Gå til innhold

Trump: Mener Paracet kan føre til autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet
frosken skrev (3 timer siden):

Husker du hva forskeren heter eller hvor du har lest dette?

Eivind Ystrøm

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er en overdiagnostisering av asperger/lett autisme, samme som med ADHD.

Psykologspesialist Børge Holden mener overdiagnostiseringen sykeliggjør samfunnet. Det kan bety at diagnosen har sittet litt løst eller at mistanken om asperger gjerne lanseres litt ofte og litt lett, sier Holden.

– Det er et veldig alvorlig stempel. Asperger er en type autisme. Det er en temmelig gjennomgripende tilstand som gir et inntrykk av at personen har en større forstyrrelse enn personen har, så det er jo en sykeliggjøring, sier han.

https://www.nrk.no/rogaland/silje-hadde-feil-diagnose-i-fire-ar-1.14670129

Anonymkode: abf05...672

Einar Aasen Tryti som forsker på barneautisme tror altså ikke på at det kan være hele forklaringen.

Diagnosekriteriene er ikke endret siden 90-tallet og han mener det er usannsynlig at folk overså symptomene hos små barn i så stor grad i nær fortid. Vi snakker om 4-5 dobling siden 2010.

Jeg synes det er en god ide å forske på det. Ikke uten videre anta at hele økningen skyldes endret praksis.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, Grendel said:

Einar Aasen Tryti som forsker på barneautisme tror altså ikke på at det kan være hele forklaringen.

Diagnosekriteriene er ikke endret siden 90-tallet og han mener det er usannsynlig at folk overså symptomene hos små barn i så stor grad i nær fortid. Vi snakker om 4-5 dobling siden 2010.

Jeg synes det er en god ide å forske på det. Ikke uten videre anta at hele økningen skyldes endret praksis.

Hva slags type autisme er det egentlig snakk om? Tung barneautisme med lav IQ og null språk, eller "lettere" autisme som asperger. Det var dumt å slå sammen asperger med autisme. Nå er alt sauset sammen i én sekk.

Anonymkode: 41955...67d

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva slags type autisme er det egentlig snakk om? Tung barneautisme med lav IQ og null språk, eller "lettere" autisme som asperger. Det var dumt å slå sammen asperger med autisme. Nå er alt sauset sammen i én sekk.

Anonymkode: 41955...67d

Det står i artikkelen jeg linket til. Det er nok nærmere null språk ja:

"– Disse kriteriene er de samme, og de er veldig strenge. 

Barn som tilfredsstiller disse diagnosekriteriene, har ofte veldig redusert blikkontakt, de utvikler språk svært sent og strever med å bruke språket sosialt, forteller han."

Poenget hans er at det er alvorlige symptomer som det er vanskelig å tro at man kunne overse i nær fortid.

Poenget mitt er at det ikke er noen konsensus blant forskere om at økningen ikke er reell. 

Skrevet

PS: Jeg vil gjenta at jeg anser teoriene til JFK som det ytterste piss.

Jeg er bare redd for at hele forskningen blir politisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...