Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Hei! Jeg fikk høre av legen at jeg har litt lavt blodsukker. Dette henger sammen med at jeg spiser mye søtsaker. Jeg må rett og slett ha sjokolade hver dag. Dette henger sammen med at jeg får et veldig sug etter søtsaker som jeg ikke er i stand til å kontrollere selv. Jeg har prøvd å spise andre ting, men det gjør ikke alltid den samme nytten. Nå skal jeg bestille ny time hos legen og ta noen blodprøver, da dette har blitt et stort problem for meg og gjør meg overvektig. Hva kan jeg gjøre for å hindre dette søtsuget og dermed overvekten? Jeg greier ikke være fornuftig å la være å spise søtsaker når kroppen skriker etter dette. Jeg har prøvd kromtilskudd uten nytte og jeg spiser sundt ellers. Jeg kan få søtsug etter måltider så det har ikke noe med det å gjøre. Hjelp meg, vær så snill. Ønsker svar fra fagperson og andre. Takk på forhånd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Når man har tendens til lavt blodsukker er det lurt at man heller spiser hyppige, små måltider framfor få og store. Maten bør være rik på fiber, fordi det hjelper til med å opprettholde et stabilt blodsukker. Eksempler er grove kornprodukter, bønner, linser og grønnsaker. Fiber gjør at det tar lengre tid for kroppen å bryte ned karbohydratene vi spiser, slik at blodsukkeret holder seg oppe lengre etter måltidet. Samtidig hjelper det å spise små måltider med ca. 3 timers mellomrom, slik at blodsukkeret ikke rekker å synke så lavt før neste måltid. Når du får lyst på noe søtt, kan du heller forsøke med litt frukt. Hvis du har en litt rikholdig kolonial i nærheten, er det mye godt å velge i. Noen hevder også at tilskudd av krom skal dempe suget etter søtsaker. Dette kan du kjøpe på helsekost eller apotek . Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Hei på deg, Det finnes flere grunner til søtsug, f.eks høyt og lavt blodsukker og candida. Så det er bra du tar deg en tur til legen for å få det undersøkt. Det høres ut som du kan ha en type hypoglykemi som kalles postprandial hypoglykemi. Det er da vanlig at blodsukkeret blir lavt 2-5 timer etter et måltid. En annen type hypoglykemi kalles fastende hypoglykemi – som fører til lavt blodsukker dersom man ikke spiser på flere timer. For å hindre hypoglykemi symptomer er det anbefalt å spise 5-6 små måltider gjennom dagen. Spre inntaket av karbohydrater jevnt over måltidene (karbohydrat-kilder inkluderer brød og andre kornprodukter, frukt og juice, og melk). Vær forsiktig med brus, sukkertøy, kaker, sjokolade og andre søtsaker. Vær også forsiktig med koffein-holdige drikker da disse kan forverre symptomene for hypoglykemi. Det samme gjelder alkohol. Velg fettfattige produkter – spesielt produkter med mettet fett, som f.eks kjøtt, melk og melkeprodukter, smør og margariner. Overvekt vil også forverre hypoglykemi-symptomene. Håper dette er til noe hjelp. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.