no-one-special Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Heisan Eg e en gutt på 19 år som sliter veldig med kostholdet mitt. Har veldig vanskelig for å spise om morgenen (føler meg uvel, men samtidig sulten). Det fører til at jeg går på skolen kvalm, kaldsvetter mye og får ikke i meg mer næring før etter de første par timene. Spiser ellers godt til middag, tror jeg. Men det virker som om uansett hva jeg spiser, så reagerer magen min kraftig. Spesielt hvis eg har tatt et bedre måltid, då føler eg meg som om det er et atomkraftverk i magen min (sure oppstøt, mye gass etc. Kaldsvetting, vondt i magen, etc) Vet ikke årsaken til dette, tviler på at jeg har spiseforstyrrelser eller noe. Har ingen tanker om kordan eg bør se ut, ønsker verken å slanke meg eller noe. Eg veldig tynn, men ellers helt fornøyd med utseende. Men det at magen min er nokså ubregnelig, gjør at jeg sjelden tør å gå ut med venner, etc. Redd for å bli kvalm, føle meg ukonfortabel (og av en eller annen grunn, det som verre er, at noen skal finne ut at jeg har det sånn). Uansett sliter jeg dette veldig på meg, ikke minst psykisk. Lurer på om jeg bør gå til lege, kanskje jeg har en magesykdom eller noe. Redd for at legen bare skal feie det under teppe som noe psykologisk som "går over". Har nå slitt med dette i store deler av mitt liv, begynner å bli nokså lei... Håper det er noen der ute som har samme problemet (denne mailen har ikke vært lett å skrive, derfor er den ganske rotete opplagt...). Hva er galt med magen min? Eller meg? Høy/feil forbrenning, kanskje? Hjelp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest santana Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Gå til lege. Det er ikke uvanlig med slike plager, det kan skyldes allergi/intoleranse, magesår eller en hel del andre ting. Legen vil ta deg på alvor, det er ikke slik at mageproblemer automatisk blir avfeiet med "psykisk". De aller fleste mageproblemer er av fysisk art, og det vet legen og vil forsøke å hjelpe deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Hei på deg, Jeg synes det er en god ide å gå til legen med dette og be han undersøke deg. Forklar akkurat hvordan du har det, og si at du ikke orker å gå med dette mer. Det er forskjellige sykdommer/tilstander som kan føre til slike problemer etter at man har spist. Gluten-intoleranse og laktose-intoleranse kan være mulige årsaker, men det finnes mye annet også. Det er i grunn lite jeg kan gjøre uten å vite hva det er. For kvalme kan det hjelpe å spise karbohydratrik mat, som f.eks brød, kjeks, frokost/korn-blandinger, pasta, og frukt. Det er også lurt å spise små og mange måltider gjennom en dag. Det er best å drikke mellom måltidene og ikke til måltidene, og drikker som eplejuice, ingefærøl, og cola kan hjelpe. Ofte går det lettere med kald eller romtemerert mat i forhold til varm mat, samt å være forsiktig med mat som har sterk lukt. Fettrik og veldig krydret mat er det også lurt å være forsiktig med, og prøv hvil deg etter måltidene slik at maten får ’synke i ro’. Men det høres ut som dine problemer er mer enn bare kvalme, og jeg synes du bør gå til legen din og få sjekket det. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.