Gå til innhold

Stoler du på at du får rettferdighet om noen skader deg alvorlig?

Anbefalte innlegg

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Dersom du blir utsatt for vold, ran, eller voldtekt, stoler du på at rettsstaten Norge vil finne og straffe de som krenker deg adekvat?

Jeg gjør ikke det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg stoler på at rettsvesen og hjelpeapparat vil legge sten til byrden min. 

Anonymkode: 3543c...6aa

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg har heller ikke stor tro på det. 

Skrevet

Kan ikke si at jeg ubetinget gjør det nei. Dessverre.

psykedeliker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (20 minutter siden):

Dersom du blir utsatt for vold, ran, eller voldtekt, stoler du på at rettsstaten Norge vil finne og straffe de som krenker deg adekvat?

At vi lever i en rettsstat betyr ikke at det er - eller noen gang har vært - noen garanti for at forbrytelser blir oppklart og gjerningspersonene straffet.

Drømmeautomat
Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

At vi lever i en rettsstat betyr ikke at det er - eller noen gang har vært - noen garanti for at forbrytelser blir oppklart og gjerningspersonene straffet.

Nei. Oppklaringsprosenten for drap er dog meget høy i Norge. Men for min del går dette i stor grad på at straffeutmålingen for voldsforbrytelser er for lav.

Skrevet (endret)

nope, jeg anmeldte 2 afghanere for voldtekt og de ble først siktet og så henlagt, selv om jeg hadde dna bevis og sms bevis

Endret av Marye
AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (2 minutter siden):

nope, jeg anmeldte 2 afghanere for voldtekt og de ble først siktet og så henlagt, selv om jeg hadde dna bevis og sms bevis

Jeg hadde aldri i livet turt å anmelde en voldtekt. Jeg ser for meg hva forsvarerne hadde sagt om meg og hvordan jeg hadde blitt svertet noe helt vanvittig. Til slutt hadde jeg fremstått mer skyldig enn gjerningsmannen/-mennene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde aldri i livet turt å anmelde en voldtekt. Jeg ser for meg hva forsvarerne hadde sagt om meg og hvordan jeg hadde blitt svertet noe helt vanvittig. Til slutt hadde jeg fremstått mer skyldig enn gjerningsmannen/-mennene. 

jeg følte sterkt at en urett var gjort mot meg og anmeldte av den grunn

psykedeliker
Skrevet
Marye skrev (45 minutter siden):

Hvordan skjedde dette?

Skrevet (endret)

Har opplevd at eks ble dømt for grov vold og forfølgelse. Også har jeg opplevd voldtekt som ble henlagt. 

Så både ja og nei hva angår om jeg stoler på det.

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet

Nei, i Norge må du forsvare deg selv (samtidig som effektive selvforsvarsmetoder er ulovlige)

For meg fremstår det som et psykopatisk system.  Og er en av mange grunner til at jeg ikke forstår meg på Nordmenn og Nordmenns politiske holdninger. Politiske holdninger som vi senest for en uke siden fikk bekreftet på nytt at fremdeles gjelder.

Anonymkode: 8ba5b...a87

Skrevet

Jeg tror det kommer an på saken. Jeg synes spesielt "vanlig vold" blir veldig mildt straffet.

Det å rane eller banke opp en tilfeldig person gir veldig lav straff. Å mishandle noen så de dør gir ganske lav straff i forhold til mye annet. Maksimalt 6 år hvis hensikten ikke var å drepe.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Dessverre. 

Anonymkode: b842b...fa9

Skrevet
Marye skrev (1 time siden):

Jeg synes det er veldig provoserende at det blir så dårlig etterforsket og lett henlagt.

I lovverket blir voldtekt behandlet som en veldig alvorlig forbrytelse med strafferamme som drap.

I praksis er ressurrsbruken nesten grenseløs for å oppklare et drap mens etterforskningen av voldtekt er ganske slapp.

(Jeg baserer meg bare på det jeg har lest, heldigvis)

Drømmeautomat
Skrevet
Grendel skrev (58 minutter siden):

Jeg tror det kommer an på saken. Jeg synes spesielt "vanlig vold" blir veldig mildt straffet.

Det å rane eller banke opp en tilfeldig person gir veldig lav straff. Å mishandle noen så de dør gir ganske lav straff i forhold til mye annet. Maksimalt 6 år hvis hensikten ikke var å drepe.

Har samme oppfatning. Grov vold som like gjerne kunne endt opp som drap straffes uforholdsmessig lavt.

FjellOgDalar
Skrevet

Alt er relativt, men her er svaret nei. 

Skrevet
psykedeliker skrev (På 19.9.2025 den 16.38):

Hvordan skjedde dette?

hva mener du, hvordan overgrepet skjedde eller hvordan det ble henlagt?

Skrevet
Grendel skrev (På 19.9.2025 den 17.24):

Jeg synes det er veldig provoserende at det blir så dårlig etterforsket og lett henlagt.

I lovverket blir voldtekt behandlet som en veldig alvorlig forbrytelse med strafferamme som drap.

I praksis er ressurrsbruken nesten grenseløs for å oppklare et drap mens etterforskningen av voldtekt er ganske slapp.

(Jeg baserer meg bare på det jeg har lest, heldigvis)

ja det er helt sykt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...