Fru2020 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Har du et tips om hva jeg bør få med meg på min fire dagers ferie i Berlin sammen med ungdommen min? 0 Siter
laban Skrevet 30. september Skrevet 30. september Hva er han interessert i - historie, sport, musikk/media, shopping? Berlin er stor, så det er lurt å planlegge litt, slik at det ikke går altfor mye tid til transport. Hvis ingen av dere har vært der før, kan det være en god start å ta en hop on/off-busstur. Det er ofte flere konkurrerende selskap som tilbyr dette, så velg en rute som er praktisk ut fra der dere bor. Da fraktes dere forbi mange av topp-severdighetene og kan ta en ny runde etterpå og gå av ved de dere vil se nærmere på. Mange ungdommer vil like å besøke East side gallery, fjernsynstårnet og olympiastadion. På Museumsinsel er det mange museer vegg i vegg, men det er også mange temamuseer andre steder i byen, så man kan velge ut fra interesser. Kreuzberg er en "alternativ" bydel med mye gatekunst etc., ved Potzdamer Platz er det både shoppingsenter og noe mediegreier - tror det var avansert kino og filmmuseum. Med forbehold om at det er lenge siden jeg var i Berlin 😉 1 Siter
Fru2020 Skrevet 1. oktober Forfatter Skrevet 1. oktober Takk for tips @laban. Vi skal ha mest fokus på historie, men tenker det kan være godt med noe annet også 0 Siter
cathlin Skrevet 1. oktober Skrevet 1. oktober (endret) Jeg er veldig glad i Berlin, men det tar en dag eller to å tilpasse seg viben og strukturen. Bydelene er til dels ganske ulike men hele byen er lett tilgjengelig via t-bane og busser. Hvor skal dere bo og hva liker ungdommen din å gjøre? Jeg frister meg som regel å droppe den triste krigshistorien og opplever mye fint og kulturelt og musikk, folk og det som måtte ramler over en. Savner byen. Endret 1. oktober av cathlin 1 Siter
Drømmeautomat Skrevet 1. oktober Skrevet 1. oktober Liker vinklingen til @cathlin. Det er lett å havne i en felle der man trår opp de samme skrittene 10 millioner turister har gått før deg. Prøv å tråkk deg opp din egen sti. Ofte vil det si å ikke følge så mange anbefalinger, ikke planlegge så mye, men bare gå ut av hotellrommet, velge en retning og se hva som skjer. Det er sånn jeg reiser. 1 Siter
Fru2020 Skrevet 2. oktober Forfatter Skrevet 2. oktober cathlin skrev (15 timer siden): Jeg er veldig glad i Berlin, men det tar en dag eller to å tilpasse seg viben og strukturen. Bydelene er til dels ganske ulike men hele byen er lett tilgjengelig via t-bane og busser. Hvor skal dere bo og hva liker ungdommen din å gjøre? Jeg frister meg som regel å droppe den triste krigshistorien og opplever mye fint og kulturelt og musikk, folk og det som måtte ramler over en. Savner byen. Vi har valgt berlin hovedsaklig for krigshistorie. Sønnen min er svært opptatt av andre verdenskrig. Så det blir hovedvekt på det. Vi skal bo rett ved dyreparken. Aner ikke hbordan det ligger i bye . Drømmeautomat skrev (14 timer siden): Liker vinklingen til @cathlin. Det er lett å havne i en felle der man trår opp de samme skrittene 10 millioner turister har gått før deg. Prøv å tråkk deg opp din egen sti. Ofte vil det si å ikke følge så mange anbefalinger, ikke planlegge så mye, men bare gå ut av hotellrommet, velge en retning og se hva som skjer. Det er sånn jeg reiser. Sånn kan ikke jeg reise desverre. Jeg har veldig lav kapasitet så det må planlegges nøye sånn at det blir nok pauser og ikke for mange inntrykk. Vi reiser hovedsaklig, denne gang, for å oppleve det 10 millioner har opplevd før. 1 Siter
laban Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober Fru2020 skrev (På 1.10.2025 den 22.28): Vi skal ha mest fokus på historie Da føyer jeg Checkpoint Charlie til listen over aktuelle besøksmål. God tur! 0 Siter
påskelilje Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober Jeg var i Berlin for første gang våren 2024. Dere må besøke den bombede kirka, og bygget ved siden av. Veldig spesielt, den ligger midt i en stor trafikkert gate. Mye historie der. Vi var også på minnesmerket over alle jøder som døde under andre verdenskrig. Dystert, men samtidig veldig fint. Noen av de jeg reiste sammen med, besøkte det jødiske museet. Det var visst virkelig verdt å besøke, men jeg fikk ikke gått dit. Jeg tok bussen til Berlinerdomen og gikk opp mange trapper for å se på utsikten derfra, og etterpå satt jeg i parken og leste og så på folk. Det blir nok en fin tur for både sønnen og deg! 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober Mimrer : Berlin er faktisk aller første turen jeg tok sammen med x- mannen min. Vi kjørte bil dit hele veien. Husker vi fikk telefon første dagen vi startet fra livredde familiemedlemmer som trodde vi hadde vært med Scandinavian Star, men vi hadde valgt rute om Sverige. Det var en spennende tur for meg som bare var 23 år og det var på den turen jeg bestemte meg endelig for å satse på x- mannen, fordi han var som en levende historiebok. Det var spennende og det falt jeg for. De holdt på å rive Berlinmuren på den tiden og jeg har et bilde hvor jeg står i et hull i muren. Kjøpte med meg en bit hjem av muren som suvenir. Typisk turistfelle. Vi kjørte også over til ØstBerlin gjennom scheck point Charlie. Øst og vest var som to forskjellige verdener på den tiden. I østBerlin bodde vi hjemme hos en gammel dame. Hun slukket alle lys og vi satt i mørket og pratet. Hun hadde mye å fortelle, men jeg synes hun var så paranoid. Hun var redd for å bli overvåket og det skulle være hemmelig at vi var der. Vi måtte ikke fortelle det til noen. Videre kjørte vi til Dresden og der var det bombet sønder og sammen. Husker spesielt en kirke som var bombet i stykker. Deretter kjørte vi til Polen og så tilbake samme vei. Jeg ble gravid med eldstedatter på den turen, så det gikk unna 😀 Vi var der noen år senere også. Da med 2 barn, men da kunne vi ikke se forskjell på øst og vest lenger. 3 Siter
laban Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober Nicklusheletida skrev (11 minutter siden): Husker vi fikk telefon første dagen vi startet fra livredde familiemedlemmer som trodde vi hadde vært med Scandinavian Star, men vi hadde valgt rute om Sverige. Vi var på vei til Danmark nøyaktig samtidig, og hvis vi hadde vært litt mer glade i båtreiser, kunne vi vært om bord i Scandinavian Star. Men vi valgte en annen rute, tror det var Göteborg -Frederikshavn. Vi skulle i hvert fall ta en ferge som ble veldig forsinket, fordi den hadde kommet Scandinavian Star til unnsetning. Jeg var gravid, derfor skulle vi sørover i påsken i stedet for til snøen. 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober laban skrev (1 minutt siden): Vi var på vei til Danmark nøyaktig samtidig, og hvis vi hadde vært litt mer glade i båtreiser, kunne vi vært om bord i Scandinavian Star. Men vi valgte en annen rute, tror det var Göteborg -Frederikshavn. Vi skulle i hvert fall ta en ferge som ble veldig forsinket, fordi den hadde kommet Scandinavian Star til unnsetning. Jeg var gravid, derfor skulle vi sørover i påsken i stedet for til snøen. Kanskje vi var med samme ferge 1 Siter
laban Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober Nicklusheletida skrev (7 timer siden): Kanskje vi var med samme ferge Det er mulig. Vi kjørte fra Oslo tidlig om morgenen. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober laban skrev (1 time siden): Det er mulig. Vi kjørte fra Oslo tidlig om morgenen. Det gjorde vi også. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober laban skrev (1 time siden): Det er mulig. Vi kjørte fra Oslo tidlig om morgenen. Skjebnen er rar. Det er ganske sannsynlig at vi var på samme båt og en god del år senere skulle yngstedatter og sønnen din treffe hverandre. Jeg er ganske sikker på at yngstedatter var forelsket i sønnen din. Hun sa det ikke rett ut, men jeg forsto det 0 Siter
laban Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober Nicklusheletida skrev (1 time siden): Skjebnen er rar. Ja - når Scandinavian Star-saken har vært omtalt, har jeg tenkt på at hvis vi hadde vært av den sorten som syntes det virket kjekt å starte reisen med en helt "ny" båt med avgang fra Oslo, kunne ting gått veldig annerledes. Bilradioen vår fungerte dårlig i Sverige, så vi fikk vite om brannen og at vi kom til å bli veldig forsinket, først da vi hadde stilt oss i køen for avgang. Nicklusheletida skrev (1 time siden): Jeg er ganske sikker på at yngstedatter var forelsket i sønnen din. Hun sa det ikke rett ut, men jeg forsto det 🤭 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.