Gå til innhold

Inntekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutes ago, psykedeliker said:

Det har jeg aldri sagt. Vi er høyt utdannede mennesker. Når skal du begynne å lese hva jeg faktisk skriver?

Du skriver "for de fleste vanlige jobber handler bare om å flytte rundt på realverdier ".

Det kan bare tolkes om de fleste jobber er unyttige bullshit jobber vi kunne klart oss uten. 

Anonymkode: cbadd...e54

Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Det har jeg aldri sagt. Vi er høyt utdannede mennesker. Når skal du begynne å lese hva jeg faktisk skriver?

Hva er poenget ditt hvis det ikke handler om at mange jobber er unyttige?

FjellOgDalar
Skrevet

Ingen tvil om at vi er heldig stilt med mange støtteordninger i forhold til en del andre land. Det betyr ikke at vi ikke hadde levd uten NAV, men man kan jo bare se i retning USA f.eks. 

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (6 timer siden):

Hva er poenget ditt hvis det ikke handler om at mange jobber er unyttige?

At hele måten regnskapet settes opp på ikke stemmer med virkeligheten, ref. B. D. Brochmann. Da blir det åpenbart at alle økonomene som bekymrer seg for at så mange mennesker står utenfor arbeidslivet ikke er opptatt av hva som er best for samfunnet, men av helt andre motiver.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

At hele måten regnskapet settes opp på ikke stemmer med virkeligheten, ref. B. D. Brochmann. Da blir det åpenbart at alle økonomene som bekymrer seg for at så mange mennesker står utenfor arbeidslivet ikke er opptatt av hva som er best for samfunnet, men av helt andre motiver.

Jeg er enig i at måten verdikapning blir beregnet på har noen absurde utslag. Man regner jo offentlige utgifter som "verdiskapning" fordi man ikke har bedre modeller. Man antar at når staten bruker mye penger på noe så må det være mye verd.

Nå i det siste når vi leser at "Russisk øknomi går så det suser" så er det ikke til tross for, men på grunn av at alle blir satt til unyttige ting. Noen blir satt til å produsere droner og granater som selvdestruerer. I tillegg vil lærere, snekkere og gruvearbeidere "skaper mer verdi" når blir soldater som mister armer og bein i dårlig planlagte angrep. Det har høy "verdi" fordi russiske soldater faktisk har ganske høy lønn.

Det var nok antikrigs-rant for i dag.

Uansett: Teoriene til Brochmann har andre problemer. Det er noe feil når han ikke anerkjenner at noe annet enn å produsere ting har verdi. Det kan være mer verd for meg å dra på kino enn å kjøpe en dings til.

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (23 minutter siden):

Det er noe feil når han ikke anerkjenner at noe annet enn å produsere ting har verdi.

Da leser du Brochmann feil, for det har han aldri hevdet. Men han skiller mellom realverdier og fiktivverdier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...