Gå til innhold

Legen min sa at det var vanligere blant psykosepasienter å røyke enn blant andre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De fleste med psykiske lidelser røyker. Dog ikke alle men veldig mange. Kan vel ha med at det er en trøst.

Anonymkode: 4cc95...9d7

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vil tro det stemmer for de fleste med en psykisk lidelse. Oppleves som at det reduserer stress og uro. 

Anonymkode: 4b7bc...f07

Burde ha fått det på blå resept da 😅

Endret av Vendi

Annonse

AnonymBruker

Jeg har et langt liv med psykisk sykdom bak meg og har røykt i mange år. Var mye trøst, og for å redusere stress. Men så klarte jeg utrolig nok å slutte i juni i fjor. Det er veldig deilig å være fri fra den avhengigheten. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser på røykere som dummere enn ikke-røykere. 

Anonymkode: cccc7...447

Man ser i såfall veldig mange røykere som ikke bryr seg om hvor de tenner den sigaretten. Så mindre omtenksomme er mange av de. Selv får jeg ikke puste utenfor butikker da røykende helst skal fyre på røyken før de er utenfor døren.

Anonymkode: 15aec...e9f

AnonymBruker
23 minutes ago, AnonymBruker said:

Man ser i såfall veldig mange røykere som ikke bryr seg om hvor de tenner den sigaretten. Så mindre omtenksomme er mange av de. Selv får jeg ikke puste utenfor butikker da røykende helst skal fyre på røyken før de er utenfor døren.

Anonymkode: 15aec...e9f

Ja de er egoistiske og bryr seg ikke om at andre ikke vil lukte den stinkende kreftrøyken som fester seg i klærne og håret dems. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser på røykere som dummere enn ikke-røykere. 

Jeg også, dvs. jeg ser på ikke-røykere som mer ressurssterke og balanserte enn røykere. Selv er jeg av og på. Røyker når det er mye stress og psykisk ubalanse i bildet. Tror ikke dette har noe med intelligens å gjøre direkte, men man kan jo ane en viss sammenheng allikevel.

Friske folk har gjerne mer mulighet til å ta lenger utdannelse, holde jobben, oppnå goder som gir rom for utfoldelse på flere måter enn dem med svak økonomi, sykdom og andre livsvalg og -omstendigheter.

Røyking er en slags nødløsning for mange, da det blir en slags "belønningsfaktor"/luksus som i virkeligheten bare gir mer uhelse selvsagt, men kan skjønne at røyking oppleves som en ting som øker livskvalitet for noen. 

Endret av krøll9

Annonse

Everybody skrev (10 timer siden):

Er det vanlig blant psykosepasienter å røyke cannabis også?

Dessverre vanlig også blant psykosepasienter. Men heldigvis har mange oppdaget at cannabis forverrer psykosen, og de har derfor valgt å slutte.

Både røyk, snus og rus er vel noe man ser mer av hos personer med schizofreni. Vil tro det gjelder shizoaffektiv også. 

Selv røyker jeg ikke. Men har slitt med rus i ni år. Det skjedde etter, og som reaksjon på samlivsbruddet. Det var jeg som gikk, men fant ut at å være helt alene med to barn klarte jeg ikke. Begynte å trøste meg med alkohol fram til jeg en dag møtte en mann som introduserte meg for amfetamin, og da ble det gjort.

Sliter noe enormt med å slutte med absolutt alt. Samtidig som jeg lever sånn alene og har de symptomene jeg har. 

Ser for meg at ensomhet og kjedsomhet, kanskje en strategi mot angst, gjør at så mange med schizofreni røyker. 

AnonymBruker
Glitter skrev (22 minutter siden):

Både røyk, snus og rus er vel noe man ser mer av hos personer med schizofreni. Vil tro det gjelder shizoaffektiv også. 

Selv røyker jeg ikke. Men har slitt med rus i ni år. Det skjedde etter, og som reaksjon på samlivsbruddet. Det var jeg som gikk, men fant ut at å være helt alene med to barn klarte jeg ikke. Begynte å trøste meg med alkohol fram til jeg en dag møtte en mann som introduserte meg for amfetamin, og da ble det gjort.

Sliter noe enormt med å slutte med absolutt alt. Samtidig som jeg lever sånn alene og har de symptomene jeg har. 

Ser for meg at ensomhet og kjedsomhet, kanskje en strategi mot angst, gjør at så mange med schizofreni røyker. 

Er du fortsatt innlagt, Glitter? Har du mye permisjon? 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du fortsatt innlagt, Glitter? Har du mye permisjon? 

Har vært hjemme i to uker på torsdag. Etter 7,5 måned innlagt. Men er på tud da. Men det har egentlig lite praktisk betydning. Må bare komme til samtaler og det hadde jeg gjort uansett.

AnonymBruker
16 hours ago, krøll9 said:

Jeg også, dvs. jeg ser på ikke-røykere som mer ressurssterke og balanserte enn røykere. Selv er jeg av og på. Røyker når det er mye stress og psykisk ubalanse i bildet. Tror ikke dette har noe med intelligens å gjøre direkte, men man kan jo ane en viss sammenheng allikevel.

Friske folk har gjerne mer mulighet til å ta lenger utdannelse, holde jobben, oppnå goder som gir rom for utfoldelse på flere måter enn dem med svak økonomi, sykdom og andre livsvalg og -omstendigheter.

Røyking er en slags nødløsning for mange, da det blir en slags "belønningsfaktor"/luksus som i virkeligheten bare gir mer uhelse selvsagt, men kan skjønne at røyking oppleves som en ting som øker livskvalitet for noen. 

Enn dem med svak økonomi sier du ja. Har du noen gang tenkt på at det kanskje er røykingen som gjør at dere har dårlig økonomi? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enn dem med svak økonomi sier du ja. Har du noen gang tenkt på at det kanskje er røykingen som gjør at dere har dårlig økonomi? 

Røyk er dyrt, ja.

Anonymkode: f8560...604

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...