omholt Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 For et år siden viste en blodprøve at jeg hadde litt lav sink-verdi til tross for at jeg har spist sunt og variert. Behøver jeg og sjekke sink-verdien regelmessig og hva kan årsaken være til at den var lav. Det blir anbefalt at man tar tran/omega3 i Norden. Det finnes mange typer, noen med ekstra A,D og E vitamin, en annen med folat. Er det det samme hva man tar? Hva anbefales? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Hei omholt, Jeg vet dessverre ikke om du trenger å sjekke sink-verdien regelmessige, så det synes jeg du bør spørre legen din om. Noen vanlige grunner til lave sink-verdier inkluderer bl.a underernæring, nyreproblemer (nefrotisk syndrom), enteropati eller betennelse langs tarmene, B12-mangel anemi, alkoholisme, skrumplever, bukspyttkjertelbetennelse, og lave verdier av blodproteinet albumin. Jeg bor ikke i Norge og er derfor ikke kjent med de forskjellige typene av tran/omega 3 preparater som er å få kjøpt der. Men hva du bør velge kommer veldig an på din situasjon. Har du eller er det hjertesykdommer i familien din? Folat er viktig for å senke homocystein i kroppen – en aminosyre som øker faren for hjertesykdommer. Folat er også viktig for kvinner som prøver eller er gravide (omega3 med folat er da et godt valg sammen med en multivitamin). Ellers synes jeg det holder med ’vanlig’ tran og et sunt og variert kosthold – evt med en multivitamin daglig dersom du er redd for at du ikke får nok gjennom maten. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.