Gå til innhold

Jeg er husleietaker og har store problemer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på en hybel, der ting begynner å skrante. Husleier gjør ingenting med det. Lampa på badet fikset hans selv da den slutta å fungere. Den varte i 2 fager før den sluknet igjen. Har bare det rørlyset over speilet. Det skjedde en liten vannlekkasje da jeg vasket kopper, vannet fløyt utover gulvet. Jeg brukte hånduker og fikk tørket det opp. Ringte husvært som ikke var hjemme, så han sendte en kompis, som "reparerte " det som hadde skjedd under vasken, med å klippe av en tupp av den ene gummhansken jeg hadde, de gule jeg bruker når jeg vasker kopper. Altså han tok en spansk en.

Strømmen har gått noen ganger, og sikringsskapet er inne hos han. Den ene gangen var jeg ikke hjemme, men kom hjem neste dag til en mørk og kald hybel.

Hybelkjøkkenet har 2 plater, der den ene plata slutta å fungere i sommer. Også fryseskapet på kjøkkenet var ødelagt, der lokket er. Han kjøpte et nytt lite fryseskap jeg måtte ha under pulten min.og fryseskapet over kjøleskapet, er teipa igjen med gaffateip......

Han sa han ikke har råd til å kjøpe nytt hybelkjøkken. Han sa også at han skulle fikse med en elektriker her, da strømmen har gått flere ganger, uten at jeg har brukt mye strøm. Dette har ikke skjedd....

Nå sist, brøt vifta over oven, og skapte gnistringer og røyk. Lyset slo seg av og på, selv når alt var avslått. Jeg ringte husverten i 21-21.30 tiden, og ringte på til han. Vi bor vegg i vegg. Ingen svar. Ringte elektriker, og jeg måtte punge ut 9000,- hvis de skulle komme, eller jeg kunne ringe 110. Jeg ringte dem, og de gav beskjed til meg og kjæresten om å dra ut kontakter til vifta. Det gjorde vi. Det skal sies at kjæresten min fikk støt I seg da han slo av lyset på vifta.... Vi fikk beskjed om å ta kontakt med legevakt om han følte på ubehag.

Husverten kommer innom i morgen.  Jeg har en oppsigelse på 3mnd. Jeg vil bare komme meg ut nå!!! Har pratet med ei voksen dame som sier jeg bor under uverdige forhold, da jeg også har videofilmet hybelen. Det er ledninger overalt og stikk kontakter som er løse. 

Spørsmål: Kan jeg flytte ut før de 3 mnd om han ikke gjør noe og fikser alt som skal fikses?? Uten at det går utover depositumet mitt?

Anonymkode: cad79...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvis hybelen er uforsvarlig og utleier ikke retter opp feilene raskt, har du lovlig grunn til å flytte ut før oppsigelsestiden uten å miste depositumet. Men sørg for å dokumentere alt skriftlig før du flytter, slik at du har bevis hvis det blir tvist i etterkant.

Etter husleieloven § 2-10 og § 2-11, er utleier pliktig til å holde boligen i slik stand at den er trygg og i samsvar med det som er avtalt og forventet.

1: Ta bilder og video av skadene, ledningene, vifta, strømfeilen osv. Skriv ned datoer for når du meldte fra, og hva du fikk som svar.

2: Send en skriftlig melding (SMS/e-post) til utleier der du lister opp forholdene og skriver at boligen ikke er forsvarlig å bo i. Be om utbedring umiddelbart. Skriv at hvis det ikke skjer snarlig, vurderer du å heve leieforholdet etter husleieloven § 2-12.

3: Ta kontakt med Husleietvistutvalget (HTU) – de kan vurdere saken gratis og raskt. De kan også hjelpe deg med å sikre at depositumet ikke går tapt. www.husleietvistutvalget.no

4: Du kan også kontakte kommunen (teknisk etat eller miljørettet helsevern) om du mistenker at boligen er brannfarlig eller ulovlig å leie ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...