Gå til innhold

Ber om at staten skal legge til rette for at kvinner kan være hjemme med barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Linn Therese Solheim mener likestillingen har gått for langt. Hun er grunnlegger av Husmorhæren, og mener det biologisk naturlige er at mor og barn.

– De spør som om det å være hjemme med barna sine og lage næringsrik mat til familien sin er noe negativt og nedverdigende, sier Linn Therese Solheim.

Hun vil at staten skal legge til rette for at kvinner kan være hjemme med barna.

Skal de ha husmorlønn fra Staten?

https://linnyslivsstil.mykajabi.com/

https://www.nrk.no/norge/ber-staten-legge-til-rette-for-husmodre-1.17568103

Anonymkode: f1feb...d11

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal de ha husmorlønn fra Staten?

Hvis du først ønsker å ta tidsmaskin tilbake til pre 50-tall må du også klare å finne deg en mann som kan forsørge deg.

Skrevet

Jeg så Debatten i går kveld og sier som den kloke Helga Hjetland: Jeg vet ikke om jeg skal tro det jeg hører.

Aftur Nerdrum pep at kvinner er mye syke på grunn av syklusen sin, og ikke kan jobbe så mye som menn.

Ser også i artikkelen du linker til at hennes jobb er å være mor. Jeg går ut fra at både hun og kvinnen med rysjeforkle regner med å bli forsørget av menn. Men dette er risikosport i dagens samfunn der over 40% blir skilt. I tillegg gir det dårlig med pensjonspoeng.

Jeg deler også Hjetlands hjertesukk over hvor ensidig opptatt de var av seg og sitt, de ser ikke ut over egen familie. Så hvor er samfunnsansvaret og solidariteten? 

Men det ble jo litt rått parti med de fire "voksne", saklige og reflekterte deltakerne, som har livserfaring, talegaver og autoritet i rikt monn. I mine ører klarte ikke de unge å prestere stort mer enn selvsentrert pjatt, og det var ingen tvil om hvem som "vant" debatten.

Jeg håper og tror at disse holdningene  ikke er representative for dagens unge kvinner. 

Jeg vil også anbefale Anne Holts kronikk i Aftenposten om samme tema.

Skrevet

De må gjerne være hjemme og lange sunn, næringsrik mat til barna sine, undervise dem selv og kysse mannen på kinnet når han drar til jobben om morgenen. Det har de all rett til å gjøre, i likestillingens navn! MEN - de får søren meg betale for det selv! 

Det med syklusen orker jeg ikke å kommentere en gang, snakk om å gjøre oss kvinner svake igjen! 

Skrevet (endret)

Det blir ingen god debatt av å røre kjønnskvotering, permisjonsordning, verdisyn og biologi sammen i én suppe.

Det er svært mange variable i totalsituasjonen for en barnefamilie. Folk - både voksne og barn - er svært forskjellige, og vi er omgitt av helt ulike praktiske forhold. Så jeg synes ikke det er noe rart at ikke én løsning passer for alle. Men samfunnet må ha "lov" til å støtte mest opp om den som passer best for landet/samfunnet som helhet, f.eks. gjennom å subsidiere barnehageplasser. Det er en støtte til at kvinner får brukt utdannelsen sin, til et pedagogisk tilbud for småbarn og til at behovet for arbeidskraft dekkes. 

Det er ingen som forbyr andre løsninger, klarer man seg på én inntekt og begge foreldrene trives med det, så kjør på. Det holder å rettferdiggjøre det gjennom at dette passer best for vår familie slik vår situasjon er akkurat nå, man trenger ikke løfte det til at dette er best for alle barn (og alle mødre), så slik bør alle gjøre. Jeg dømmer ingen for sine valg, men jeg har motforestillinger mot at skattepengene mine skal brukes på instavennlige muffins. Man får faktisk ikke lønn fra Staten for alt man har lyst til. 

Når det gjelder biologi, var det en vanlig oppfatning, særlig blant menn, i mange år at kvinner ikke kunne verken jobbe eller drive idrett eller ha politiske verv pga. hormoner, menssyklus og begrensninger i hjernen. Ordet "hysteri" betydde opprinnelig "livmor", særlig når den angivelig vandret rundt i kvinnekroppene og forårsaket helseproblemer. Det siste vi trenger, er å gjenopplive disse mytene, selv om noen (få) menn trolig savner dem. De er grundig motbevist for lenge siden. 

Endret av laban
Skrevet
laban skrev (14 timer siden):

Det blir ingen god debatt av å røre kjønnskvotering, permisjonsordning, verdisyn og biologi sammen i én suppe.

Det er svært mange variable i totalsituasjonen for en barnefamilie. Folk - både voksne og barn - er svært forskjellige, og vi er omgitt av helt ulike praktiske forhold. Så jeg synes ikke det er noe rart at ikke én løsning passer for alle. Men samfunnet må ha "lov" til å støtte mest opp om den som passer best for landet/samfunnet som helhet, f.eks. gjennom å subsidiere barnehageplasser. Det er en støtte til at kvinner får brukt utdannelsen sin, til et pedagogisk tilbud for småbarn og til at behovet for arbeidskraft dekkes. 

Det er ingen som forbyr andre løsninger, klarer man seg på én inntekt og begge foreldrene trives med det, så kjør på. Det holder å rettferdiggjøre det gjennom at dette passer best for vår familie slik vår situasjon er akkurat nå, man trenger ikke løfte det til at dette er best for alle barn (og alle mødre), så slik bør alle gjøre. Jeg dømmer ingen for sine valg, men jeg har motforestillinger mot at skattepengene mine skal brukes på instavennlige muffins. Man får faktisk ikke lønn fra Staten for alt man har lyst til. 

Når det gjelder biologi, var det en vanlig oppfatning, særlig blant menn, i mange år at kvinner ikke kunne verken jobbe eller drive idrett eller ha politiske verv pga. hormoner, menssyklus og begrensninger i hjernen. Ordet "hysteri" betydde opprinnelig "livmor", særlig når den angivelig vandret rundt i kvinnekroppene og forårsaket helseproblemer. Det siste vi trenger, er å gjenopplive disse mytene, selv om noen (få) menn trolig savner dem. De er grundig motbevist for lenge siden. 

Jeg er enig i det du skriver. Men begynner å helle mot at det er feil av media å gi denne husmorhæren så stor oppmerksomhet. Tror egentlig ikke den er ment som en seriøs samfunnsdebattant. At talskvinnen stilte i en slags kostyme forsterker dette inntrykket, det samme gjør det hun skriver om sin egen bakgrunn. 

Uansett: Denne koketteringen med husmoryrket provoserer. Jeg må tenke på de hardtarbeidende husmødrene på 50-tallet som ikke hadde dagens hjelpemidler til husarbeid og matlaging, på landsbygda ofte med  fjøsstell i tillegg. De satt sjelden i sofaen, og når de innimellom gjorde det, var det med håndarbeid i fanget. 

Skrevet
Babette skrev (14 minutter siden):

Denne koketteringen med husmoryrket provoserer. Jeg må tenke på de hardtarbeidende husmødrene på 50-tallet som ikke hadde dagens hjelpemidler til husarbeid og matlaging, på landsbygda ofte med  fjøsstell i tillegg. De satt sjelden i sofaen, og når de innimellom gjorde det, var det med håndarbeid i fanget. 

Det var jo en fulldagsjobb tidligere å holde hjemmet i orden og få måltidene på bordet. Den svenske forskeren Hans Rosling pleide å påpeke at den automatiske vaskemaskinen revolusjonerte manges liv: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/L0G5J/da-vaskemaskin-ble-allemannseie (vet ikke om den er bak betalingsmur, men det ligger klipp fra foredragene hans mange steder, han snakket om det på Skavland også i sin tid). 

Jeg husker så vidt vaskemaskinen vår fra tidlig 60-tall, den døde omtrent samtidig med at lillesøsteren min sluttet med bleier. Det var ikke mye den gjorde på egen hånd, og det tok lang tid å fullføre en omgang. Den hadde f.eks. ikke sentrifuge. Barn var mye utendørs, og de hadde ikke like mange sett med heldekkende tøy som i dag. Det var mange lag og ingen vanntett membran. 

Datidens husmødre var ikke hjemme for å kose med barna eller pynte kaker. Det var en nødvendighet å lage mat fra bunnen, fordi fryserne ikke var blitt vanlige ennå, i hvert fall ikke for de som bodde i leiligheter. I "Aurora i blokk Z", utgitt i 1966, forteller hovedpersonen at de har kjøpt kjøleskap for lillebrorens skyld, altså for å kunne kjøle melk etc. til familiens yngste på en enkel måte. Kvinnene kastet seg over frossenvarer, kakemix o.l. og andre litt enklere løsninger, da de kom på markedet. Da fikk de litt pusterom og tid til seg selv. 

Det er helt normalt og naturlig å romantisere og drømme litt om en tilværelse som er vanskelig å oppnå. På 50-tallet ønsket sikkert mange kvinner at de kunne dratt av gårde om morgenen, tilbrakt dagen blant voksne mennesker og tjent penger de kunne disponere selv. Midt i morgenstresset hos en småbarnsfamilie er det ikke så rart om noen synes det ville vært deilig å bli hjemme. Men man må "kjøpe hele pakken", ikke bare plukke ut plussidene. Den pakken inneholder bl.a. pensjonspoeng, risikoen for samlivsbrudd, utdatert utdannelse og slitasje fordi resten av familien ser på deg som en slags serviceinstitusjon. 

Hver familie får gjøre de valgene som passer for dem, beslutningene bør tas av de voksne i akkurat den familien. Det er godt tilrettelagt for at mor eller far kan jobbe deltid noen år, hvis det er best. Men uansett valg - ikke rettferdiggjør dem ved å rakke ned på andres. 

Skrevet
laban skrev (1 time siden):

Hver familie får gjøre de valgene som passer for dem, beslutningene bør tas av de voksne i akkurat den familien. Det er godt tilrettelagt for at mor eller far kan jobbe deltid noen år, hvis det er best. Men uansett valg - ikke rettferdiggjør dem ved å rakke ned på andres. 

Mor eller far, ja. Men denne tradwife-gjengen er jo ensidig opptatt av kvinners rett til valg. Mannen må være hovedforsørger enten han vil eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som cosplayer tradwifes er egentlig ikke ekte tradwives, men selgere som har en eller annen form for jobb der de tjener egne penger via internett. De vet ingenting om hvordan det er for en kvinne å leve på mannens nåde  uten egen inntekt der du må trygle om å få penger når det trengs å kjøpe noe nytt.

Anonymkode: 1c69f...fa7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...