Gå til innhold

Kan vi snart slutte å snakke om trangboddhet og sårbar ungdom, og i stedet begynne å bekjempe kriminaliteten og senke den kriminelle lavalderen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil sikkert kalle Anders Magnus for høyre-ekstrem etter at de har lest denne kronikken.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-har-vart-naive-sannheten-om-importert-kriminalitet-til-norge/o/5-95-2644433

I Dagsrevyen søndag 28. september skjedde noe grensesprengende. Oslos politimester Ida Melbo Øystese la bort tøysepraten om at årsaken til kriminalitets-økningen var trangboddhet og sårbar ungdom. I stedet tok hun på seg en alvorlig mine vi sjelden har sett tidligere, og fortalte det som det var: "De kriminelle granatkastende og knivstikkende ungdommene har innvandrerbakgrunn".

På spørsmål om årsakene til at det har blitt slik svarte hun også ganske enkelt og rett fram: "Vi har som samfunn vært naive".

Ikke bare vi i Norge har vært naive. Hele Europa har vært naive, særlig Sverige og Tyskland. Vi har tillatt en innvandring som vi ikke har klart å håndtere. Fra land med en helt annen kulturbakgrunn og en helt annen holdning til klanbasert kriminalitet – ofte kalt gjengkriminalitet eller organisert kriminalitet.

Disse kriminelle organisasjonene er grenseløse, og er nå i ferd med å vokse seg store som en kreftbyll på liberale demokratier over store deler av Europa.

Anonymkode: 378b2...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 17.35):

Noen vil sikkert kalle Anders Magnus for høyre-ekstrem etter at de har lest denne kronikken.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-har-vart-naive-sannheten-om-importert-kriminalitet-til-norge/o/5-95-2644433

I Dagsrevyen søndag 28. september skjedde noe grensesprengende. Oslos politimester Ida Melbo Øystese la bort tøysepraten om at årsaken til kriminalitets-økningen var trangboddhet og sårbar ungdom. I stedet tok hun på seg en alvorlig mine vi sjelden har sett tidligere, og fortalte det som det var: "De kriminelle granatkastende og knivstikkende ungdommene har innvandrerbakgrunn".

På spørsmål om årsakene til at det har blitt slik svarte hun også ganske enkelt og rett fram: "Vi har som samfunn vært naive".

Ikke bare vi i Norge har vært naive. Hele Europa har vært naive, særlig Sverige og Tyskland. Vi har tillatt en innvandring som vi ikke har klart å håndtere. Fra land med en helt annen kulturbakgrunn og en helt annen holdning til klanbasert kriminalitet – ofte kalt gjengkriminalitet eller organisert kriminalitet.

Disse kriminelle organisasjonene er grenseløse, og er nå i ferd med å vokse seg store som en kreftbyll på liberale demokratier over store deler av Europa.

Anonymkode: 378b2...812

Jeg skjønner hvor du vil hen. Og jeg er uenig i at vi skal legge alt skyld på innvandring her. Men definitivt at vi må skjerpe vedtak og tiltak rundt ungdomskriminalitet. Jeg tror ikke pizza, fritidsaktiviteter og en kald brus hjelper lenger. Jeg er for rehabilitering og forebyggende arbeid, men det må skje samtidig som man skjermer de kriminelle barna fra samfunnet. Så ja til lukkede barnevernsinstitusjoner der ungdomskriminaliteten tas hånd om av profesjonelle. Det fungerer ikke å la ungdommene vandre fritt i gatene og begå nye lovbrudd umiddelbart etter at de blir «tatt». Mens de følges opp av stakkars barnevernspedagoger uten kompetanse i å håndtere kriminelle barn. Vi har dessverre sett hvordan det går, da vi nylig mistet en ung kvinne på jobb i en barnevernsinstitusjon. Vi må ha på plass ett lovverk som faktisk gir politiet og rettsvesenet mulighet til å ta seg av de kriminelle barna der ute. 

Jeg tviler ikke ett sekund på at de ungdommene som er kriminelle er sårbare og kommer fra ubemidlede familier. Men jeg er veldig imot at sårbarhet skal legitimere vold, overgrep og kriminelle handlinger. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Har ingen tiltro til at politiet eller politikerne kan løse dette. Det ville kreve radikale grep å stoppe utviklingen. Vårt liberale demokrati er desverre ikke kapabelt til å løse slike problem. Det var ingen tegn til bedring under forrige regjering heller, der Listhaug var med og også var mindre diplomatisk enn nå.

Om 20 år så er det blitt mye verre og noen spør de samme spørsmålene.

UtakknemligDiva
Skrevet

Hvorfor kan de ikke dra tilbake? 

Hvordan kan jeg gi mye av min dårlige selvtillit? De tror så godt om seg selv. De synes de har rett til å eksistere, ta plass og ødelegge andre sitt liv. De bør skjønne at de ikke er spesielle, ingen er interessert i å se dem, ingen beundrer dem om de kjører kul bil eller har dyre (mest sannsynlig fake) klær. Så hvorfor gjør de så mye ut av seg? Tør de ikke gjøre sånn der de kom fra?

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (10 timer siden):

Hvorfor kan de ikke dra tilbake? 

Hvordan kan jeg gi mye av min dårlige selvtillit? De tror så godt om seg selv. De synes de har rett til å eksistere, ta plass og ødelegge andre sitt liv. De bør skjønne at de ikke er spesielle, ingen er interessert i å se dem, ingen beundrer dem om de kjører kul bil eller har dyre (mest sannsynlig fake) klær. Så hvorfor gjør de så mye ut av seg? Tør de ikke gjøre sånn der de kom fra?

Dra tilbake? Nesten alle de ungdommene som er kriminelle er født i Norge og har norsk statsborgerskap. Det er umulig å sende de tilbake, fordi de er juridisk sett norske. For å gjøre det må du endre grunnloven og gå imot folkeretten. Dette er ikke gjennomførbart med mindre hele Stortinget stemmer for det, noe som er umulig med dagens system, altså parlamentarismen.

Ingen er interessert i å se dem? Hva mener du med det? Hvis du referer til ungdommer som er kriminelle så er de som regel del av gjenger som støtter den kriminelle adferden, ofte gir det økt status å begå kriminalitet, jo verre jo bedre. Dessverre er det ingen av oss «sivile» som er interessert i å se dem, men det er nok av folk i deres subkulturer som faktisk ser opp til dem og «heier» på dem. Og det å være kriminell i 12-14 årsalderen gir absolutt ingen konsekvenser, annet enn litt møter med barnevernet. Men de har ingen reell makt til å stoppe dem fra å gjøre kriminelle ting. Ett eksempel er jo gutten som satte fyr på bussen, der døde en og flere mennesker ble alvorlig skadd. Han var under barnevernets omsorg, og kunne vandre fritt og finne på faenskap. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...