikke om jeg tørr å spise den. Hvis det ikke lukter noe rart av den, er det trygt da?  Er veldig skeptisk til bla kjøtt som har gått ut på dato.

Endret av emilie321
Feil
  • emilie321 endret tittelen til Karbonadedeig som har gått ut på dato

Fortsetter under...

Skrevet

Rå kjøttprodukter skal man være litt skeptisk til å spise etter siste forbruksdag. Det vil nødvendigvis være noe bakterier i den, og man vet ikke i hvilken grad disse har formert seg mye. Det avhenger også av hvilken temperatur produktet har vært oppbevart i, både hos produsent, lager, butikk og hos deg. 

Hvis du spiser den må du i alle fall steke den godt. 

emilie321
Skrevet
  ISW skrev (På 8.3.2025 den 8.27):

Rå kjøttprodukter skal man være litt skeptisk til å spise etter siste forbruksdag. Det vil nødvendigvis være noe bakterier i den, og man vet ikke i hvilken grad disse har formert seg mye. Det avhenger også av hvilken temperatur produktet har vært oppbevart i, både hos produsent, lager, butikk og hos deg. 

Hvis du spiser den må du i alle fall steke den godt. 

Ekspander  

Det var det jeg også mente. Vet jo hvordan den har blitt oppbevart her, men ikke før jeg kjøpte den. Hmm.... tror ikke jeg tør å ta sjansen for å spare 50,- (den var på tilbud)

AnonymBruker
Skrevet
  emilie321 skrev (På 8.3.2025 den 8.39):

Det var det jeg også mente. Vet jo hvordan den har blitt oppbevart her, men ikke før jeg kjøpte den. Hmm.... tror ikke jeg tør å ta sjansen for å spare 50,- (den var på tilbud)

Ekspander  

Jeg ville aldri spist den.

Anonymkode: f1280...180

Lillemus
Skrevet
  emilie321 skrev (På 8.3.2025 den 8.18):

Kjøpte 400g karbonadedeig på torsdag. Skulle egentlig ha den da, men så ble det ikke noe av allikevel.  Så på den igår kveld og så at den hadde gått ut på dato på torsdag.  Puttet den i fryseren, men vet ikke om jeg tørr å spise den. Hvis det ikke lukter noe rart av den, er det trygt da?  Er veldig skeptisk til bla kjøtt som har gått ut på dato.

Ekspander  

Nja... Jeg har spist mye gammel kjøttmat, men da har det ligget i fryseren før det var utgått på dato. Nå er det jo snakk om bare en dag for den karbonadedeigen da, jeg ville tint den og luktet på den før jeg kastet den. :) 

Annonse

Skrevet

Jeg hadde nok også spist den hvis den luktet godt og så bra ut.

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde spist den, er sikkert like god. 

emilie321
Skrevet
  Adeie skrev (På 8.3.2025 den 10.32):

Hadde glatt spist den.

Ekspander  

Er i tvil, men samtidig er det jo dumt å kaste den hvis den er spiselig da.

emilie321
Skrevet
  Dorthe skrev (På 8.3.2025 den 11.15):

Jeg hadde nok også spist den hvis den luktet godt og så bra ut.

Ekspander  

Hvis jeg skal spise den, så må den iallefall lukte okay + stekes godt

Skrevet
  emilie321 skrev (På 8.3.2025 den 11.45):

Er i tvil, men samtidig er det jo dumt å kaste den hvis den er spiselig da.

Ekspander  

Lukt og syn er viktigere enn datoen som står på.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg hadde ikke spist den, men det går sikkert bra hvis den lukter normalt.

Skrevet
  emilie321 skrev (På 8.3.2025 den 11.46):

Ekspander  

Under de forutsetningen hadde jeg spist den, det er jo snakk om én dag i kjøleskap. Jeg tror ikke det er så små marginer, selv om jeg forstår forskjellen mellom best før og siste forbruksdag. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

1 dag over dato er ikke noe problem. Har hatt kjøttdeig både 2-3 dager over datoen uten problemer. Og enda lengre når Rema hadde slike termometer som indikerte hvor lang holdbarhet ting hadde en gang i tiden.

Anonymkode: f1369...488

Eva Sofie
Skrevet
  emilie321 skrev (På 8.3.2025 den 11.46):

Ekspander  

Jeg er rimelig sikker på at karbonadedeigen selv varsler deg om den ikke er egnet til å bli spist. Og om du steker den godt, er du helt sikker. Jeg har hilst på en kjøttdeig som var ligget litt for lenge før den ble lagt i frysen - der kom luktesansen godt med.

Om du vil være 110% sikker på å få gjennomstekt den godt, kan du ev. steke den først i pannen før den brukes videre til en ovnsrett. Tacograteng f.eks.?

Vi har absolutt ikke datoskrekk her i huset, og har ved et par anledninger spist kokt skinke som har gått 2 måneder over dato. Den hadde ikke blåst seg opp, luktet helt fint og så fin ut. Smakte bra også - men den ble spist opp i løpet av to dager. På dag nr. 2 ble den brukt til ostesmørbrød..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...