Gå til innhold

Fikk høre navnet på min avdøde mormor mot meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert 15år siden. Vi var på slektstreff og møtte da tanten til min mor, hun var nok nærmere 90år da. Jeg gikk mot henne og ville prate (var ca 18år). Min mormor het et spesielt navn, hun på 90år så mot meg og sa min mormors navn. Sa da at neida, jeg er ikke henne. Hun som sa det navnet døde like etter og var ei tante til min avdøde mormor som døde kun 38år gammel. 

Har tenkt i ettertid på om jeg minnet henne om mormor eller om hun var i rommet? 

Anonymkode: 7dd88...349

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun som sa det navnet døde like etter og var ei tante til min avdøde mormor som døde kun 38år gammel. 

Har tenkt i ettertid på om jeg minnet henne om mormor eller om hun var i rommet? 

Siden 90-åringen var tanten til mormoren din, husket hun nok niesen sin slik hun så ut da hun var ung. Dere er i såpass nær slekt at du kan likne på et minne som er så gammelt. 

I januar var jeg i begravelsen til en jeg var nær venn med i hele barndommen og ungdommen og har hatt sporadisk kontakt med som voksen. Jeg kjente brødrene hans også, men dem har jeg ikke sett siden skoledagene, dvs. det må være minst 50 år siden sist. Kirken begynte å fylles, og det ble tydelig hvem som var nærmeste familie. Blant dem så jeg en ung mann som liknet veldig på en av brødrene og rakk å tenke "er det lillebroren?" Men så tenkte jeg litt mer fornuftig og regnet med årene som hadde gått, og da forsto jeg at den unge selvfølgelig var avdødes sønn...

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (9 timer siden):

Siden 90-åringen var tanten til mormoren din, husket hun nok niesen sin slik hun så ut da hun var ung. Dere er i såpass nær slekt at du kan likne på et minne som er så gammelt. 

I januar var jeg i begravelsen til en jeg var nær venn med i hele barndommen og ungdommen og har hatt sporadisk kontakt med som voksen. Jeg kjente brødrene hans også, men dem har jeg ikke sett siden skoledagene, dvs. det må være minst 50 år siden sist. Kirken begynte å fylles, og det ble tydelig hvem som var nærmeste familie. Blant dem så jeg en ung mann som liknet veldig på en av brødrene og rakk å tenke "er det lillebroren?" Men så tenkte jeg litt mer fornuftig og regnet med årene som hadde gått, og da forsto jeg at den unge selvfølgelig var avdødes sønn...

Var nok det jeg minnet om henne. Koselig å ligne på min mormor da, som jeg aldri fikk oppleve. Døde av kreft 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (På 4.10.2025 den 16.44):

Siden hun døde i 30årene av kreft , kan jeg som da muligens ligner på henne være utsatt for det samme? Dette var en krefttype som man høyest sannsynlig man dør av. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden hun døde i 30årene av kreft , kan jeg som da muligens ligner på henne være utsatt for det samme? Dette var en krefttype som man høyest sannsynlig man dør av. 

Det at du  har et utseende som ligner mye på en person, har ikke noe å gjøre med ev. risiko for arvelighet av kreft. Arveligheten ligger i type gen.

Siden du er bekymret, synes jeg du bør gå til fastlegen din. Jo mer du kan si om egen familie mtp. kreft/type/alder, jo mer hjelp vil det være for legen.

Kvinner med risiko for f.eks. brystkreft, kan få  tilbud om mamografi før vanlig tid. Selv følges jeg opp litt tettere mtp. celleforandringer i underlivet, siden det ligger i min familie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Genene for utseende har ikke noe med sannsynligheten for å arve helsemessige forhold å gjøre. Så hvis det ikke er flere tilfeller i familien, synes jeg ikke du skal bekymre deg. Det at du likner på henne, har uansett ikke noe med saken å gjøre. 

Noen få kreftformer vet vi skyldes genfeil. For kvinner er vel enkelte typer underlivs- og brystkreft de mest kjente eksemplene. Man arver ikke kreften, men en økt disposisjon, og det gjelder ikke alle varianter av slik kreft. Her finner du mye saklig informasjon: 
https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/gentest/

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (10 timer siden):

Genene for utseende har ikke noe med sannsynligheten for å arve helsemessige forhold å gjøre. Så hvis det ikke er flere tilfeller i familien, synes jeg ikke du skal bekymre deg. Det at du likner på henne, har uansett ikke noe med saken å gjøre. 

Noen få kreftformer vet vi skyldes genfeil. For kvinner er vel enkelte typer underlivs- og brystkreft de mest kjente eksemplene. Man arver ikke kreften, men en økt disposisjon, og det gjelder ikke alle varianter av slik kreft. Her finner du mye saklig informasjon: 
https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/gentest/

Ja ok. Ante meg det, det skal jo ikke ha noe å si. Jeg nærmer meg hennes alder der hun døde. Det er ingen andre i familien som har hatt den type kreft som hun hadde, så hun var nok veldig uheldig. Det var svulst på hjernen, så litt vanskelig å se om det er arvelig eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. Det jeg derimot har slitt med er celleforandringer og hpv som jeg ikke blir kvitt. Det har ikke utviklet seg og jeg går årlig til kontroll, så håper det holder meg fri fra all kreft. Nå er jo ikke celleforandringer i seg selv kreft men kroppen min burde ha ordnet opp og fått bort det syke vevet. Så lenge gynokologen min sjekker dette jevnlig er jeg nok i trygge hender 😊 jeg har litt helseangst men prøver å skjerpe meg

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (12 timer siden):

Kvinner med risiko for f.eks. brystkreft, kan få  tilbud om mamografi før vanlig tid. Selv følges jeg opp litt tettere mtp. celleforandringer i underlivet, siden det ligger i min familie

Jeg har også hatt celleforandringer frem og tilbake i 10år nå, er 37. Min mor hadde det men ble kvitt det. Så skjønner hva du mener, enkelte ting er arvelig. Har du celleforandringer enda? Hvor gammel er du om jeg kan spørre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...