Gå til innhold

Greit å sjekke søpla til leieboer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leier hos en familie der de sjekker med jevne mellomrom søpla som blir kastet. Altså da den svarte dunken. Syntes det er litt ubehagelig, det ligger jo mitt oppi der. 

Får ofte mld om at jeg kaster feil og at det blir dyrt. Jeg kaster (føler jeg) riktig det som skal i sort/brun og grønn dunk. Hva syntes dere? 

Anonymkode: 8dd2c...fcc

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Leier hos en familie der de sjekker med jevne mellomrom søpla som blir kastet. Altså da den svarte dunken. Syntes det er litt ubehagelig, det ligger jo mitt oppi der. 

Får ofte mld om at jeg kaster feil og at det blir dyrt. Jeg kaster (føler jeg) riktig det som skal i sort/brun og grønn dunk. Hva syntes dere? 

Det er vel de som får smellen hvis du sorterer feil, så jeg tenker at det må være innafor at de sjekker. Om du føler du kaster riktig, men likevel ikke gjør det, så må du jo skjerpe deg.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg aner ikke hva du mener med de ulike fargekodene, men du får ta det til deg og bli flinkere til å kaste riktig da. Sjekk på sortere.no og velg din kommune så får du svar. Men går de virkelig gjennom all søpla og sender ekstra-regning på avfallsplassen?!

påskelilje

Det er huseier som får fakturaen fra renovasjonsselskapet,  og dersom du er dårlig til å sortere, må de betale mer enn det som er nødvendig. Restavfall (det som ikke kan gjenvinnes) er som regel veldig mye dyrere å betale for enn det andre, så det er lurt å ha så lite restavfall som mulig.

Som Lillemus sier, gå inn på Sortere.no, huk av hvilken kommune du tilhører, så kan du se hvordan du skal sortere ulike typer avfall. Det finnes sikkert en nettside med mye informasjon om dette. Da kan du søke på renovasjon + kommunen din.

Jeg synes forøvrig at huseier godt kan være konkret og si eksempler på hva som er feilsitert, sånn at du kan gjøre det rett.

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kaster (føler jeg) riktig

Dette er ikke noe du kan føle deg fram til, det er regler man skal følge, og huseier får regningen ved feil. Eier bør gå gjennom reglene med leietaker ved innflytting, og så må leietaker følge dem. Hvis det likevel feilsorteres såpass mye at det påløper ekstrautgifter, må denne kommunikasjonen gjentas. Hjelper det ikke, kan jeg forstå at eier blir fristet til å gå gjennom søpla og ta konkrete eksempler på hva som er feil, selv om dette i utgangspunktet er litt på kanten. 

Med mindre det finnes helt konkrete eksempler på at du har sortert feil tidligere, så er det helt uakseptabelt av utleier å gå gjennom avfallet ditt. Selv hvis du hadde sortert feil noen ganger, så tenker jeg at en åpen og oppklarende samtale burde være tilstrekkelig til bedring, bevisstgjøring hos deg som leietaker og lovnad om bedring, også selvsagt at man følger opp tilsvarende. Såpass tillitt må man ha, og som Grendel sier, tror heller ikke at det er lov å gå gjennom andres søppel. 

Uten foranledning til denne inngripende adferden fra utleiers side, er det for meg helt uforståelig at hen tenker at dette er noe som er greit å gjøre, om juridisk sett lovlig eller ikke. 

AnonymBruker
krøll9 skrev (1 time siden):

Med mindre det finnes helt konkrete eksempler på at du har sortert feil tidligere, så er det helt uakseptabelt av utleier å gå gjennom avfallet ditt. Selv hvis du hadde sortert feil noen ganger, så tenker jeg at en åpen og oppklarende samtale burde være tilstrekkelig til bedring, bevisstgjøring hos deg som leietaker og lovnad om bedring, også selvsagt at man følger opp tilsvarende. Såpass tillitt må man ha, og som Grendel sier, tror heller ikke at det er lov å gå gjennom andres søppel. 

Uten foranledning til denne inngripende adferden fra utleiers side, er det for meg helt uforståelig at hen tenker at dette er noe som er greit å gjøre, om juridisk sett lovlig eller ikke. 

Men at det kan være så mye feilkasting kan jeg da ikke tro. Jeg vet ikke om de jeg leier av har fått beskjed om noe, men de er stadig oppi søpla og sjekker. Jeg mener selv jeg kaster i riktig, så mulig det kan være hans barn hjemme som kaster oppi feil dunk. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men at det kan være så mye feilkasting kan jeg da ikke tro. Jeg vet ikke om de jeg leier av har fått beskjed om noe, men de er stadig oppi søpla og sjekker. Jeg mener selv jeg kaster i riktig, så mulig det kan være hans barn hjemme som kaster oppi feil dunk.

Hvor vanskelig kan dette være? Ta bilde av alt du kaster i en måned, og så sammenligner du med bildene du får tilsendt fra huseier. Dersom det ikke stemmer overens gir du huseier ÉN skriftlig advarsel om at dette er trakassering, og at fremtidige hendelser vil bli håndtert deretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...