Gå til innhold

Hva betyr motoverføring (i psykoanalysen)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo veldig usjarmerende med feks depressive pasienter? Tunge, mutte, negative osv

Anonymkode: 18b20...1c7

Ja da er man en svært dårlig og uprofesjonell behandler hvis man ikke liker noen på grunn av sykdommen som pasienten har og som man som behandler skal behandle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo veldig usjarmerende med feks depressive pasienter? Tunge, mutte, negative osv

Enig i at det kan være tungt. Kjenner du jobber der det aldri er tungt?

Men så er det utfordrende også. Kan jeg sammen med pasienten beseire depresjonen og gi pasienten et godt liv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det verste er nok pasienter som lett blir fornærmet og krenket og driver og manipulerer for å få vilja si. Er noen av dem her inne også, sist sett på Åpent forum. 

Anonymkode: e9f3c...474

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Enig i at det kan være tungt. Kjenner du jobber der det aldri er tungt?

Men så er det utfordrende også. Kan jeg sammen med pasienten beseire depresjonen og gi pasienten et godt liv?

Nei, alle jobber har tunge oppgaver vil jeg tro. Hva tenker du om pasienten i de tilfellene den ikke blir bedre/frisk og du avslutter behandlingen som behandlingsresistent?

Skrevet

Er det egentlig etisk å jobbe med en pasient man ikke liker? Jeg tenker noen ganger på den tykke dama som Irvin Yalom skriver om, som han forakter og har sterke motoverføringer mot. Han tror han klarer å skjule det, men det viser seg at hun har skjønt det hele tiden. Historien ender jo bra, og hun taklet det, men på meg virker det som det må være uforholdsmessig vanskelig for pasienten likevel. Når alt tyder på at det er relasjonen som det viktigste i terapi, så kan jeg ikke skjønne annet enn at terapien blir vanskeligere og lengre enn nødvendig, når terapeuten ikke liker pasienten? Jeg skjønner at man ikke går i terapi for å bli likt av terapauten, men å sitte hver time og merke at man blir mislikt kan ikke være bra? Kanskje kludrer det til det hele ekstra, for pasienten prøver å overse/overhøre instinktene om at man blir mislikt, som egentlig er sanne? Overføringen/motoverføringen blir egentlig nesten uløselige?

Anonymkode: 131fb...ad3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det egentlig etisk å jobbe med en pasient man ikke liker? Jeg tenker noen ganger på den tykke dama som Irvin Yalom skriver om, som han forakter og har sterke motoverføringer mot. Han tror han klarer å skjule det, men det viser seg at hun har skjønt det hele tiden. Historien ender jo bra, og hun taklet det, men på meg virker det som det må være uforholdsmessig vanskelig for pasienten likevel. Når alt tyder på at det er relasjonen som det viktigste i terapi, så kan jeg ikke skjønne annet enn at terapien blir vanskeligere og lengre enn nødvendig, når terapeuten ikke liker pasienten? Jeg skjønner at man ikke går i terapi for å bli likt av terapauten, men å sitte hver time og merke at man blir mislikt kan ikke være bra? Kanskje kludrer det til det hele ekstra, for pasienten prøver å overse/overhøre instinktene om at man blir mislikt, som egentlig er sanne? Overføringen/motoverføringen blir egentlig nesten uløselige?

Hvorfor liker ikke Irvin den tykke dama? Fordi hun er tykk?

Skrevet

Vil man finne noen som liker ABB/Tjostolv?

Om man ikke finner noen, skal han da ikke få hjelp?

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overføringen/motoverføringen blir egentlig nesten uløselige?

Profesjonelle terapeuter skal henvise til annen terapeut om de føler motoverføringen er til hinder for terapien, eller om de av andre grunner tror en annen terapeut kan hjelpe pasienten bedre. I hvilken grad dette skjer i praksis er en annen sak.

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Vil man finne noen som liker ABB/Tjostolv?

Om man ikke finner noen, skal han da ikke få hjelp?

Jo, dersom man med liten eller ingen sannsynlighet finner noen andre som kan like personen bedre, så gjør man det beste ut av det. Men for Yalom sin del, så virket det som han behandlet pasienten nesten som et eksperiment for sin egen del, uten at det nødvendigvis var for hennes beste. Hun hadde helt sikkert kunne funnet en behandler som ikke hadde fettfobi og funnet hun så frastøtende. Men igjen, så endte den terapien tilsynelatende bra, ifølge han, så kanskje var det en god match. Jeg sier ikke at det er svart/hvitt, og jeg er ikke behandler, jeg bare stiller noen spørsmål som jeg lurer på. Om ikke behandler har et ansvar for å avslutte terapien, overføre til noen andre eller noe, for å ikke gjøre det vanskeligere for pasienten enn nødvendig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...