Gå til innhold

Jan Helge Andersen dømt til forvaring for drapet på 10 år gamle Lena Sløgedal Paulsen i Baneheia

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillemus skrev (3 timer siden):

Det mener jeg også, men de lever vel så anonymt som mulig vil jeg tro.

Så bra at det ikke bare er jeg som husker dette da. Men rart å ikke finne det igjen på nett. 

Anonymkode: 86b0e...7fc

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har skummet gjennom dommen, og sett noe merkelig. Om JHs situasjon står å lese at han "har heller aldri hatt en seksuell relasjon til en voksen kvinne." Dette stemmer ikke med opplysninger jeg har fra en i familien som har gått på skolen med en dame som skal ha hatt et kjæresteforhold til JH. Hen hadde kjent igjen klassekameraten på bilder de to hadde lagt ut der de koser seg på stranden o.l. Det har også vært fortalt på ulike forum at han skal ha hatt en samboer. Så hva er det som skjer her, har JH benektet et evnt. forhold eller var det platonisk? Hvorfor benekte i tilfelle, av hensyn til henne? Retten kan vel ikke plante løgner for å underbygge bildet av en pedofil dobbeltdrapsmann, heller.

Anonymkode: c9274...df8

Hvis det er så vil nok forsvarerne ta dette opp i anken.

Anonymkode: bbcd4...800

Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Så bra at det ikke bare er jeg som husker dette da. Men rart å ikke finne det igjen på nett. 

Anonymkode: 86b0e...7fc

Jeg har lest det på diverse forum. Mulig det er blitt slettet da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er så vil nok forsvarerne ta dette opp i anken.

Ja, hvis retten planter en usannhet mot bedre vitende, må det mildest sagt være en saksbehandlingsfeil. Men jeg kjenner ikke jussen her. Forsvarerstrategien var da også merkelig, ti minutter på å begå voldtekter og drap liksom ...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 11.24):

Videre: lagmannsretten sier at det ikke kan bevises at det kun var en gjerningsmann. Da kan det vel ikke bevises at JH drepte Lena heller, skulle man tro.

Gadd vite om JH kunne vært dømt I land der domfellelse bygger på "hard evidence".

Jeg synes at så lenge man kan bevise at noen er skyldige så bør det være litt slakkere krav til å  bevise eksakt hva de har gjort. 

Alt av tekniske bevis peker mot at han var alene: Mobilbeviset som viser at VK var hjemme, akkurat som han (og moren hans!) forklarte. Kun JHA's DNA over alt på begge jentene. De er drept på samme måte og en amerikansk ekspert på denne type drap, og han mente alt tydet på én gjerningsmann.

Jeg må jo være ærlig å si at JHAs forklaring i utgangspunktet er et sterkt bevis mot VK. Det er spesielt å trekke inn en kamerat hvis kameraten var uskyldig. Uansett. Nå var det dessverre politiet selv som først foreslo at VK kanskje var med, og at JHA var et offer selv. Det var for lite kunnskap hos politiet den gangen tenker jeg. 

Alt i alt mener jeg man må stole på "hard evidence" når det er ord mot ord. De tekniske bevisene sier at JHA var alene.

Skrevet

Angående forvaring: Jeg leste at begge fagdommerne var imot forvaring mens lekdommerne stemte for.

Det tar jeg som tegn på at forvaring er juridisk tvilsomt, men at det føles veldig bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...