Gå til innhold

De som drikker mest, kommer til å tjene mest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Rusforsker Willy Pedersen mener at alkohol har undervurderte, positive effekter.

Hvordan går det med dem som ofte drikker seg beruset fra de er i slutten av tenårene og gjennom de formende tjueårene? Funnene var overraskende: Rett nok gikk det dårlig med en del. Men samlet sett endte de opp med høyere utdanning og lønn enn gjennomsnittet og med lavere andel sosialhjelp og trygdeytelser. 

Anonymkode: bd169...98f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte denne podcasten.

Alkohol har nok en sosial funksjon i vårt samfunn. De som ikke drikker kan havne litt utenfor i noen miljøer, enten man liker det eller ikke 

Forskningen består mye av intervjuer i tillegg til statistikk. Det er grunn til å tro at det er årsakssammenheng.

Skrevet

Jeg har ikke hørt på podcasten. Men tror ikke noe på at det er alkohol som er forklaringen, det må heller være høyere utdanning. Studenter drikker mer enn andre, i alle fall gjorde de det før. Og folk med høy utdanning får høyt lønnede jobber.

Samtidig er jeg enig i det som Grendel skriver om alkoholens sosiale funksjon, og at man kan bli sett på som festbrems hvis man aldri drikker. 

Eller rettere sagt: Det har vært sånn. Jeg tror nemlig at dette er i ferd med å endre seg. Salget av alkoholfrie alternativer på polet har tatt seg betydelig opp, og mange unge står fram og sier at de prioriterer helse og trening, og derfor er avholds. Eller nesten. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja minner om studier som viser at styrer med kvinner (eller ESG) er mer profitable, etter at banker/investorer gir bedre lån/vilkår for pengetilførsel til bedrifter med styrer med flere kvinner. Det er korrekt, men en må være forsiktig når en trekker konklusjonene.

Korrelasjon og kausalitet er også to forskjellige ting.

Anonymkode: 70bb2...4d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Korrelasjon og kausalitet er også to forskjellige ting.

Anonymkode: 70bb2...4d0

Jeg husker et litt komisk eksempel på at den tabloide pressen ikke skiller mellom disse fenomenene: En forskningsrapport om mulige årsaker til brystkreft kunne fortelle om korrelasjon mellom økt risiko for brystkreft og høyere utdanning. Dette kunne man i den tabloide fortolkningen lese som om det er farlig å ta lang universitetsutdanning, da kan man få brystkreft. Men den virkelige forklaringen var alkohol.

Dette ble ikke oppdaget i første omgang ved gjennomgang av svarene i undersøkelsen som mange kvinner deltok i, folk har som kjent en tendens til å underrapportere når det spørres om alkoholbruk og andre usunne vaner. 

AnonymBruker
Skrevet
On 10/11/2025 at 1:54 PM, Babette said:

Eller rettere sagt: Det har vært sånn. Jeg tror nemlig at dette er i ferd med å endre seg. Salget av alkoholfrie alternativer på polet har tatt seg betydelig opp, og mange unge står fram og sier at de prioriterer helse og trening, og derfor er avholds. Eller nesten. 

Kanskje det er derfor den psykiske helsen til de unge i dag er så dårlig.

Anonymkode: bd169...98f

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan går det med dem som ofte drikker seg beruset fra de er i slutten av tenårene og gjennom de formende tjueårene? Funnene var overraskende

Det er uklart for meg om de har korrigert for utdanning her. Ellers er jo ikke funnene overhodet overraskende, studenter drikker høyst sannsynlig mer enn jevnaldrende som jobber, og de med høy utdanning tjener stort sett mer enn de med lav. Har man ikke korrigert for dette har man i praksis bare selektert studenter indirekte gjennom drikkemønster, men jeg antar jo sterkt at de har korrigert for dette.

Min spekulasjon: Høyere alkoholforbruk er et uttrykk for spenningssøking og samvarierer dermed med personlighetstrekk som utadvendthet og aggresjon. Det kan forklare den høyere lønna.

Men det er umulig å si noe fornuftig om dette uten å ha sett studien han snakker ut fra.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (40 minutter siden):

Det er uklart for meg om de har korrigert for utdanning her. Ellers er jo ikke funnene overhodet overraskende, studenter drikker høyst sannsynlig mer enn jevnaldrende som jobber, og de med høy utdanning tjener stort sett mer enn de med lav. Har man ikke korrigert for dette har man i praksis bare selektert studenter indirekte gjennom drikkemønster, men jeg antar jo sterkt at de har korrigert for dette.

Min spekulasjon: Høyere alkoholforbruk er et uttrykk for spenningssøking og samvarierer dermed med personlighetstrekk som utadvendthet og aggresjon. Det kan forklare den høyere lønna.

Men det er umulig å si noe fornuftig om dette uten å ha sett studien han snakker ut fra.

Det er ikke en enkelt forskningsartikkel men oppfatningen til en som sikkert har lest hundrevis av artikler. Man må nesten anta at de korrigerer for utdanning og mange andre ting. Det bør jo være godt kjent for en erfaren forskere at korrelasjon og kasualitet ikke er det samme.

Han refererer mye til systematiske intervjuer med folk i ulike miljøer.

Jeg tror det kan være noe i hypotesen din. Jeg hørte jo på Brille at folk med høy lønn oftere har slått til noen. Det overrasket meg.

Skrevet
Grendel skrev (3 timer siden):

Det er ikke en enkelt forskningsartikkel men oppfatningen til en som sikkert har lest hundrevis av artikler. Man må nesten anta at de korrigerer for utdanning og mange andre ting. Det bør jo være godt kjent for en erfaren forskere at korrelasjon og kasualitet ikke er det samme.

Han refererer mye til systematiske intervjuer med folk i ulike miljøer.

Jeg tror det kan være noe i hypotesen din. Jeg hørte jo på Brille at folk med høy lønn oftere har slått til noen. Det overrasket meg.

Men forutsatt at de har korrigert for utdanning, så gjenstår vel fortsatt den muligheten at sammenhengen er motsatt? Altså at de som tjener mest drikker mest?

Det lyder i alle fall langt mer sannsynlig i mine ører. Krevende jobb med lange dager og mye stress, høye krav og lite fri.

Da er det fristende å bruke alkohol for å klare å koble av og koble ut når de kommer fra jobb langt på kveld.

Hvis vi snakker om direktører, advokater etc. vanker det vel også lunsjer og forretningsmiddager der vinen flyter fritt.

Skrevet
Babette skrev (1 time siden):

Hvis vi snakker om direktører, advokater etc. vanker det vel også lunsjer og forretningsmiddager der vinen flyter fritt.

Jeg har jobbet innen finansbransjen ganske mange år og spist ganske mange luncher med forretningsforbindelser og kolleger. Jeg kan faktisk ikke huske å ha blitt tilbudt vin en eneste gang. 

Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg har jobbet innen finansbransjen ganske mange år og spist ganske mange luncher med forretningsforbindelser og kolleger. Jeg kan faktisk ikke huske å ha blitt tilbudt vin en eneste gang. 

Dette handler vel ikke om enkeltpersoner, men om grupper av mennesker som eventuelt har noe felles som kan forklare det som podcasten tar opp. 

Skrevet
Babette skrev (3 minutter siden):

Dette handler vel ikke om enkeltpersoner, men om grupper av mennesker som eventuelt har noe felles som kan forklare det som podcasten tar opp. 

Joda.

Men jeg tror bare ikke vinen flyter så fritt som det gis inntrykk av, med mindre jeg har vært på veldig kjedelige luncher. 

Skrevet
ISW skrev (20 minutter siden):

Joda.

Men jeg tror bare ikke vinen flyter så fritt som det gis inntrykk av, med mindre jeg har vært på veldig kjedelige luncher. 

Men hva mener du om påstanden i hovedinnlegget? 

BrukerErHeltAnonym
Skrevet (endret)
Babette skrev (2 timer siden):

Men forutsatt at de har korrigert for utdanning, så gjenstår vel fortsatt den muligheten at sammenhengen er motsatt? Altså at de som tjener mest drikker mest?

Det lyder i alle fall langt mer sannsynlig i mine ører. Krevende jobb med lange dager og mye stress, høye krav og lite fri.

Da er det fristende å bruke alkohol for å klare å koble av og koble ut når de kommer fra jobb langt på kveld.

Merkelig, jeg trodde arbeiderklassen var de som drakk mest.

Endret av BrukerErHeltAnonym
Skrevet
Babette skrev (10 timer siden):

Jeg må spore av litt når jeg leser dette.

Jeg ser at mange rike/ ledere forsvarer lønna si med at jobben er så krevende. At de jobber så lenge etc. Logikken er vel at lønna er kompensasjon for lidelse. Typisk norsk å konkurrere om hvem det er synd på, men det kler ikke ledere og rike folk. Jeg har vært både gründer, daglig leder og litt av hvert, og jeg kan avsløre en hemmelighet: Det er veldig gøy. Det var mer stressende å jobbe på IKEA. Det finnes situasjoner som er veldig krevende når det er dårlige tider og man må kutte. Det er neppe bedre å være utsatt for kutt.

Jeg tror en del yrkesgrupper, forskere, advokater, gründere jobber mye fordi er er interessert lystbetont. Det finnes psykiatere som hater julen fordi de heller ville være på jobb (Jeg ser på deg, @nachnoo)

La oss være ærlige: Lønna er høy på grunn av markedskreftene. En god forretningsadvokat er verd mye penger. Det er få som er egnet til å lede Helse Nord. Det er lettere å erstatte en ansatt på Burger King, og det er begrenset hvor ille det går om man ansetter feil der 

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg må spore av litt når jeg leser dette.

Jeg ser at mange rike/ ledere forsvarer lønna si med at jobben er så krevende. At de jobber så lenge etc. Logikken er vel at lønna er kompensasjon for lidelse. Typisk norsk å konkurrere om hvem det er synd på, men det kler ikke ledere og rike folk. Jeg har vært både gründer, daglig leder og litt av hvert, og jeg kan avsløre en hemmelighet: Det er veldig gøy. Det var mer stressende å jobbe på IKEA. Det finnes situasjoner som er veldig krevende når det er dårlige tider og man må kutte. Det er neppe bedre å være utsatt for kutt.

Jeg tror en del yrkesgrupper, forskere, advokater, gründere jobber mye fordi er er interessert lystbetont. Det finnes psykiatere som hater julen fordi de heller ville være på jobb (Jeg ser på deg, @nachnoo)

La oss være ærlige: Lønna er høy på grunn av markedskreftene. En god forretningsadvokat er verd mye penger. Det er få som er egnet til å lede Helse Nord. Det er lettere å erstatte en ansatt på Burger King, og det er begrenset hvor ille det går om man ansetter feil der 

Jeg følger deg langt på vei, men synes ikke begrepene "lidelse"  og "synd på" passer i denne sammenhengen. Jobb kan være lystbetont og krevende på samme tid. Dessuten sitter folk på toppen rimelig løst, det skal relativt lite til før de må gå. De hender også at de må ta støyten for ansattes feiltrinn.

Skrevet
Babette skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke hørt på podcasten. Men tror ikke noe på at det er alkohol som er forklaringen, det må heller være høyere utdanning. Studenter drikker mer enn andre, i alle fall gjorde de det før. Og folk med høy utdanning får høyt lønnede jobber.

Samtidig er jeg enig i det som Grendel skriver om alkoholens sosiale funksjon, og at man kan bli sett på som festbrems hvis man aldri drikker. 

Har ikke hørt podcasten, men at ungdom som drikker alkohol har hatt bedre fremtidsutsikter enn de som er avholdende på gruppenivå, er gammelt nytt. Det er selvfølgelig ikke selve alkoholen som er forklaringen, men andre faktorer som er felles for de som liker å være sammen med andre i fellesskap hvor alkohol er mye brukt. 

Skrevet
Babette skrev (38 minutter siden):

Jeg følger deg langt på vei, men synes ikke begrepene "lidelse"  og "synd på" passer i denne sammenhengen. Jobb kan være lystbetont og krevende på samme tid. Dessuten sitter folk på toppen rimelig løst, det skal relativt lite til før de må gå. De hender også at de må ta støyten for ansattes feiltrinn.

Det stemmer det, men er det virkelig sånn at folk i godt betalte yrker drikker for å takle stress?

Jeg allikevel mer tro på at det fåtallet som IKKE drikker før de er 25 år kanskje skiller seg ut ved å være ekstra forsiktige.  De nevner også i podkasten at de som ikke drikker før 25 oftere ikke har debutert seksuelt. Enda tydeligere mønster for de som er avholds frem til 30.

Forskeren forklarer det i alle fall delvis ved at alkohol er et sosialt smøremiddel. Det er en viss årsakssammenheng. Det er litt lettere å flørte og finne en kjæreste hvis man har litt promille. Man blir knyttet sammen som kolleger av å ha vært litt småfull sammen og delt litt for mye.

Han sier også at det ikke er noe positivt å debutere med alkohol som 15 åring. De kommer dårlig ut på statistikken.

Det ser ut til å være positive effekter av å feste som ung voksen. FØR man får de ansvarsfulle jobbene.

Skrevet

Jeg må nevne at forskeren IKKE anbefaler å drikke i håp om å få suksess. Det er massive skadevirkninger også.

Skrevet
Grendel skrev (27 minutter siden):

Det stemmer det, men er det virkelig sånn at folk i godt betalte yrker drikker for å takle stress?

Jeg allikevel mer tro på at det fåtallet som IKKE drikker før de er 25 år kanskje skiller seg ut ved å være ekstra forsiktige.  De nevner også i podkasten at de som ikke drikker før 25 oftere ikke har debutert seksuelt. Enda tydeligere mønster for de som er avholds frem til 30.

Forskeren forklarer det i alle fall delvis ved at alkohol er et sosialt smøremiddel. Det er en viss årsakssammenheng. Det er litt lettere å flørte og finne en kjæreste hvis man har litt promille. Man blir knyttet sammen som kolleger av å ha vært litt småfull sammen og delt litt for mye.

Han sier også at det ikke er noe positivt å debutere med alkohol som 15 åring. De kommer dårlig ut på statistikken.

Det ser ut til å være positive effekter av å feste som ung voksen. FØR man får de ansvarsfulle jobbene.

Det du refererer i siste linje peker mot studietida, og det gir mening. Og videre at sammenhengen kan være koblet mot type personlighet. 

Da jeg begynte på Blindern, ble jeg alltid trukket mot kantinenes røykesoner selv om jeg knapt nok har tatt i en sigarett i hele mitt liv. Der satt alle de spennende folka, med de interessante diskusjonene og mulighet til å bli kjent med nye mennesker. Og det var lett å komme i kontakt. 

På røykfri sone var det stille. Der satt  noen få flittige studenter med melkeglass og matpakke. 

Dette er naturligvis et karikert bilde, men det berører noe av det samme som det du beskriver om unge voksne som fester, kontra de som ikke gjør det. Altså  personlighetstype.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...