Gå til innhold

Når man blir eldre – sier folk fortsatt "mamma" og "pappa"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man blir voksen – og kanskje spesielt godt voksen – er det fortsatt vanlig å omtale foreldrene sine som "mamma" og "pappa"? Jeg merker at jeg selv synes det føles mer naturlig å si "min mor", "faren min", eller kanskje til og med "modern" og "fattern" i noen sammenhenger. Kanskje det handler om distanse, eller bare en slags overgang til voksen språkbruk?

Anonymkode: 60d42...549

Skrevet

Min bestemor gjorde det. Selv i 80-årene sa hun "mamma" og "pappa".

For meg som alltid har sagt "mor" og "far" så hørtes det litt rar ut. 

Skrevet

For meg var det selvsagt å fortsette å si mamma og pappa så lenge foreldrene mine levde. Det var jo det de "het" i mine øyne. At de var mor og far var mer roller.

Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig, men jeg har alltid sagt mor og far.  Kjenner flere som sier mamma og pappa selv om de er døde.

Skrevet

For meg er det litt fremmed å si mor og far, har alltid sagt mamma og pappa.  Og det fortsetter jeg med fordi for meg er det normalen.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig, de er jo fortsatt mine foreldre.

Anonymkode: d2ee7...58d

stjernestøv
Skrevet

jeg sier mamma og pappa og det sier mine foreldre om sine døde foreldre og. 

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Stusser når voksne folk sier mamma og pappa om og til sine foreldre, det lyder barnslig.

stjernestøv
Skrevet

Når jeg snakker om dem til andre folk sier jeg min mor og min far men de er mamma og pappa for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er noe varmt og kjærlighetsfullt over ordene mamma og pappa, ingenting barnslig ved det. Kjærlighet og nærhet :) 

Anonymkode: d2ee7...58d

påskelilje
Skrevet

Min mor (😅) sa mor og far om og til sine foreldre. Min far (😅) sa mamma og pappa. Og de sier det samme når de snakker om dem, mange tiår etter at de er døde.

Jeg kan bruke "min mor" og "min far" slik som vist over, men aldri direkte til dem, og veldig sjelden når jeg snakker om dem med folk jeg kjenner.

Mannen min bruker mor og far slik jeg bruker mamma og pappa.

Min farmor sa mamma og pappa om sine foreldre, helt til hun døde. 

Så jeg er vant til at en bruker det hele livet, og er forsåvidt også vant til at noen bruker mor og far hele livet.

Skrevet

Jeg har alltid syntes det har vært rart når godt voksne folk omtaler foreldrene sine som mamma/pappa, som fx at en kollega sier «jeg får besøk av mamma i helgen». Men (merkelig nok?) syntes jeg nok det var rarere før, da jeg var en generasjon yngre enn jeg er i dag. Jeg vet ikke om det er fordi jeg bare har hatt flere år på å bli vant til fenomenet, eller om det skyldes at det nå er min generasjon som er de godt voksne hvor noen omtaler foreldrene sine som mamma/pappa. Kanskje begge deler. Det er vel lettere å synes det er rart og kanskje litt barnslig at noen i generasjonen over en selv sier det, enn ens egen. 

Hva man sier direkte til dem er noe annet. Men min eks syntes tydeligvis selv at mamma/pappa ble for barnslig for han allerede i slutten av tenårene visstnok, så han byttet det ut med tiltaleordene modern/fadern! Grøss! Risikoen for at det samme kunne skje i neste generasjon var medvirkende til at jeg fikk innført mor/far som titler da vi fikk barn. Modern ville jeg IKKE bli! Haha! 

Skrevet
Babette skrev (6 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Stusser når voksne folk sier mamma og pappa om og til sine foreldre, det lyder barnslig.

For meg er det stor forskjell mellom hva jeg kaller min mor og hvordan jeg omtaler henne til andre. Når jeg snakker om henne så sier jeg stort sett "moren min", men jeg titulerer henne "mamma" som jeg alltid har gjort. Hvis jeg snakker om henne til brødrene mine, så omtaler jeg henne fortsatt som "mamma". Eldste broren min har begynt å snakke om "mor", og for meg høres det bare snålt ut. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...