Gå til innhold

Sier du mor/far eller mamma/pappa?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 0f6d2...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv sier mor og far.

Anonymkode: 0f6d2...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Mamma og Pappa. Tror ikke jeg har hørt andre her i nord si mor og far om annet enn besteforeldre.

Anonymkode: ecffa...a00

AnonymBruker
Skrevet

Mor og far.

Anonymkode: 0f0ab...296

Skrevet

Sier selv mor/far, og min sønn sier det.

Alle mine søsken og søskenbarn vokste opp med at foreldrene «het» mor/far. Jeg er den eneste i min søskenflokk som har videreført mor/far til neste generasjon. Jeg har ikke helt track på hvor mange av søskenbarna som har det, men det er trolig minst halvparten. Jeg husker iallfall fra noen søskenbarntreff fra da barna var små at det var de eneste gangene jeg noe forvirrende erfarte at andre unger enn egen ropte på mor! 😆 

Skrevet

I min familie sier vi mamma og pappa, men de igjen kalte sine foreldre mor og far. Min eks kalte sine foreldre mor og far mens min nåværende kjæreste sier mamma og pappa. Alle mine nevøer og nieser (både på min og min eks sin side) sier mamma og pappa.

Ingen tydelig praksis jeg kjenner til her i Midt-Norge med andre ord. 

Grendel
Skrevet

Faktisk er det litt komplisert for meg. Jeg synes "Mamma" og "Pappa" hørtes barnslig ut. "Far" og "Mor" er unaturlig for meg.

Jeg sier "Mamma" og "Pappa" når jeg snakker med mine søsken. 

Jeg sier "faren min" og "moren min" når jeg snakker med andre.

jeg sier "Bestemor" og "Bestefar" når jeg snakker med familien.

Jeg vet ikke hva jeg sier når jeg henvender meg direkte til dem. Alt virker rart. Jeg sier vel "du".

Skrevet

Jeg har alltid sagt mamma og pappa om og til mine foreldre, det samme gjorde fleste jeg kjente i oppveksten. Min far sa også mamma og pappa til sine, mens min mor sa mor og far.

Når jeg omtaler mine foreldre sier jeg mamma og pappa til venner og familie, moren og faren min til de litt fjernere.

Mine barn, som nå er unge voksne, omtaler meg av en eller annen grunn ved fornavn når vi er med andre eller i offentligheten. Muligens fordi de synes mamma er barnslig.

En kuriositet: Jeg omtalte ene settet av besteforeldre ved fornavn. Angivelig fordi min bestemor av forfengelighet ikke likte å omtales eller tiltales som bestemor 🤣. Også nå etter deres død omtales de ved fornavn.

Skrevet
Ekstra skrev (8 minutter siden):

En kuriositet: Jeg omtalte ene settet av besteforeldre ved fornavn. Angivelig fordi min bestemor av forfengelighet ikke likte å omtales eller tiltales som bestemor 🤣. Også nå etter deres død omtales de ved fornavn.

LOL til forfengelig bestemor 😆 Ellers skjønner jeg at man fortsetter å omtale folk med fornavn etter at de er døde, når dette var noe dere gjorde mens de levde. (Jens Stoltenberg omtaler jo sine foreldre som Karin og Thorvald både nå og mens de levde.)

I min familie kalte vi besteforeldrene på morsiden for mormor og bestefar, fordi de ønsket hver sin type tittel. Hvis jeg skal si noe om han til folk utenfor den nærmeste kjernen, sier jeg da «morfaren min». 

Skrevet

Sa mamma til manma

og navnet til faren min

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...