AnonymBruker Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Hei! Jeg blir nødt å finne meg ny jobb og i den forbindelse skulle jeg gjerne hatt tips til jobber som kunne passet meg. Jeg er egentlig i utgangspunktet ufør pga psyken, men har jobbet 10-20% fordelt på 2-4 timer to dager i uka siste 3 år. Så i utgangspunktet er det nok tenkt en VTAO jobb (varig tilrettelagt arbeid) slik at det ikke er krise om jeg blir vekke i perioder fra jobb og at andre kan ta over mine oppgaver om jeg ikke rekker bli ferdig. Jeg er også ikke noe god på tidspress og stress, så må være en jobb der dette er lite av. Litt om meg: Jeg er veldig innadvendt og synes det er slitsomt å forholde meg til kollegaer, på den jobben jeg har nå så har jeg jobbet alene. Men jeg tror det hadde gått greit å jobbe sammen med kollegaer også, bare de ikke var for mange og vi gikk overens. Også er kreativ og glad i både foto, maling, sying, diamond painting på hobbybasis. Drømmejobben hadde vel egentlig vært å jobbe som fotograf i avis, men det passer ikke helt med kravene mine (de listet opp i avsnittet over dette). Jeg er også veldig glad i dyr og drøm nummer to hadde vært å jobbe på en gård, men tror ikke det finnes noen aktuelle gårder i området der jeg hadde kunnet fått betalt for å jobbe der. Setter pris på alle svar 😊 Anonymkode: 68ca3...e3c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Jeg synes det er veldig positivt at du ønsker å komme deg ut i (mer) jobb! Kanskje vil du da også oppleve at det går bedre å jobbe (mer) enn det du tror/frykter, og kanskje også av kravslista di blir noe redusert. Samtidig må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig å tenke på hva slags jobb som kunne passe, når det verken kan være tidspress, for mye folk (jeg antar dette inkluderer ikke bare kolleger, men også slikt som kunder o.l.) og kolleger/sjefer ikke skal bli rammet av fravær. Og i tillegg må det selvsagt være en jobb du er kvalifisert for å gjøre, og som du også får lønn for. Det måtte nesten ha vært en form for akkord-basert jobb, f.eks. der du får i jobb å rydde/sortere på et lager eller pakke ned ting el lign, eventuelt en digital jobb av tilsvarende karakter, hvor du får jobbet i ditt tempo og hvor det ikke er noen andre som må steppe inn dersom du er borte, men jeg vet ikke hvem som eventuelt kan tilby slike jobber. Kunne det vært en idé at du hadde prøvd deg med mer frivillig arbeid i starten, f.eks. på gård, med formål om å bli ansatt dersom dette er noe som du mestrer og liker, og at hele opplegget rundt det hadde vært ordnet med tanke på at det skal bli en mer varig (og ikke minst lønnet) ordning? Mye av det du skriver om som ting du liker og er flink til, foto, søm etc., er jo typisk noe mange driver med på hobbybasis, mens andre kan drive med sitt eget lille enkeltpersonsforetak og gjøre det til en levevei. Jeg vet ikke om det ville vært aktuelt å vurdere for deg - det er jo krevende å starte for seg selv, og det krever jo mer av selve aktiviteten enn det gjør å bedrive dette på hobbybasis, og det er også en rekke andre utfordringer knyttet til å drive for seg selv, som salg, reklame, kontrakter, regnskap etc. Håper andre har mer konkrete forslag enn meg. Uansett ønsker jeg deg lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4365993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Hva med aktivitørassistent på et sykehjem? Da tenker jeg på aktivisering av beboerne med ulike typer håndarbeid, tegning osv., der du kan få brukt ineressene og ferdighetene dine. VTA er en vinn-vinn for arbeidsgiver, de får tilskudd fra NAV og du beholder uføretrygden, i tillegg får man et visst beløp i bonuslønn som arbeidsgiver bestemmer. Men tilskuddet er som oftest høyere enn bonuslønnen. Og som du sier: Det blir ikke "krise" eller utløser vikarbehov om du blir syk. VTA-plasser skal være et supplement til ordinære stillinger. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stikkelsbær Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Det er stort behov for personlige assistenter, og det er ofte noen timer i uka, eller 3.hver helg. Kanskje du kan være assistent for noen med samme interesser som deg selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg ville tatt en utdanning innen IT. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden morsan skrev (1 time siden): Jeg synes det er veldig positivt at du ønsker å komme deg ut i (mer) jobb! Kanskje vil du da også oppleve at det går bedre å jobbe (mer) enn det du tror/frykter, og kanskje også av kravslista di blir noe redusert. Samtidig må jeg innrømme at jeg synes det er vanskelig å tenke på hva slags jobb som kunne passe, når det verken kan være tidspress, for mye folk (jeg antar dette inkluderer ikke bare kolleger, men også slikt som kunder o.l.) og kolleger/sjefer ikke skal bli rammet av fravær. Og i tillegg må det selvsagt være en jobb du er kvalifisert for å gjøre, og som du også får lønn for. Det måtte nesten ha vært en form for akkord-basert jobb, f.eks. der du får i jobb å rydde/sortere på et lager eller pakke ned ting el lign, eventuelt en digital jobb av tilsvarende karakter, hvor du får jobbet i ditt tempo og hvor det ikke er noen andre som må steppe inn dersom du er borte, men jeg vet ikke hvem som eventuelt kan tilby slike jobber. Kunne det vært en idé at du hadde prøvd deg med mer frivillig arbeid i starten, f.eks. på gård, med formål om å bli ansatt dersom dette er noe som du mestrer og liker, og at hele opplegget rundt det hadde vært ordnet med tanke på at det skal bli en mer varig (og ikke minst lønnet) ordning? Mye av det du skriver om som ting du liker og er flink til, foto, søm etc., er jo typisk noe mange driver med på hobbybasis, mens andre kan drive med sitt eget lille enkeltpersonsforetak og gjøre det til en levevei. Jeg vet ikke om det ville vært aktuelt å vurdere for deg - det er jo krevende å starte for seg selv, og det krever jo mer av selve aktiviteten enn det gjør å bedrive dette på hobbybasis, og det er også en rekke andre utfordringer knyttet til å drive for seg selv, som salg, reklame, kontrakter, regnskap etc. Håper andre har mer konkrete forslag enn meg. Uansett ønsker jeg deg lykke til! Ja, jeg kunne godt prøvd meg mer med frivillig arbeid i starten, eneste er at det er jo greit med litt ekstra inntekt etter hvert med tanke på at uføretrygden ikke er all verden. Babette skrev (1 time siden): Hva med aktivitørassistent på et sykehjem? Da tenker jeg på aktivisering av beboerne med ulike typer håndarbeid, tegning osv., der du kan få brukt ineressene og ferdighetene dine. VTA er en vinn-vinn for arbeidsgiver, de får tilskudd fra NAV og du beholder uføretrygden, i tillegg får man et visst beløp i bonuslønn som arbeidsgiver bestemmer. Men tilskuddet er som oftest høyere enn bonuslønnen. Og som du sier: Det blir ikke "krise" eller utløser vikarbehov om du blir syk. VTA-plasser skal være et supplement til ordinære stillinger. Det kunne vært en ide ja. Virker veldig koselig å jobbe med eldre. Stikkelsbær skrev (1 time siden): Det er stort behov for personlige assistenter, og det er ofte noen timer i uka, eller 3.hver helg. Kanskje du kan være assistent for noen med samme interesser som deg selv? Ja, det kunne vært en mulighet. Sokk skrev (1 time siden): Jeg ville tatt en utdanning innen IT. Hvilken utdanning da mer spesifikt? Også litt usikker på hvilke type jobber man får? Forsøkte google litt men ble ikke så mye klokere. Mulig det er jeg som er litt håpløs. Anonymkode: 68ca3...e3c 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Tilby hunde eller kattepass mot betaling? Mange som trenger det i helger eller uker. Anonymkode: e2574...52c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokk Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg kunne godt prøvd meg mer med frivillig arbeid i starten, eneste er at det er jo greit med litt ekstra inntekt etter hvert med tanke på at uføretrygden ikke er all verden. Det kunne vært en ide ja. Virker veldig koselig å jobbe med eldre. Ja, det kunne vært en mulighet. Hvilken utdanning da mer spesifikt? Også litt usikker på hvilke type jobber man får? Forsøkte google litt men ble ikke så mye klokere. Mulig det er jeg som er litt håpløs. Anonymkode: 68ca3...e3c Utvikler (programmerer) eller grafisk designer. Jeg tror utvikler treffer ønskene dine til jobben best, mens grafisk designer treffer best på hobbyene/interessene dine. Men det er en fordel om du har litt talent for det visuelle, det trenger du ikke som utvikler. Jobbmulighetene er nok best som utvikler, med hjelp av IPS e.l. kunne du nok funnet en fin plass for deg. Som utvikler jobber du i team med introverte folk (satt litt på spissen), noe jeg tror kunne vært passe sosialt for deg. Det er ikke liv og død hvor langt du kommer i dag vs i morgen, du kan jobbe redusert, du kan bli sykmeldt uten at noen lider (hvis du jobber på en ok arbeidsplass), du kan ha hjemmekontor. Likevel skaper du et synlig produkt (kode/program/system), og det kan gi en følelse av mestring og at du har oppnådd noe. Det er mye bedre arbeidsforhold enn i omsorgsyrker eller på et lager. Men det krever at du har interesse i å ta utdanning og lære deg noe helt nytt (det kan jo ha sine krevende sider - men du kan f.eks ta utvidet studieløp). Og du har trygghet i uføretrygden, så du kan hoppe av uten konsekvenser. En utdanning åpner ofte større muligheter for mer komfortable jobber. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Sokk skrev (3 timer siden): Utvikler (programmerer) eller grafisk designer. Jeg tror utvikler treffer ønskene dine til jobben best, mens grafisk designer treffer best på hobbyene/interessene dine. Men det er en fordel om du har litt talent for det visuelle, det trenger du ikke som utvikler. Jobbmulighetene er nok best som utvikler, med hjelp av IPS e.l. kunne du nok funnet en fin plass for deg. Som utvikler jobber du i team med introverte folk (satt litt på spissen), noe jeg tror kunne vært passe sosialt for deg. Det er ikke liv og død hvor langt du kommer i dag vs i morgen, du kan jobbe redusert, du kan bli sykmeldt uten at noen lider (hvis du jobber på en ok arbeidsplass), du kan ha hjemmekontor. Likevel skaper du et synlig produkt (kode/program/system), og det kan gi en følelse av mestring og at du har oppnådd noe. Det er mye bedre arbeidsforhold enn i omsorgsyrker eller på et lager. Men det krever at du har interesse i å ta utdanning og lære deg noe helt nytt (det kan jo ha sine krevende sider - men du kan f.eks ta utvidet studieløp). Og du har trygghet i uføretrygden, så du kan hoppe av uten konsekvenser. En utdanning åpner ofte større muligheter for mer komfortable jobber. Gode forslag. Så vidt jeg har sett så finnes ikke disse utdanningene på universitetet her jeg bor, men mye mulig jeg finner noe nettbasert? Anonymkode: 68ca3...e3c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491285-tips-til-hvilken-jobb-som-kunne-passet-meg/#findComment-4366080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.