Everybody Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo veldig usjarmerende med feks depressive pasienter? Tunge, mutte, negative osv Anonymkode: 18b20...1c7 Ja da er man en svært dårlig og uprofesjonell behandler hvis man ikke liker noen på grunn av sykdommen som pasienten har og som man som behandler skal behandle. 0 Siter
nachnoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men det er jo veldig usjarmerende med feks depressive pasienter? Tunge, mutte, negative osv Anonymkode: 18b20...1c7 Enig i at det kan være tungt. Kjenner du jobber der det aldri er tungt? Men så er det utfordrende også. Kan jeg sammen med pasienten beseire depresjonen og gi pasienten et godt liv? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det er jo veldig usjarmerende med feks depressive pasienter? Tunge, mutte, negative osv Anonymkode: 18b20...1c7 Det verste er nok pasienter som lett blir fornærmet og krenket og driver og manipulerer for å få vilja si. Er noen av dem her inne også, sist sett på Åpent forum. Anonymkode: e9f3c...474 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden nachnoo skrev (5 minutter siden): Enig i at det kan være tungt. Kjenner du jobber der det aldri er tungt? Men så er det utfordrende også. Kan jeg sammen med pasienten beseire depresjonen og gi pasienten et godt liv? Nei, alle jobber har tunge oppgaver vil jeg tro. Hva tenker du om pasienten i de tilfellene den ikke blir bedre/frisk og du avslutter behandlingen som behandlingsresistent? Anonymkode: 18b20...1c7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 34 minutter siden Skrevet 34 minutter siden Er det egentlig etisk å jobbe med en pasient man ikke liker? Jeg tenker noen ganger på den tykke dama som Irvin Yalom skriver om, som han forakter og har sterke motoverføringer mot. Han tror han klarer å skjule det, men det viser seg at hun har skjønt det hele tiden. Historien ender jo bra, og hun taklet det, men på meg virker det som det må være uforholdsmessig vanskelig for pasienten likevel. Når alt tyder på at det er relasjonen som det viktigste i terapi, så kan jeg ikke skjønne annet enn at terapien blir vanskeligere og lengre enn nødvendig, når terapeuten ikke liker pasienten? Jeg skjønner at man ikke går i terapi for å bli likt av terapauten, men å sitte hver time og merke at man blir mislikt kan ikke være bra? Kanskje kludrer det til det hele ekstra, for pasienten prøver å overse/overhøre instinktene om at man blir mislikt, som egentlig er sanne? Overføringen/motoverføringen blir egentlig nesten uløselige? Anonymkode: 131fb...ad3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det egentlig etisk å jobbe med en pasient man ikke liker? Jeg tenker noen ganger på den tykke dama som Irvin Yalom skriver om, som han forakter og har sterke motoverføringer mot. Han tror han klarer å skjule det, men det viser seg at hun har skjønt det hele tiden. Historien ender jo bra, og hun taklet det, men på meg virker det som det må være uforholdsmessig vanskelig for pasienten likevel. Når alt tyder på at det er relasjonen som det viktigste i terapi, så kan jeg ikke skjønne annet enn at terapien blir vanskeligere og lengre enn nødvendig, når terapeuten ikke liker pasienten? Jeg skjønner at man ikke går i terapi for å bli likt av terapauten, men å sitte hver time og merke at man blir mislikt kan ikke være bra? Kanskje kludrer det til det hele ekstra, for pasienten prøver å overse/overhøre instinktene om at man blir mislikt, som egentlig er sanne? Overføringen/motoverføringen blir egentlig nesten uløselige? Anonymkode: 131fb...ad3 Hvorfor liker ikke Irvin den tykke dama? Fordi hun er tykk? Anonymkode: 18b20...1c7 0 Siter
nachnoo Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden Vil man finne noen som liker ABB/Tjostolv? Om man ikke finner noen, skal han da ikke få hjelp? 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Overføringen/motoverføringen blir egentlig nesten uløselige? Profesjonelle terapeuter skal henvise til annen terapeut om de føler motoverføringen er til hinder for terapien, eller om de av andre grunner tror en annen terapeut kan hjelpe pasienten bedre. I hvilken grad dette skjer i praksis er en annen sak. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden nachnoo skrev (4 minutter siden): Vil man finne noen som liker ABB/Tjostolv? Om man ikke finner noen, skal han da ikke få hjelp? Jo, dersom man med liten eller ingen sannsynlighet finner noen andre som kan like personen bedre, så gjør man det beste ut av det. Men for Yalom sin del, så virket det som han behandlet pasienten nesten som et eksperiment for sin egen del, uten at det nødvendigvis var for hennes beste. Hun hadde helt sikkert kunne funnet en behandler som ikke hadde fettfobi og funnet hun så frastøtende. Men igjen, så endte den terapien tilsynelatende bra, ifølge han, så kanskje var det en god match. Jeg sier ikke at det er svart/hvitt, og jeg er ikke behandler, jeg bare stiller noen spørsmål som jeg lurer på. Om ikke behandler har et ansvar for å avslutte terapien, overføre til noen andre eller noe, for å ikke gjøre det vanskeligere for pasienten enn nødvendig. Anonymkode: 131fb...ad3 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.