Gå til innhold

Hva innebærer påsken for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det først og fremst fri fra jobb. 

Anonymkode: 0bad2...97f

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Merker ikke forskjell fra resten av året. 

Anonymkode: 3d837...d76

Skrevet

Jobbet i helse, så hadde aldri fri fra jobb. Godt betalte dager, så aldri gjort noe å jobbe de.

Påskeegg tll barna påskeaften er eneste ting vi har hatt her.

Skrevet

En deilig vårferie, vel fortjent etter en mørk og våt vinter (har ikke vært noe særlig snø her i år). Dager vi bruker til å være sammen, slappe av, i år ble det lange sykkelturer fremfor ski (og det er heeeelt greit for meg!) og spise alt for mye. :) 

Skrevet

Årets beste marsipan, flott pynt, det spirer og gror ute, pølser i lompe.

Og så på første påskedag hører jeg gjennom påskesalmene. Er ikke kristen, men liker legender.

Skrevet

En litt irriterende, påtvunget "ferie". Jeg jobber ikke, så påsken er ikke noen kjærkommen ferie for meg. Det er bare irritererende fridager hvor omtrent hele samfunnet stenger ned. Liker ikke at alt er stengt. Ingen butikker, ingen lege, apotek, osv er åpent. Får nesten litt panikk av det. 

Men ellers sett bort i fra det, så synes jeg påsken vitner om våren. Og våren liker jeg kjempegodt! 

Annonse

Skrevet

Fridager 🙂  I motsetning til julen er det i påska lys og oftest fint vær. Det gjør fridagene mye mer verdt.

Skrevet

Påskelabyrinten. Jeg var veldig spent på hvordan påsken ville bli uten Viggo Valle og Kor ska vi reis hen.

Men synes den nye utgaven ble bra, da den fikk gått seg litt til. Og helt greit at den gikk kun på radio, tidspunktet passet til lang frokost.

Ellers: Lese bøker, løpeturer og latmannsliv, gode middager og øl. For lite snø til å gå på ski her vi bor.

Men jeg gjorde en merkelig observasjon. Jeg spiser så å si aldri sjokolade og annet godteri, synes det blir for søtt. Men tok noen biter twist i anledning påsken. Som førte til at jeg ble liggende søvnløs til langt på natt. Kan sjokolade ha denne virkningen?

Skrevet
  Babette skrev (På 21.4.2025 den 21.52):

Men jeg gjorde en merkelig observasjon. Jeg spiser så å si aldri sjokolade og annet godteri, synes det blir for søtt. Men tok noen biter twist i anledning påsken. Som førte til at jeg ble liggende søvnløs til langt på natt. Kan sjokolade ha denne virkningen?

Ekspander  

Sukker kan definitivt ha den den virkningen, det merker vi godt her i huset også. Avsluttet dagen i går med vafler til kvelds, med søtt pålegg på, har ikke sovet stort etter kl. 2:30 i natt for å si det sånn... 

emilie321
Skrevet

Påskelabyrinten. Jeg var veldig spent på hvordan påsken ville bli uten Viggo Valle og Kor ska vi reis hen.

Men synes den nye utgaven ble bra, da den fikk gått seg litt til. Og helt greit at den gikk kun på radio, tidspunktet passet til lang frokost.

Ellers: Lese bøker, løpeturer og latmannsliv, gode middager og øl. For lite snø til å gå på ski her vi bor.

Ekspander  

For meg er det motsatt, sjokolade virker nesten som sovemedisin. 

Skrevet

Veldig tradisjonell. Altid fjell og ski. Sånn har det vært siden jeg var liten. Når man kommer hjem igjen er det vår.

Skrevet

Påsken er først og fremst noen etterlengtede fridager på en deilig årstid. Aller helst med noen soldager på ski på fjellet, men annen type påskeferie er også bra. Forholder meg lite til det religiøse budskapet, likevel synes jeg det er hyggelig å feire påsken med litt påskepynt/gult for å skille den fra vanlige dager/helger.

Annonse

Skrevet
  Lillemus skrev (På 22.4.2025 den 4.19):

Sukker kan definitivt ha den den virkningen, det merker vi godt her i huset også. Avsluttet dagen i går med vafler til kvelds, med søtt pålegg på, har ikke sovet stort etter kl. 2:30 i natt for å si det sånn... 

Ekspander  

Samme her. Og det som er synd med det er at det blir helt unntakstilstand her og bare holde ut dagen og så ryker jeg på mer sukker. 

påskelilje
Skrevet

Påsken for meg er (som regel) lang ferie (hadde én hjemmekontordag i år) der vi reiser til Vestlandet. Som regel en dag eller to på slalåm (ikke i år), en dag eller to på stølen, vedarbeid og annet gårdsarbeid på hverdagene og samvær med familie. Pinnekjøtt og moltekrem og påskeeggjakt 🐥🐥🐥

Samtidig så er påsken en viktig høytid for meg, og jeg prøver å få med meg en gudstjeneste i løpet av påsken. Det gjorde jeg ikke i år, men vi hørte radiogudstjenesten da vi kjørte hjemover på søndag. 

Da jeg var barn, var vi alltid hos farmor og farfar ved sjøen, holdt på med hagearbeid og hadde tid med slektninger. Så for meg er kystpåske like fint som fjellpåske, men det har altså vært fjellpåske de siste 33 årene , med unntak av et par fødsler rundt påsketider og pandemien ☀️

påskelilje
Skrevet
  Everybody skrev (På 21.4.2025 den 22.32):

Ingen som går i kirka?

Ekspander  

Jeg går ofte i kirka, også vanligvis i påsken, men det ble ikke til det i år.

Nicklusheletida
Skrevet

Påsken forbinder jeg med fjell ,ski og familie. 

Det har vært slik siden jeg var barn. Som barn leide foreldrene mine den samme gamle hytta hver påske. 

Sammen med x- mannen hadde vi leilighet rett ved slalombakken. Med nåværende samboer leide vi de første årene rom på høyfjellshotell  og vi leide også hytte gjennom jobben min. For 3 år siden kjøpte vi egen hytte der vi samler ungene våre, deres kjærester og t.o.m venner. 

I år var det lite snø og null skiføre, men det ble mange fjellturer på beina og litt " afterski " For min del ble det 2,5 uke med fjellturer. Det var deilig å få tid til egenpleie og å kunne gå meg i form før de andre kom. Elsker muligheten til hyttekontor og sender en stor takk til fleksibel sjef.  Føler meg som født på ny :) Kom hjem i dag. 

Det har vært noen unntak gjennom årene. F.eks bilturer i Europa, men stort sett fjellet. 

Nicklusheletida
Skrevet

Ekspander  

Jepp, har samme erfaring. Jeg vet ikke hva det er, men føler det bruser I hele kroppen når jeg skal sove. Dagen etter føler jeg meg nesten " fyllesyk" , så jeg kan ikke spise for mye av det. 

Skrevet
  Nicklusheletida skrev (På 22.4.2025 den 20.35):

Jepp, har samme erfaring. Jeg vet ikke hva det er, men føler det bruser I hele kroppen når jeg skal sove. Dagen etter føler jeg meg nesten " fyllesyk" , så jeg kan ikke spise for mye av det. 

Ekspander  

Det er en del koffein i sjokolade /kakaobønner i følge google.

Jeg tror ikke jeg sover dårlig av sjokolade, men alkohol ødelegger søvnkvalitet. Ikke at det stopper meg helt, da🙂

Nicklusheletida
Skrevet
  Grendel skrev (På 22.4.2025 den 20.44):

Det er en del koffein i sjokolade /kakaobønner i følge google.

Jeg tror ikke jeg sover dårlig av sjokolade, men alkohol ødelegger søvnkvalitet. Ikke at det stopper meg helt, da🙂

Ekspander  

Jeg tror helst det er sukkeret som er årsaken til at kroppen min reagerer slik .  Jeg drikker mye både kaffe og Pepsi max uten å reagere slik. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...