Kayia Skrevet 23. september Skrevet 23. september UtakknemligDiva skrev (1 time siden): Det er veldig dumt at eldre veldig syke blir tvunget til å være i live. Jeg var utplassert på eldrehjem for mange år siden, da sa det at de har plikt til å gjøre førstehjelp selv om vedkommende var veldig syk. Jeg synes ikke det er greit. Jævla natur forresten. Jævla alderdom! Det må såklart være en del av livet det og. Det er helt bortkastet å eksistere, når man bare ligger på et eldrehjem. Det bør egentlig være gentesting, for å kunne få barn. Dette ville nok redusert en del i dårlige videreføringer. Selv er jeg ansvarlig nok til å ikke føre videre noe av meg, men mange virker dessverre ikke til å ha denne selvinnsikten. Nettopp fordi jeg bærer det jeg bærer, og jeg vil ikke bidra til at utgifter økes unødvendig. Folk blir bare syke hele tiden! Hva er det med oss? Syke eldre får også hjelp dersom utsiktene for å bli bra igjen er tilstede. Min mor er over 90, og får fremdeles bistand og medisinering når hun blir dårlig, men hun bor fremdeles hjemme og greier seg selv. Det er nok noe annerledes med de som er så syke at de bor på sykehjem. Sykehjemmene fungerer ikke som aldershjem gjorde tidligere, men er nok mer en ventestasjon for de som er så syke at de mer eller midre er i terminalfase. Jeg er ellers glad for at man ikke gentester forut svangerskap. Det er mange eksempler på at barn av foreldre med ulike utfordringer har greid å skape seg et godt liv tross kronglete oppvekst. 1 Siter
psykedeliker Skrevet 23. september Skrevet 23. september Kayia skrev (1 minutt siden): Sykehjemmene fungerer ikke som aldershjem gjorde tidligere, men er nok mer en ventestasjon for de som er så syke at de mer eller midre er i terminalfase. Det er nok store forskjeller fra sted til sted, til og med på forskjellige avdelinger på samme sted. 0 Siter
Kayia Skrevet 23. september Skrevet 23. september psykedeliker skrev (13 minutter siden): Det er nok store forskjeller fra sted til sted, til og med på forskjellige avdelinger på samme sted. Det stemmer nok at noen kommuner er bedre stilt, men av økonomiske årsaker ønsker de aller fleste kommuner at eldre bor hjemme så lenge de kan. De fleste kommuner har lange ventelister til sykehjemmene, som betyr at bare de sykeste får plass. 0 Siter
Grendel Skrevet 24. september Skrevet 24. september Avgiftene er for at staten skal få inntekter så klart. Utgiftene til stat n vil jo øke med eldre-tsunamien. Samtidig må ikke skatten være så høy at det blir for tungt for næringslivet. Da blir det dårlig med skatteinntekter også på lengre sikt. Det er en utrolig hard diskusjon på NHH om dette: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Ey7L3j/borgerkrig-paa-nhh-om-formuesskatten-de-tar-helt-feil?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no Jeg vet ikke om artikkelen er åpen, men det er to fagmiljøer på NHH som anklager hverandre for å være helt på bærtur. Skatteforskere på den ene siden og finansforskere på den andre. Studentene nekter å si sin mening til journalisten fordi de må tenke på fremtiden.... 0 Siter
laban Skrevet 24. september Skrevet 24. september UtakknemligDiva skrev (På 23.9.2025 den 19.19): Det er helt bortkastet å eksistere, når man bare ligger på et eldrehjem. Det er ikke sikkert alle de ca 38 000 beboerne på norske sykehjem er enige med deg i det. Mange klarer å finne mening med tilværelsen selv om de trenger hjelp til mye. Generelt synes jeg vi skal være forsiktige med å definere andres liv som bortkastet. UtakknemligDiva skrev (På 23.9.2025 den 19.19): Folk blir bare syke hele tiden! Hva er det med oss? Det der skriver du ofte. Jeg skjønner ikke hvem du omgås? Noen er uheldige og får kroniske lidelser, noen har lett for å pådra seg kortvarige sykdommer og plager som går over. Men svært mange har da god helse og er sjelden syke? Selvsagt øker sykdomsrisikoen med alderen, men en stor andel har god helse, i hvert fall til de når 80-årsalderen. https://www.ssb.no/helse/helseforhold-og-levevaner/artikler/mange-seniorer-med-god-helse Så jeg forstår ikke hvor du har det fra at "folk" blir syke hele tiden? Det gjelder i hvert fall ikke folk flest. UtakknemligDiva skrev (På 23.9.2025 den 21.03): Må vi ha avgift for å ha smartphone og? For å eie klær? Betale ekstra gebyr for hver gang vi kjøper mat? Rart de ikke har funnet på det. Vi har jo MVA, den kan økes eller reduseres for bestemte varegrupper, f.eks. mat 😉 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september Skrevet 25. september laban skrev (16 timer siden): Det er ikke sikkert alle de ca 38 000 beboerne på norske sykehjem er enige med deg i det. Mange klarer å finne mening med tilværelsen selv om de trenger hjelp til mye. Generelt synes jeg vi skal være forsiktige med å definere andres liv som bortkastet. Det der skriver du ofte. Jeg skjønner ikke hvem du omgås? Noen er uheldige og får kroniske lidelser, noen har lett for å pådra seg kortvarige sykdommer og plager som går over. Men svært mange har da god helse og er sjelden syke? Selvsagt øker sykdomsrisikoen med alderen, men en stor andel har god helse, i hvert fall til de når 80-årsalderen. https://www.ssb.no/helse/helseforhold-og-levevaner/artikler/mange-seniorer-med-god-helse Så jeg forstår ikke hvor du har det fra at "folk" blir syke hele tiden? Det gjelder i hvert fall ikke folk flest. Vi har jo MVA, den kan økes eller reduseres for bestemte varegrupper, f.eks. mat 😉 Fordi det er irriterende sykdommer som eksisterer. Kroppen vår trenger irriterende nokk mat. Kroppen vår har også evnen til å få sykdommer. Og det irriterer meg. Anonymkode: cfb18...be7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. september Skrevet 25. september Kayia skrev (På 23.9.2025 den 21.38): Det stemmer nok at noen kommuner er bedre stilt, men av økonomiske årsaker ønsker de aller fleste kommuner at eldre bor hjemme så lenge de kan. De fleste kommuner har lange ventelister til sykehjemmene, som betyr at bare de sykeste får plass. Og da er de sykeste i veien for de andre. Og det at det er kø, forteller at disse irriterende sykdommene eksisterer. Det tar aldri slutt på denne køen, nettopp fordi kroppene våre ikke evner å motstå alt. Anonymkode: cfb18...be7 0 Siter
Kayia Skrevet 25. september Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og da er de sykeste i veien for de andre. Og det at det er kø, forteller at disse irriterende sykdommene eksisterer. Det tar aldri slutt på denne køen, nettopp fordi kroppene våre ikke evner å motstå alt. Anonymkode: cfb18...be7 Det er da ingen i tråden som tar til orde for at sykdommer ikke finnes? Men - å bli sint og forbanne menneskekroppen fordi den blir gammel og syk har iallefall ingen positiv innvirkning på det faktum at det å bli gammel og sykere er en helt naturlig del av det å leve. 0 Siter
Vhanja Skrevet 25. september Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi det er irriterende sykdommer som eksisterer. Kroppen vår trenger irriterende nokk mat. Kroppen vår har også evnen til å få sykdommer. Og det irriterer meg. Anonymkode: cfb18...be7 Alt irriterer deg, virker det som. 0 Siter
laban Skrevet 25. september Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og da er de sykeste i veien for de andre. Og det at det er kø, forteller at disse irriterende sykdommene eksisterer. Det tar aldri slutt på denne køen, nettopp fordi kroppene våre ikke evner å motstå alt. Anonymkode: cfb18...be7 At det er kø for å få sykehjemsplass, betyr først og fremst at mange av oss blir skikkelig gamle, i stedet for å dø relativt tidlig av andre typer irriterende sykdommer som vi nå har redusert utbredelsen av. Jeg er selv en representant for den forhatte eldrebølgen som angivelig kommer til å bli velferdsstatens undergang. Så av hensyn til statskassen og samfunnet burde jeg vel pådra meg en irriterende sykdom og dø omtrent idet jeg når pensjonsalderen, men det ser dårlig ut foreløpig. For å kompensere har jeg satt to skattebetalere til verden. De aller fleste pattedyr har kropper som eldes og blir mer mottakelige for svekkelse og sykdom. Endret 25. september av laban 3 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 25. september Forfatter Skrevet 25. september Kayia skrev (1 time siden): Det er da ingen i tråden som tar til orde for at sykdommer ikke finnes? Men - å bli sint og forbanne menneskekroppen fordi den blir gammel og syk har iallefall ingen positiv innvirkning på det faktum at det å bli gammel og sykere er en helt naturlig del av det å leve. Jeg bare klarer ikke å se verdien av den. Av livet. Det føles som alle fine øyeblikk går rett forbi, så er det mest av de triste. Og så er man godt voksen og forfallet kan bare ikke vente. Og stakkars de som jobber i helse. Det tar aldri slutt med trengende, og de må slite seg ut pga det når det kunne vært andre ting de kunne brukt livet sitt på. Jeg kommer til å ha så dårlig samvittighet hvis jeg skulle havne på et slik sted. 0 Siter
UtakknemligDiva Skrevet 25. september Forfatter Skrevet 25. september laban skrev (4 minutter siden): At det er kø for å få sykehjemsplass, betyr først og fremst at mange av oss blir skikkelig gamle, i stedet for å dø relativt tidlig av andre typer irriterende sykdommer som vi nå har redusert utbredelsen av. Jeg er selv en representant for den forhatte eldrebølgen som angivelig kommer til å bli velferdsstatens undergang. Så av hensyn til statskassen og samfunnet burde jeg vel pådra meg en irriterende sykdom og dø omtrent idet jeg når pensjonsalderen, men det ser dårlig ut foreløpig. For å kompensere har jeg satt to skattebetalere til verden. De aller fleste pattedyr har kropper som eldes og blir mer mottakelige for svekkelse og sykdom. Hvorfor kan ikke hjertet vårt bare stoppe? Vi har ikke bare klart å øke velferden. Det har vi klart fint, men naturen må da selvfølgelig komme med en pris, flere eldre mennesker. Vi burde vært laget så vi bare døde, i stedet for å leve på et rom, potensielt bli forlatt av våre nærmeste og i tillegg ikke ha evne til å bevege deg. Da er det på tide å bare gå under.. jeg orker ikke tanken. 0 Siter
laban Skrevet 25. september Skrevet 25. september UtakknemligDiva skrev (1 minutt siden): Vi burde vært laget så vi bare døde, i stedet for å leve på et rom, potensielt bli forlatt av våre nærmeste og i tillegg ikke ha evne til å bevege deg. Da er det på tide å bare gå under.. jeg orker ikke tanken. Det er jo ikke alle som ender slik, i hvert fall ikke i den grad at man mister evnen til å bevege seg. I så fall er det sjelden lenge til at man "bare går under", hvis svekkelsen stort sett kommer av aldring og ikke f.eks. lammelse i yngre alder. Når det er sagt, tror jeg ingen ser på livet på sykehjem som noen drømmetilværelse. Men det er ikke alle som heller vil dø når de kommer så langt. Noen har en imponerende evne til å glede seg over det lille de fortsatt kan gjøre og oppleve. Det står enhver fritt til å tenke slik du gjør, rundt egen alderdom og død. Men jeg synes ikke man skal generalisere dette til at alle over en viss alder, med bestemte sykdommer eller med funksjonsnivå under en viss grense, heller burde dø. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.