Gå til innhold

Hvorfor elsker kvinner musikaler mens menn hater dem?

Anbefalte innlegg

Det er en evig gåte: Hvorfor strømmer kvinner i hopetall til musikaler, mens menn vrir seg i setene eller nekter å bli med i det hele tatt? Svaret ligger i en blanding av kultur, biologi og ren stahet, antar jeg.

Først og fremst er musikaler følelsesladde. De handler om store følelser, lidenskap, drømmer og drama – ting som kvinner statistisk sett er mer åpne for enn menn. Menn, derimot, er trent til å være reserverte og distanserte. Når en karakter plutselig bryter ut i sang om hjertesorg, er det som å be en mann sitte gjennom en to timers parterapi: uutholdelig.  

For det andre handler det om sosial aksept. Kvinner har vokst opp med prinsessefilmer, dans og Disney-låter, mens menn har blitt fôret med actionfilmer og sport. Det å like musikaler blir derfor sett på som «ufarlig» for kvinner, men som en trussel mot maskuliniteten for menn. Å like en musikal? Da kan du like gjerne innrømme at du elsker å gråte foran folk også.  

Skyldes dette kultur, biologi, eller bare dårlig smak?

Anonymkode: fee6d...238

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 20.10):

Skyldes dette kultur, biologi, eller bare dårlig smak?

Ekspander  

Det skyldes individuelle preferanser og valg, muligens påvirket av de andre faktorene som er nevnt. Men det kan vi ikke vite uten å spørre folk direkte.

Worriesome Plenty 2

Jeg liker ikke musikaler nei. Jeg kunne sett book of mormon da jeg har den type humor. Ellers har jeg vel aldri sett mer enn noen minutter av forskjellige musikaler før jeg byttet kanal. Jeg liker sangen Memories fra Cata(?) dog.

Annonse

Det var da veldig til generalisering. Begge kjønn kan jo både like og mislike musikaler, eller forholde seg nøytralt til det. Er jo ikke sånn at kvinner "elsker" det mens menn "hater" det. 

Endret av Vendi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...