Gå til innhold

NRK: Nær tredobling av kokainbruken i Oslo på fire år. Hvorfor velger enkelte psykisk syke å bli mer syke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker du om det som kommer frem i denne artikkelen på NRK og hva tenker du om de, spesielt de som sliter psykisk, som bruker dette.

For meg er det helt feil måte å skulle "håndtere" psykiske plager på. Jeg unngår rus, selv om jeg har store psykiske plager. Det blir jo ikke bedre av å ruse seg, man ender i værste fall opp med å bli avhengig av rus.

https://www.nrk.no/trondelag/provene-av-avlopsvann-i-oslo_-bergen-og-trondheim-forteller-om-rusbruk-1.17339429

Anonymkode: 13b71...a2a

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kokain er et typisk festdop, ikke et dop som de som er psykisk syke vanligvis bruker. Kokain er mer de med god utdanning og høye jobber som tar. 

Anonymkode: 88615...850

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo og har aldri tatt dop selv, men av de jeg vet om som bruker kokain så er det pappapguttene/jentene på Oslo vest som har masse penger og høye stillinger. 

Anonymkode: 942c5...0f1

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du om det som kommer frem i denne artikkelen på NRK og hva tenker du om de, spesielt de som sliter psykisk, som bruker dette.

For meg er det helt feil måte å skulle "håndtere" psykiske plager på. Jeg unngår rus, selv om jeg har store psykiske plager. Det blir jo ikke bedre av å ruse seg, man ender i værste fall opp med å bli avhengig av rus.

https://www.nrk.no/trondelag/provene-av-avlopsvann-i-oslo_-bergen-og-trondheim-forteller-om-rusbruk-1.17339429

Anonymkode: 13b71...a2a

De som ruser seg har en egen oppfatning om hva de ulike stoffene gjør med kroppen og hvordan de virker. Jeg har hørt rus-avhengige som har en forbløffende innsikt i hvordan ulike rusmidler virker. 

Man skulle nesten tro at de har en utdanning på dette feltet.

Rus avhengige kaller dette for "Selvmedisinering" ,mens de som jobber i hjelpeapparatet heller vi kalle det feilmedisinering.  

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

Det er er vel ikke mest psykisk syke som bruker dette men folk i finansmiljøet?

Jeg tror mengden kokain som brukes i finansmiljøene er sterkt overdrevet og preget av en tro om at finans = Exit. Jeg har jobbet innen finans i mange år og knapt sett bruk av kokain. Kjenner ingen som bruker det. 

Jeg tror flertallet som bruker kokain enten er i utelivsbransjen eller drittunger på fest med rike foreldre. Jeg tror de fleste som har gode jobber innen finans styrer unna illegal rus. 

Endret av ISW
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tar kokain hele tiden.

Anonymkode: c1815...079

Hvordan har du råd til det da?

Anonymkode: 7a363...583

UtakknemligDiva

Hvorfor tar folk kokain når rusen varer kanskje bare 15 min? Hvert 20. minutt må man ta ny stripe.

Det må da være bedre å ta amfetamin?! Varer mye lenger. 

Hvorfor er det så dyrt når rusen er så kort? Amfetamin kalles fattigmannskokain, men jeg skjønner ikke når varighet helst er hva folk vil ha. Kjøper du selvbruning vil du fargen skal vare, men kjøper du de billigste selvbruningene så forsvinner fargen allerede etter 3 dager. 

Og de av dere som kjenner folk som har tatt kokain eller bruker…. Er de sikre på at det faktisk ER kokain? Mye av alt illegalt har blitt blandet med så mye. 

Og jeg har sett en person være påvirket. Hvem vil ha denne oppførselen? Man vet best og snakker høyere enn alle andre. Det er noe av det mest usjarmerende jeg har sett.

Endret av UtakknemligDiva

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...