Gå til innhold

Boktips - lett sommerlektyre

Anbefalte innlegg

Stikkelsbær
Skrevet

Hei! Jeg trenger boktips for sommeren. Noe lettlest og hyggelig men samtidig fengslende. Skal ha med bøker på ferie, og det blir nok sånn at jeg ikke får lest med enn en time i strekk noen gang.

Skrevet

Hjerteknuseren av Anne B Ragde, perfekt sommerlektyre. Litt spennende, lettlest, litt koselig, syns jeg da.

Lillemus
Skrevet
Stikkelsbær skrev (19 minutter siden):

Hei! Jeg trenger boktips for sommeren. Noe lettlest og hyggelig men samtidig fengslende. Skal ha med bøker på ferie, og det blir nok sånn at jeg ikke får lest med enn en time i strekk noen gang.

Her er i alle fall en oversikt fra Sølvberget, biblioteket i Stavanger, med lette feel-good bøker:

https://solvberget.no/anbefalinger/feelgood-dameromaner-til-sommerferien

Når det gjelder "Hjerteknuseren" av Anne B. Ragde synes jeg den er av hennes dårligste, men det er meg - vi har jo alle ulik smak. :) 

Skrevet

Jeg har to tips:

Stian Hjelvin Andersens trilogi om familien Løwborg: En lykkelig familie, Takk bare bra og Et rikt menneske.

Så kan jeg anbefale et ny norsk krimforfatter som heter Eva Fretheim: Dronningland, Fuglekongen og Papirdukkene. Samme etterforsker i de tre bøkene, men ellers frittstående. 

Skrevet
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Her er i alle fall en oversikt fra Sølvberget, biblioteket i Stavanger, med lette feel-good bøker:

Når det gjelder "Hjerteknuseren" av Anne B. Ragde synes jeg den er av hennes dårligste, men det er meg - vi har jo alle ulik smak. :) 

Helt enig når det gjelder Hjerteknuseren. Det er ikke ofte jeg gir opp før boka er lest, men med denne gjorde jeg det. Jeg synes i det store og hele at Ragde går på tomgang, hun flyter en del på navnet ser det ut som.

Mens vi er i Trøndelag: Har du lest Kim Småges Let etter Lydia? Fabelaktig bra.

Skrevet
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Enig i at den er annerledes enn de andre bøkene av henne, men liker den jeg. Lettlest og passer å lese om sommeren 🙂

Skrevet

Prøver meg med en annen : Du er så lys av Tore Renberg 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat bestilt Strandlektyre av Emily Henry på biblioteket og tenkte den må da være perfekt å lese i sommer. Samme forfatter som første boken i linken som Lillemus postet som jeg forøverig har lest og anbefaler. 

Anonymkode: 7810d...97c

Lillemus
Skrevet
Babette skrev (10 minutter siden):

Helt enig når det gjelder Hjerteknuseren. Det er ikke ofte jeg gir opp før boka er lest, men med denne gjorde jeg det. Jeg synes i det store og hele at Ragde går på tomgang, hun flyter en del på navnet ser det ut som.

Mens vi er i Trøndelag: Har du lest Kim Småges Let etter Lydia? Fabelaktig bra.

Har lest krimmene til Kim Småge + et par andre, begynte på "Dameroman" da den kom, men den gadd jeg ikke. Tar med meg "Let etter Lydia" nå, må sjekkes ut! :D 

Skrevet
Lillemus skrev (17 minutter siden):

Har lest krimmene til Kim Småge + et par andre, begynte på "Dameroman" da den kom, men den gadd jeg ikke. Tar med meg "Let etter Lydia" nå, må sjekkes ut! :D 

Ja jeg tror du vil like den. Helt annerledes enn det hun har skrevet før, og ikke krim.

Skrevet

"Ingrid Winter"-serien til Janne Stigen Drangsholt. Bør leses i rekkefølge. 

"Full spredning" og "Vi er ikke her for å ha det morsomt" av Nina Lykke (jeg har ikke lest hennes tidligere utgivelser).

Skrevet

Når jeg skal ha noe lettlest så pleier jeg å gå for selvhjelpsbøker. Jeg kjøper ofte en pocketbok med sakprosa på flyplassen når jeg skal ut og reise. Da har jeg enkel underholdning til reisen. Hvis du er interessert i denne sjangeren, så har jeg satt pris på f.eks:

- thinking fast and slow

- the subtle art of not giving a f**k

- spark joy av Marie kondo

- the power of habit

- outliers av Malcolm Gladwell

• 3 uker senere...
Lillemus
Skrevet
Babette skrev (På 25.6.2025 den 12.08):

Ja jeg tror du vil like den. Helt annerledes enn det hun har skrevet før, og ikke krim.

Leser "Let etter Lydia" nå, fantastisk! 😁

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...