Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det ser ut til å være en utbredt oppfatning at det kun er kosthold som er viktig når det gjelder vektreduksjon. Dette stemmer ikke. Verdt å merke seg er det også at jo tyngre man selv er, jo flere kalorier forbrenner man gjennom fysisk aktivitet.

Her er en tabell som tar utgangspunkt i en person på 70 kg og en halv times aktivitet med diverse former for trening og intensitet:

https://lommelegen.dagbladet.no/muskel-ledd-og-skjelett/trening/artikkel/hvilken-trening-forbrenner-mest/74060742

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491856-trening-og-vektmestring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er noen som sier at det bare er kosthold som er viktig. Men at kosthold er viktigst

Fordi man skal bruke lang tid på å forbrenne det som tar kort tid å spise.

F.eks er det ca 407 kalorier i en melkerull. I følge tabellen du lenker til må man dermed gå en times fjelltur for å forbrenne den melkerullen. 

Så hvis man spiser mer enn man trenger og fortsatt vil ned i vekt, så må man dedikere ganske mange timer pr dag til trening for å kompensere. Det vil for veldig mange være vanskelig å få til både praktisk sett i en travel hverdag og rent motivasjonsmessig. Da kan det være lettere å heller redusere antall kalorier man spiser.

Men trening er selvsagt superbra å gjøre uansett. I tillegg til de kaloriene man forbrenner så kan også trening i seg selv indirekte føre til at man spiser bedre. 

Vhanja skrev (24 minutter siden):

F.eks er det ca 407 kalorier i en melkerull. I følge tabellen du lenker til må man dermed gå en times fjelltur for å forbrenne den melkerullen. 

Ja hvis man veier 70 kg. Men jo høyere vekt, desto flere kalorier forbrenner man. Jeg har ikke for hånden en tabell som konkretiserer dette, men synes det er et viktig poeng.

Babette skrev (15 minutter siden):

Ja hvis man veier 70 kg. Men jo høyere vekt, desto flere kalorier forbrenner man. Jeg har ikke for hånden en tabell som konkretiserer dette, men synes det er et viktig poeng.

Ja, det absolutt et poeng og kan kanskje motivere noen til å trene mer som en del av sin vektnedgang. Men jeg vil likevel si at for de fleste vil det å spise mindre være enklere enn å fortsette å spise for mye kalorier og satse på at trening skal være det som gjør at man går ned i vekt. 

Men en kombinasjon av færre kalorier inn, sunnere kosthold generelt OG mer trening er jo selvsagt det beste. :) 

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Ja, det absolutt et poeng og kan kanskje motivere noen til å trene mer som en del av sin vektnedgang. Men jeg vil likevel si at for de fleste vil det å spise mindre være enklere enn å fortsette å spise for mye kalorier og satse på at trening skal være det som gjør at man går ned i vekt. 

Men en kombinasjon av færre kalorier inn, sunnere kosthold generelt OG mer trening er jo selvsagt det beste. :) 

Spørsmålet er også hva man skal være mest opptatt av i tankegangen sin. Jeg har hørt flere si at når de veier maten og teller kalorier, tenker de konstant på mat. Og er sultne mer eller mindre hele tida. Men hvis de blir "hektet" på en treningsform og motivert av resultatene, kan det bidra til at de blir mindre opptatt av mat og mer av trening. Ofte er små grep i kostholdet nok, som å spise litt mindre porsjoner.

Og nå håper jeg ikke at jeg tar motet fra noen, men en betydelig utfordring er også å holde den nye vekten etter oppnådd reduksjon.

Jeg liker ikke å bruke meg selv som eksempel, men da jeg begynte med løping for mange år siden, spiste jeg minst like mye som før, men gikk ned 5 kg på et halvt år. Og da var det ikke snakk om flere timers trening pr. dag, men en halv time i gjennomsnitt.

Babette skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet er også hva man skal være mest opptatt av i tankegangen sin. Jeg har hørt flere si at når de veier maten og teller kalorier, tenker de konstant på mat. Og er sultne mer eller mindre hele tida. Men hvis de blir "hektet" på en treningsform og motivert av resultatene, kan det bidra til at de blir mindre opptatt av mat og mer av trening. Ofte er små grep i kostholdet nok, som å spise litt mindre porsjoner.

Og nå håper jeg ikke at jeg tar motet fra noen, men en betydelig utfordring er også å holde den nye vekten etter oppnådd reduksjon.

Jeg liker ikke å bruke meg selv som eksempel, men da jeg begynte med løping for mange år siden, spiste jeg minst like mye som før, men gikk ned 5 kg på et halvt år. Og da var det ikke snakk om flere timers trening pr. dag, men en halv time i gjennomsnitt.

Ja, det er ulike fremgangsmåter for ulike mennesker. Men det er jo også en fare for at de som kan bli for opphengt i mat og kalorier kan også bli for opphengt i trening. 

Men man trenger ikke veie mat og fintelle kalorier for å spise mindre og sunnere. Hvis de i tillegg er sultne hele tiden så ville jeg sett på sammensetningen, om det var proteiner nok i hvert måltid. Og om de spiste nok grønt for å fylle magen ved behov. 

Annonse

Vhanja skrev (13 minutter siden):

Ja, det er ulike fremgangsmåter for ulike mennesker. Men det er jo også en fare for at de som kan bli for opphengt i mat og kalorier kan også bli for opphengt i trening. 

Men man trenger ikke veie mat og fintelle kalorier for å spise mindre og sunnere. Hvis de i tillegg er sultne hele tiden så ville jeg sett på sammensetningen, om det var proteiner nok i hvert måltid. Og om de spiste nok grønt for å fylle magen ved behov. 

Mitt poeng var å prøve å pense tankene litt bort fra mat. Og om man velger seg en avhengighet, er trening en sunn sådan. Da vil de fleste også oppfatte det som lystbetont å spise riktig, fordi man merker så stor forskjell på hvordan man føler seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...