Vhanja Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Grendel skrev (3 timer siden): Jeg må spore av litt når jeg leser dette. Jeg ser at mange rike/ ledere forsvarer lønna si med at jobben er så krevende. At de jobber så lenge etc. Logikken er vel at lønna er kompensasjon for lidelse. Typisk norsk å konkurrere om hvem det er synd på, men det kler ikke ledere og rike folk. Jeg har vært både gründer, daglig leder og litt av hvert, og jeg kan avsløre en hemmelighet: Det er veldig gøy. Det var mer stressende å jobbe på IKEA. Det finnes situasjoner som er veldig krevende når det er dårlige tider og man må kutte. Det er neppe bedre å være utsatt for kutt. Jeg tror en del yrkesgrupper, forskere, advokater, gründere jobber mye fordi er er interessert lystbetont. Det finnes psykiatere som hater julen fordi de heller ville være på jobb (Jeg ser på deg, @nachnoo) La oss være ærlige: Lønna er høy på grunn av markedskreftene. En god forretningsadvokat er verd mye penger. Det er få som er egnet til å lede Helse Nord. Det er lettere å erstatte en ansatt på Burger King, og det er begrenset hvor ille det går om man ansetter feil der Dette kan nok stemme i en del tilfeller, men samtidig er det ikke å legge skjul på at ledere har et større ansvar. Når jeg går for dagen så kan jeg skru av PC og mobil og ha fri. Når jeg har ferie, så har jeg ferie. Managere er tilgjengelige nesten når som helst og de jobber også i ferien. De løper fra møte til møte hele dagen og må sitte utover kveldene for å ta igjen kontorarbeid. De er dem som må ta ansvar og stå med hatten i hånda til kunder eller enda høyere ledelse hvis noen i deres avdeling har gjort en stor feil. På julaften besøker min familie alltid gravene til de nærmeste for å tenne lys. Et år da vi sto ved vår fars grav så gikk min bror unna for å svare på en viktig jobbtelefon. Jeg har sett det ansvaret, de arbeidstidene og de arbeidsmengdene ledere har. Og jeg har ofte tenkt at de er vel unt den lønnen, jeg vil ikke ha den. Min fritid er viktigere for meg enn det. Endret 2 timer siden av Vhanja 0 Siter
Babette Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Vhanja skrev (41 minutter siden): Dette kan nok stemme i en del tilfeller, men samtidig er det ikke å legge skjul på at ledere har et større ansvar. Når jeg går for dagen så kan jeg skru av PC og mobil og ha fri. Når jeg har ferie, så har jeg ferie. Managere er tilgjengelige nesten når som helst og de jobber også i ferien. De løper fra møte til møte hele dagen og må sitte utover kveldene for å ta igjen kontorarbeid. De er dem som må ta ansvar og stå med hatten i hånda til kunder eller enda høyere ledelse hvis noen i deres avdeling har gjort en stor feil. På julaften besøker min familie alltid gravene til de nærmeste for å tenne lys. Et år da vi sto ved vår fars grav så gikk min bror unna for å svare på en viktig jobbtelefon. Jeg har sett det ansvaret, de arbeidstidene og de arbeidsmengdene ledere har. Og jeg har ofte tenkt at de er vel unt den lønnen, jeg vil ikke ha den. Min fritid er viktigere for meg enn det. Men nå må vi ikke sette automatisk likhetstegn mellom høy lønn og lederansvar. Mange høytlønte, som eksempelvis advokater og leger, har ikke lederansvar, mens en del ledere i offentlig sektor tjener dårligere enn industriarbeidere. 1 Siter
Vhanja Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Babette skrev (31 minutter siden): Men nå må vi ikke sette automatisk likhetstegn mellom høy lønn og lederansvar. Mange høytlønte, som eksempelvis advokater og leger, har ikke lederansvar, mens en del ledere i offentlig sektor tjener dårligere enn industriarbeidere. Nei, jeg tenkte nok mest på bransjer hvor ledere har høy lønn. Samt dette med hvorvidt en jobb er krevende eller ikke. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Babette skrev (15 timer siden): Men forutsatt at de har korrigert for utdanning, så gjenstår vel fortsatt den muligheten at sammenhengen er motsatt? Altså at de som tjener mest drikker mest? Det lyder i alle fall langt mer sannsynlig i mine ører. Krevende jobb med lange dager og mye stress, høye krav og lite fri. Da er det fristende å bruke alkohol for å klare å koble av og koble ut når de kommer fra jobb langt på kveld. Jeg husker godt en artikkel på Forskning.no for en tid tilbake, "De med høy utdanning drikker mer enn de med lav utdanning, likevel får de færre alkoholskader". Med andre ord, påstanden er slik sett korrekt. Hvorfor blir resultatet slik? Svaret står i artikkelen, men et stikkord er drikkemønster. De med høy inntekt drikker oftere og mindre mengder, gjerne vin, og de med lavere inntekt drikker mer når de først drikker. Og videre pekes det på alle de velkjente sosioøkonomiske mekanismene, som forsterker forskjellen på helsen og tilbudet som gir forskjellen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.