Gå til innhold

KrFU foreslår å forby alt alkoholsalg på lørdager – og kanskje er det ikke så dumt?

Anbefalte innlegg

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

De mener folk isteden for å drikke i helgen kan spille brettspill med ungene på lørdag, og gå en tur i skogen på søndag (eller i kirken).

– Om man innskrenker tilgjengelighet, fører det også til mindre forbruk, sier Magnus Ramsli Lomeland, fylkesleder for KrFU i Rogaland

Et interessant poeng. Men hvorfor stoppe der? Kanskje man burde begrense alkoholsalget til bare to dager i uken – da vil nok forbruket synke enda mer.

Hva syntes du?

https://www.nettavisen.no/krfu/alkohol/krf/krfu-vil-forby-all-alkoholsalg-pa-lordager/s/5-95-2657903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker lite selv så en åpningsdag på Polet hadde vært nok her!

Anonymkode: 02d39...b8c

emilie321
Skrevet

Var det ikke under forbudstiden det var mye alkohol rundt om kring?  Folk vil vel da smugle mer og kanskje begynne å brenne hjemme?  Tror ikke forbud er løsningen. 

Skrevet

Jeg tenker det kan få motsatt effekt, i hvert fall for de som sliter med alkoholbruken. De kan da kanskje kjøpe inn litt ekstra på fredagen for å være sikker på at de "har nok" over helgen.

Ellers er jeg lite glad i at mange nordmenns ryggmarksrefleks når det gjelder noe de ikke liker er: Forbud!

Worriesome Plenty 2
Skrevet

KrF liker å forby ting de selv ikke bruker. Heldigvis får de ikke med seg noen andre på dette, så det er bare stemmefiske til andre nesegrev.

Skrevet

Morsomt at avstemningen i artikkelen bare har Nei-knapp... Dessuten heter det "alt alkoholsalg", ikke "all". Men med KI blir det mye rart i både overskrifter og tekst.

Jeg tror man bare flytter lørdagsvanene til fredagen ved et slikt forbud. De som har såpass store problemer med alkoholinntaket at det kan kalles helgefyll, vil ikke plutselig bli markatravere på søndagene selv om de begynner å drikke mer på fredag enn lørdag.  Men de kan få lørdagen ødelagt, noe som vel ikke er så mye bedre for omgivelsene enn om de har en slapp søndag.

Jeg har aldri forstått helt det der med salgstider, man argumenterer ofte med barn av alkoholiserte foreldre. Javel, nærbutikken er åpen til kl. 22 i våre dager, men man må kjøpe øl før kl. 20 hvis det er det man vil ha. Er det veldig mye bedre for barna at ølet kommer i hus kl. 1945 enn kl. 2145? Skal det stenge kl. 18 på fredager, slik at man ikke kan legge de minste ungene før det må handles til helgen? De som har et kritisk forbruk, klarer nok å tilpasse seg det også. Vil man ha sprit fra polet og har lang vei dit, må man kanskje dra tidlig fra jobb fredag. Det blir nok akseptert i de kretser der forbruket er høyest. 

Polvarer er dyre, og den virkelig rølpete helgefylla inneholder nok en del hjemmebrent, i hvert fall i distriktene. Det er naivt å tro at slike forbud bare fører til redusert forbruk, det blir også mer svenskehandel og økt marked for hjemmebrent. Da jeg var ung, var det mange flere bygder/småsteder med ølmonopol og lang vei til vinmonopolet. Og nei, det var ikke mindre fyll på slike steder. 

Jeg er vokst opp med at butikkene stengte kl. 13 på lørdager og kl. 17 de fem andre dagene, så jeg tror nok folk klarer å tilpasse seg. Men jeg tror også en slik endring først og fremst fører til økt irritasjon, ikke mer moderat og ansvarlig forbruk. 

Skrevet
Vhanja skrev (12 timer siden):

Jeg tenker det kan få motsatt effekt, i hvert fall for de som sliter med alkoholbruken. De kan da kanskje kjøpe inn litt ekstra på fredagen for å være sikker på at de "har nok" over helgen.

Ellers er jeg lite glad i at mange nordmenns ryggmarksrefleks når det gjelder noe de ikke liker er: Forbud!

Ja det er nok det som skjer. Da jeg slet skikkelig mye med alkoholen så kjøpte jeg ekstra inn på lørdag for å ha til søndag. Det var jeg nok ikke alene om. 

Drømmeautomat
Skrevet

Foreslått av en ukjent person i KrFs ungdomsparti i Rogaland. Grunnen til at dette i det hele tatt er i media er nok først og fremst underholdningsverdien. Forslaget hans om brettspill som alternativ til alkohol hjalp nok også på.

Skrevet

La gå, så lenge vi får beholde hverdagsfylla🙂

Skrevet

Tror ærlig talt ikke at det å forby alt alkoholsalg på lørdager egentlig vil ha så mye effekt!

Skrevet
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Forslaget hans om brettspill som alternativ til alkohol hjalp nok også på.

Det står ikke noe om brettspill eller tur i marka i artikkelen. Jeg trodde det var noe trådstarter fant på? Men det er mulig KrFUeren har fått bredere dekning i andre media. 

Drømmeautomat
Skrevet
laban skrev (40 minutter siden):

Det står ikke noe om brettspill eller tur i marka i artikkelen. Jeg trodde det var noe trådstarter fant på? Men det er mulig KrFUeren har fått bredere dekning i andre media. 

KrFU-eren nevnte det selv i en debatt på Dagsnytt 18 i går.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (2 minutter siden):

KrFU-eren nevnte det selv i en debatt på Dagsnytt 18 i går.

Aha, det ante meg at det var en kilde et sted. 

Brettspill er selvsagt et helt naturlig alternativ til drikking, og minst like gøy for voksne 😇

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Men de kan ikke spille dungeons and dragons. Det er okkult!! Hilsen 80 tallets kristne.

AnonymBruker
Skrevet

Og som alle vet: kristne verdier er tross alt DE BESTE verdiene 🙄

Anonymkode: 5ab97...3d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og som alle vet: kristne verdier er tross alt DE BESTE verdiene 🙄

Anonymkode: 5ab97...3d7

Ja? 

Anonymkode: 9051c...1d2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...