Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Grendel skrev (25 minutter siden):

Jeg er overvektig (BMI 26) og så det gjelder meg.

Overvektige har ikke større motor bare fordi de har tyngre lass. De løper ikke like fort opp bakken som en lettere person. Det er etter min mening ingen grunn til å tro at en overvektig klarer å forbrenne mer per time. Da må O2 opptaket være høyere.

Man kan like gjerne si at en veltrent person har mer kapasitet og tåler å gå mye lengre turer. Det er mer i tråd med min erfaring. Det koster meg mye mindre nå enn da jeg startet å trene.

Å bruke BMI-tabellen for mannfolk gir ikke rett bilde. En mann på 180 cm og 85 kg (med noe muskler) vil jeg kalle slank/akkurat passe, men BMI er ikke enig i det.

Overvektige bruker mer krefter på å bevege seg, derfor forskjellen i forbrenning. Her er et eksempel:

Så mye forbrenner en person på 90 kilo*:

• 30 min rask løping: 554 kcal
  • 30 min rolig løping: 441 kcal
  • 30 min gange i moderat tempo: 158 kcal
  • 30 min gange i raskt tempo: 194 kcal
  • 30 min husarbeid: 180 kcal

Trener du to rolige løpeøkter i uken på 30 minutter, forbrenner du cirka 880 kcal.

Går du en halvtimes tur i moderat tempo hver dag i en uke forbrenner du cirka 1105 kcal.

Så mye forbrenner en person på 70 kilo*:

• 30 min rask løping: 431 kcal
  • 30 min rolig løping: 343 kcal
  • 30 min gange i moderat tempo: 122 kcal
  • 30 min gange i raskt tempo: 151 kcal
  • 30 min husarbeid: 140 kcal

Jeg er likevel enig i at det er mange faktorer som spiller inn, også enig i at tunge personer løper saktere opp bakken. Hvorvidt tung løper likevel bruker mer krefter (og forbrenner flere kalorier) enn en slank og veltrent person som løper opp den samme bakken, er umulig å svare eksakt på.

Et viktigere poeng er hvilken type trening man bø satse på som overvektig. I forrige innlegg nevnte jeg sykling og rask gange. Disse aktivitetene har også den fordelen at man kan utøve dem hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...