Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir du flau når norsk ungdom drar på råne og fylletur til Sverige på skjærtorsdag? Det syntes jeg. Og representerer disse virkelig norges fremtid? M>en hva vet jeg som ikke liker å feste.

https://www.f-b.no/det-blir-a-supe-hele-paska/f/5-59-3580675

– Vi er Fredrikstadkællær hele gjengen! Rolvsøy er stedet. Og Gressvik. Og Kråkerøy, forteller Avdi, når vi møter dem på parkeringsplassen ved Systembolaget.

De startet dagen skjærtorsdagen og festen tidlig.

– Vi er lærlinger alle sammen, og det eneste vi har fri er i påskeferien. Da blir det å supe hele påska. Først er det Strömstad, så Svinesund og til slutt Halden. 

Litt lenger bort på plassen møter vi en annen gjeng fra Fredrikstad.

– Vi startet å kjøre klokka halv åtte og var her elleve. Det tok lang tid å kjøre til Strömstad, forteller Fredrik.

– Hva skal dere gjøre her i dag?

– Drekke, lyder det fra dem alle, som er her for sjette året på rad sammen.

Anonymkode: 22765...ae7

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er som deg, jeg skjønner ikke hva som er vitsen med å drikke seg fra sans og samling. Og ja, jeg synes det er litt flaut å være norsk når jeg ser disse i media. 

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg ble faktisk litt flau i dag, da jeg så på tv at en far hadde tatt med seg sin 12- årige sønn på denne råninga og kledd han opp i samme harry- stil som seg selv. Det er litt forskjell på oss foreldre hva slags barndomsminner vi ønsker å gi barna våre. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det da jeg var ung også. Var alltid sjåfør da jeg ikke drakk. Vi er nå mellom 50 og 60 åt, det gikk bra med oss alle. Jobb, familie, båt, hytte etc. 

Men var jo en grunn vi dro til Strömstad på skjærtorsdag da. Polet var nemlig åpent der før, så da kjøpte man inn drikkevarer for påsken.

Anonymkode: 1842b...85a

Skrevet

Ungdom er ungdom. La dem få feste og rase fra seg.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Litt pinlig er det. Systembolaget er åpent skjærtorsdag i Sverige.🇸🇪 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jo skjedd i mange år blant ungdommen. Hvorfor er det så viktig nå og ikke før?

Anonymkode: 9fbe0...36c

AnonymBruker
Skrevet
  Worriesome Plenty 2 skrev (På 17.4.2025 den 17.49):

Ekspander  

Strømstad holder stengt.

Skrevet

Jeg er sikker på at det har vært en super dag for mange. Både tilskuere og de med interesse for biler/råning osv. Strømstad var åpent og tjente nok også på det. 

AnonymBruker
Skrevet
  cilie skrev (På 17.4.2025 den 18.59):

Jeg er sikker på at det har vært en super dag for mange. Både tilskuere og de med interesse for biler/råning osv. Strømstad var åpent og tjente nok også på det. 

Ekspander  

Polet i Strømstad er stengt. 

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 19.08):

Polet i Strømstad er stengt. 

Ekspander  

Det kunne ikke falle meg inn å dra til Sverige på Skjærtorsdag, men hvis man velger utsalgssted Strömstad på systembolaget.se kommer det opp 10 - 19 som åpningstid i dag. Både for butikken i sentrum og den som ligger på senteret litt utenfor. 

emilie321
Skrevet
  Worriesome Plenty 2 skrev (På 17.4.2025 den 17.49):

Ekspander  

I år skulle det være stengt.

emilie321
Skrevet
  laban skrev (På 17.4.2025 den 19.20):

Det kunne ikke falle meg inn å dra til Sverige på Skjærtorsdag, men hvis man velger utsalgssted Strömstad på systembolaget.se kommer det opp 10 - 19 som åpningstid i dag. Både for butikken i sentrum og den som ligger på senteret litt utenfor. 

Ekspander  

De sa på radioen her om dagen at de skulle holde stengt i dag, men kanskje de ikke gjorde det allikevel. 

Annonse

Skrevet
  emilie321 skrev (På 17.4.2025 den 20.06):

De sa på radioen her om dagen at de skulle holde stengt i dag, men kanskje de ikke gjorde det allikevel. 

Ekspander  

OK, de kan jo ha funnet ut spontant at det er best, av mange grunner. 

Jeg syntes alltid synd på de svenskene som bodde i grensetraktene før polene ble selvbetjent: "Nå er det lørdag og nydelig vær, kanskje vi skulle kjøpt en flaske hvitvin til i kveld? Ånei, det er jo 918 gale nordmenn i køen der allerede, så det kan vi bare glemme, hvis vi ikke vil bruke halve dagen..." 

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.06):

Blir du flau når norsk ungdom drar på råne og fylletur til Sverige på skjærtorsdag? 

Anonymkode: 22765...ae7

Ekspander  

Ja! 

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg er glad vi har subkulturer som rånerne og syns turen til Sverige virker som et fint rite.

Skrevet
  Drømmeautomat skrev (På 18.4.2025 den 0.51):

Jeg er glad vi har subkulturer som rånerne og syns turen til Sverige virker som et fint rite.

Ekspander  

Enig! Og forstår heller ikke hvorfor noen blir flaue/ser ned på dette. At polet igjen velger å holde åpent, sier vel også at «arrangementet» er velkommen. 

Skrevet
  cilie skrev (På 18.4.2025 den 4.20):

Enig! Og forstår heller ikke hvorfor noen blir flaue/ser ned på dette. At polet igjen velger å holde åpent, sier vel også at «arrangementet» er velkommen. 

Ekspander  

I Sverige regnes ikke skjærtorsdag som helligdag og er ikke fridag slik som her, så alt er åpent som vanlig. De har altså ingen grunn til å stenge polet fordi vi gjør det i Norge.

Skrevet
  Lillemus skrev (På 18.4.2025 den 6.15):

I Sverige regnes ikke skjærtorsdag som helligdag og er ikke fridag slik som her, så alt er åpent som vanlig. De har altså ingen grunn til å stenge polet fordi vi gjør det i Norge.

Ekspander  

Det er jeg klar over, men i noen år valgte politiet/Strømstad kommune å stenge polet. 

Skrevet

Jeg synes nå egentlig det er litt gøy å se mangfoldet av kultur i Norge, hvor alt ikke bare handler om det som er helt mainstream. Sånn sett synes jeg rånere må få lov å holde på, og det plager ikke meg at noen involverer barna sine i livet rundt bil og motor. For øvrig synes jeg det er utrolig gøy på festivaler om sommeren å se fedre med kidden på skuldrene i Metallica t-skjorte og at de har det gøy. Så kan man selvsagt diskutere hvor mye alkohol man skal drikke sammen med barn, men det er jo en litt annen diskusjon. Det er ikke gitt at det er så mye?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...