Gå til innhold

Ærlig om overskredet dosering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Å være ærlig på at man tar for mye medisin, inni en beskrivelse av hvordan set går. Hvordan blir det oppfatta av legen? Blir det som at man vil ha oppmerksomhet eller vil bli lagt inn? Jeg vil ikke bli lagt og er samtykkekompetent så ddt kommerikketil å skje,  men vil jo at legen får best mulig bilde av hvordan ting er, for å ha best mulig grunnlag for å vite hva han evt kan gjøre for å hjelpe, hvis det er noe. 

Anonymkode: 4bc43...d47

Eva Sofie
Skrevet

Det er når du er ærlig at du kan få riktig hjelp. For at legen ikke skal misforstå hensikten/årsaken til hvorfor du har gjort det, er det like viktig at du er ærlig og forteller ham om hvorfor. Det er en helt rasjonell årsak til at du har gjort som du har gjort. Legen forstår det om du gir hele sannheten.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (23 minutter siden):

Det er når du er ærlig at du kan få riktig hjelp. For at legen ikke skal misforstå hensikten/årsaken til hvorfor du har gjort det, er det like viktig at du er ærlig og forteller ham om hvorfor. Det er en helt rasjonell årsak til at du har gjort som du har gjort. Legen forstår det om du gir hele sannheten.

Lykke til.

Takk for forståelse, men så veldig rasjonelt er det vel ikke, men vet ikke hvordan ellers komme gjennom dagene. 

Takk. Godt at det er hverdag i morgen, da får jeg kanskje kontakt med noen. Tror ikke jeg har vært dårligere før bortsett fra at jeg ikke har noen suicidaltanker nå. Hvis jeg hadde måtte være våken hele dagen hadde jeg sikkert hatt det.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Det er forskjell på å øke b preparater og ap. Det siste får du nok forståelse på, mens b preparater kan utløse sanksjoner vil jeg tro. Jeg vet ikke, kommer an på lege og dose.

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (12 minutter siden):

Det er forskjell på å øke b preparater og ap. Det siste får du nok forståelse på, mens b preparater kan utløse sanksjoner vil jeg tro. Jeg vet ikke, kommer an på lege og dose.

Hvis det er den personen som tok seroquel hver gang personen våknet så bør det reageres på. Personen trenger mye hjelp nå.

Anonymkode: 4c226...23f

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for forståelse, men så veldig rasjonelt er det vel ikke, men vet ikke hvordan ellers komme gjennom dagene.

Om en klarer å se det i sammenheng med hvordan du har det og hva du tenker/føler, kan det bli mer forståelig for legen din. Det gjør vondt å være åpen om hele sannheten, men er eneste/beste løsning om vi vil ha hjelp. Og ikke bare brannslukning.

Tror ikke jeg har vært dårligere før bortsett fra at jeg ikke har noen suicidaltanker nå. Hvis jeg hadde måtte være våken hele dagen hadde jeg sikkert hatt det.

Jeg håper du kan be om en time hos legen din. Bedre å ta tak i det nå, enn at det blir enda verre. Du fortjener hjelp, vet du.

Mange legekontor har mulighet til å gi akutt legetime dersom man kontakter de pr. telefon helt på starten av dagen. Går det an? Eller at du skriver en e-konsultasjon til legen din?

Om det oppleves for krevende å ta kontakt med legen selv nå, kan du høre om noen kan gjøre det på vegne av deg. Det er ikke å gjøre/oppføre seg dumt - det er å ta ansvar for deg selv.

Heier på deg! :) 

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Om en klarer å se det i sammenheng med hvordan du har det og hva du tenker/føler, kan det bli mer forståelig for legen din. Det gjør vondt å være åpen om hele sannheten, men er eneste/beste løsning om vi vil ha hjelp. Og ikke bare brannslukning.

Jeg håper du kan be om en time hos legen din. Bedre å ta tak i det nå, enn at det blir enda verre. Du fortjener hjelp, vet du.

Mange legekontor har mulighet til å gi akutt legetime dersom man kontakter de pr. telefon helt på starten av dagen. Går det an? Eller at du skriver en e-konsultasjon til legen din?

Om det oppleves for krevende å ta kontakt med legen selv nå, kan du høre om noen kan gjøre det på vegne av deg. Det er ikke å gjøre/oppføre seg dumt - det er å ta ansvar for deg selv.

Heier på deg! :) 

Ja, du har svart på noen andre innlegg jeg har skrevet, og jeg skal bruke e-konsultasjon.  Jeg må kanskje ringe for å få sykemelding. Det er vanskelig,  men leder vil vel ha en sykemelding på forhånd hvis jeg ikke kommer på jobb. Eller så må jeg møte selv om jeg ikke klarer å jobbe. Det ville gå uyover flere. Kan gå noen dager før legen tar e-konsultasjoner selv om han pleier være rask. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Lykke til.

Tenker du det var jeg som tok litt mer Sobril pga vanskelig livssituasjon? Det var det ikke. Jeg har tatt quetiapin.  Får for såvidt styre dosen selv, men tatt til feile og flere tidspunkt blir riktigere egentlig og jeg vet ikke hvorfor jeg ikke skrev akkurat det, jeg skriver det til legen

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, du har svart på noen andre innlegg jeg har skrevet, og jeg skal bruke e-konsultasjon.  Jeg må kanskje ringe for å få sykemelding.

Om det kan gjøre det litt enklere for deg, så tenk på at du mest trolig bare skal legge igjen beskjed til legens sekretær e.l. Spør de om det er mulig for legen din å prioritere e-konsultasjonen din. At det både gjelder sykemelding og årsaken til det; du strever en del for tiden.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller så må jeg møte selv om jeg ikke klarer å jobbe. Det ville gå uyover flere.

Nå er det viktig at du prioriterer deg selv. Som de sier i sikkerhetsanvisningene på fly: "Ta på egen maske, før du hjelper barn og andre". Det sier mye...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenker du det var jeg som tok litt mer Sobril pga vanskelig livssituasjon? Det var det ikke.

Nei, det tenkte jeg ikke. Du har en annen måte å svare/skrive på... :) 

Har du noen tanker om  hva du er urolig for og samtidig forsøker å sove fra? - beklager om jeg tar veldig feil av mitt forsøk på tolkning...

Håper du klarer/har klart å sende legen din en e-konsultasjon. Om det er vanskelig, og lett å utsette, kanskje du kan sette deg selv et klokkeslett? Den skal være sendt innen...

Skrevet

Legen må kunne ta pasientens perspektiv. Om en tar litt medisin og blir litt bedre, er det selvsagt fristende å ta litt mer medisin for å se om en kan bli enda bedre. Det må legen ha forståelse for. Dessuten er det jo interessant å erfare hvordan det gikk.

Fortell din behandler helt ærlig hva du har gjort og hva du da opplevde.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Om det kan gjøre det litt enklere for deg, så tenk på at du mest trolig bare skal legge igjen beskjed til legens sekretær e.l. Spør de om det er mulig for legen din å prioritere e-konsultasjonen din. At det både gjelder sykemelding og årsaken til det; du strever en del for tiden.

Nå er det viktig at du prioriterer deg selv. Som de sier i sikkerhetsanvisningene på fly: "Ta på egen maske, før du hjelper barn og andre". Det sier mye...

Har du noen tanker om  hva du er urolig for og samtidig forsøker å sove fra? - beklager om jeg tar veldig feil av mitt forsøk på tolkning...

Håper du klarer/har klart å sende legen din en e-konsultasjon. Om det er vanskelig, og lett å utsette, kanskje du kan sette deg selv et klokkeslett? Den skal være sendt innen...

Nei vet ikke helt hva jeg vil sove fra, bare en følelse som er vanskelig å holde ut, men følelse enn tanker. 

Har sendt e-konsultasjon så snart det var mulig fra legekontoretsin side.  Og så ringt om sykemelding.  Jeg nevnte at jeg hadde sendt e-konsultasjon, men at akkurat det med sykemelding skulle jeg gjerne visst i dag. Virka som hun trodde jeg forventa svar på e-konsultasjon samme dag, så det var dumt. Hun kunne ikke love at legen vurderer sykemelding i dag. Men jeg har nå gitt beskjed til leder som jeg er åpen med at om jeg kommer i morgen, klarer jeg kanskje ikke å gjøre noe særlig. 

Så er det å vente. Blir urolig av å vente. Så nå ville jeg sovet fra ventingen, men akkurat nå kan jeg ikke det. Håper på svar i dag selv om det ikke er noen selvfølge. Flere spørsmål der som jeg trenger hjelp med å finne ut av. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

Du er veldig klok forresten 

AnonymBruker
Skrevet

Så redd for å ikke klare det jeg må i hjemmet nå. Hva gjør man da, hvis man ikke får laget middag til barn, vaska klærne osv, hvis alt blir klissete og skittent. Tenk om jeg ikke greier å ta meg av barna (tenåringene)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så redd for å ikke klare det jeg må i hjemmet nå. Hva gjør man da, hvis man ikke får laget middag til barn, vaska klærne osv, hvis alt blir klissete og skittent. Tenk om jeg ikke greier å ta meg av barna (tenåringene)

Har ikke rota med medisinen når de er hos meg, bare når de er hos far.

Skrevet

Det fine er at tenåring kan hjelpe til med husarbeid og middag. Gi hver av de ansvar for middag en dag i uken. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Men jeg klarte ikke, å uttrykke meg godt nok. Han forstod noe, men ikke alt. Og jeg føler meg masete når jeg med en gang skriver ny melding om at jeg ikke greier jobbe 40 prosent. Men jeg gjør ikke det. Jeg vet det er bra å jobbe, men det går ikke. Så måtte forklare ner. Vil ikke være dramatisk heller. 

Er det lege i akutt ambulant team?

Eva Sofie
Skrevet (endret)

Hei - beklager et litt sent svar...

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.09):

Så redd for å ikke klare det jeg må i hjemmet nå. Hva gjør man da, hvis man ikke får laget middag til barn, vaska klærne osv,

Det er bra du tør sette ord på tankene, (overfor deg selv) og det viser at du ser ut til å ha evne til å vise stor omsorg for dine barn, selv om du strever.

Kan du klare å dra ned eget ambisjonsnivå en del hakk? Jeg vet ikke hvor du legger deg på til vanlig, men veldig mye er godt nok. Et brødmåltid, med kakao og stekte speilegg, eller bare litt ekstra pålegg, er godt nok til middag. Eller om du lager et ostesmørbrød i ny og ne? Mine beste minner fra egen oppvekst, var da familien var samlet rundt kjøkkenbordet med kakao og eggerøre. I går visste jeg at jeg hadde lite overskudd, men at middag var viktig å få til: Vi varmet opp ferdiggrillet kylling, jeg laget saltbakte poteter (tok 15 minutter) og vi hadde små tomater som tilbehør. Potettilbehøret kunne ha vært mye annet, alt fra potetsalat, bakt potet i mikro, ferdig salat e.l. Det var et fullverdig måltid. Halv/helfabrikata er godt nok. Om du orker, kan du tilsette ekstra kylling/fisk/grønnsaker, men ikke nødvendig. Bare noen tanker, som du selv kan spinne videre på... ;) 

I blant kan også alt av husarbeid o.l. virke uoverkommelig. Særlig om du er sliten/lite energi e.l. Er det mulig å dra ned ambisjonsnivået og egne forventninger her også? Er det noe du kan gjøre for å spare litt krefter? Kanskje dele oppgaver inn i mindre (del)oppgaver. Du vet selv hva som fungerer for deg... ;) 

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.09):

hvis alt blir klissete og skittent. Tenk om jeg ikke greier å ta meg av barna (tenåringene)

Hva mener du med at "alt blir klissete og skittent"? - om du vil si noe mer om det...

Har du ev. noen du kan kontakte/få hjelp av, ev. snakke med eller bare lufte tanker/frustrasjon med, dersom du ser at det blir  krevende? Minn deg selv på å at det er avgjørende å ta på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Det er ikke noe nederlag å se at en trenger hjelp fra andre - det er selvinnsikt.

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 11.12):

Har ikke rota med medisinen når de er hos meg, bare når de er hos far.

Det er bra... Hva sa legen om du fikk til å fortelle  om overforbruket av medisiner? Som @nachno nevner, bør legen klare å se det fra pasientens perspektiv. Du har din grunn for å ha tatt for mye, og den bør legen lytte til.

Vil til sist si at jeg tenker du er en fighter. Håper at du også kan se det en dag. Som nevnt - jeg heier på deg.

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Hei - beklager et litt sent svar...

Det er bra du tør sette ord på tankene, (overfor deg selv) og det viser at du ser ut til å ha evne til å vise stor omsorg for dine barn, selv om du strever.

Kan du klare å dra ned eget ambisjonsnivå en del hakk? Jeg vet ikke hvor du legger deg på til vanlig, men veldig mye er godt nok. Et brødmåltid, med kakao og stekte speilegg, eller bare litt ekstra pålegg, er godt nok til middag. Eller om du lager et ostesmørbrød i ny og ne? Mine beste minner fra egen oppvekst, var da familien var samlet rundt kjøkkenbordet med kakao og eggerøre. I går visste jeg at jeg hadde lite overskudd, men at middag var viktig å få til: Vi varmet opp ferdiggrillet kylling, jeg laget saltbakte poteter (tok 15 minutter) og vi hadde små tomater som tilbehør. Potettilbehøret kunne ha vært mye annet, alt fra potetsalat, bakt potet i mikro, ferdig salat e.l. Det var et fullverdig måltid. Halv/helfabrikata er godt nok. Om du orker, kan du tilsette ekstra kylling/fisk/grønnsaker, men ikke nødvendig. Bare noen tanker, som du selv kan spinne videre på... ;) 

I blant kan også alt av husarbeid o.l. virke uoverkommelig. Særlig om du er sliten/lite energi e.l. Er det mulig å dra ned ambisjonsnivået og egne forventninger her også? Er det noe du kan gjøre for å spare litt krefter? Kanskje dele oppgaver inn i mindre (del)oppgaver. Du vet selv hva som fungerer for deg... ;) 

Hva mener du med at "alt blir klissete og skittent"? - om du vil si noe mer om det...

Har du ev. noen du kan kontakte/få hjelp av, ev. snakke med eller bare lufte tanker/frustrasjon med, dersom du ser at det blir  krevende? Minn deg selv på å at det er avgjørende å ta på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Det er ikke noe nederlag å se at en trenger hjelp fra andre - det er selvinnsikt.

Det er bra... Hva sa legen om du fikk til å fortelle  om overforbruket av medisiner? Som @nachno nevner, bør legen klare å se det fra pasientens perspektiv. Du har din grunn for å ha tatt for mye, og den bør legen lytte til.

Vil til sist si at jeg tenker du er en fighter. Håper at du også kan se det en dag. Som nevnt - jeg heier på deg.

Du har da ingen plikt til å svare, så det er ikke noe å beklage, ikke var det så lenge heller. 

Ambivasjonsnivået er ikke så høyt, men nå er 2 av 7 middager ferdig, og i morgen kan vi kanskje ha rester.

Ambisjonsnivået hva husarbeid angår er allerede lavt. Med kliss mener jeg at det blir av og til søl, og hvis man ikke vasker av bordet f.e. 

Ja, har gode venner jeg kan snakke med, og gode kollegaer og leder er også veldig støttende. 

Legen kommenterte ikke det med medisinforbruk spesielt.  Jeg skrev jo mye, og han svarte med videre gradert sykemelding og han ordna tidligere time på dps. Så måtte jeg skrive ny melding, for jeg greier ikke jobbe noe akkurat nå. Holder kontakten med arbeidsplass,  går på møter og i dag et kurs som jeg ikke klarte være aktiv på, det var øvelser, men jeg var nå der. Men klarer ikke jobbe. Så gav han meg time i morgen. Så får vi se. 

Fungerer langt fra som vanlig,  men dagen i dag er noe bedre enn den i går. Tror det er fordi jeg ikke fikk sovet på dagtid i går og dermed sov bedre i natt.

Greier ennå å tro at dette går over en dag, men det kommer til å ta lang tid.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (På 11.3.2025 den 14.28):

Da det ble tema på time sa han ikke  noe direkte om medisininntaket, men  om at det ikke er så lurt sove på dagen. Noe om viktigheten av å holde på god døgnrytme. Han sa det ikke på en dømmende måte. 

Lege på DPS spurte om selvmordstanker.  Jeg sa det har jeg ikke,  men at jeg likevel synes det er så vanskelig å holde ut at jeg har tatt quetiapin også  på dag for å få sove. Hun sa noe sånt som at Du har det vondt når du er deprimert. Validerende. 

Så ja, jeg kan vel konkludere med at det går bra å være ærlig også om det som er mindre konstruktivt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...