Gå til innhold

Hva sier dere til en date når dere ikke er interessert?

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
Skrevet

Hva sier dere hvis dere etter første date med noen fra f.eks. Tinder veit dere ikke er interessert? Tidligere sa jeg det der og da, men nå har jeg lagt meg på noe á la "vi snakkes" og så sender jeg ei melding der jeg sier jeg ikke tror dette blir noe romantisk. En kompis sier han bare lar være å si noe og ghoster mer eller mindre.

Dilemmaet her står mellom tydelighet og klarhet og å ikke sette noen i en situasjon de syns er ubehagelig. Ingen liker å bli avvist, og da tenker jeg det er bedre å få melding. Men noen ganger kommer spørsmålet om et neste møte opp der og, og da må man jo bare si at man ikke er interessert. Hvordan gjøre det på best mulig måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Hva sier dere hvis dere etter første date med noen fra f.eks. Tinder veit dere ikke er interessert? Tidligere sa jeg det der og da, men nå har jeg lagt meg på noe á la "vi snakkes" og så sender jeg ei melding der jeg sier jeg ikke tror dette blir noe romantisk. En kompis sier han bare lar være å si noe og ghoster mer eller mindre.

Dilemmaet her står mellom tydelighet og klarhet og å ikke sette noen i en situasjon de syns er ubehagelig. Ingen liker å bli avvist, og da tenker jeg det er bedre å få melding. Men noen ganger kommer spørsmålet om et neste møte opp der og, og da må man jo bare si at man ikke er interessert. Hvordan gjøre det på best mulig måte?

Dine versjoner er fine. Jeg hadde satt pris på både den direkte tonen der og da, dersom samtalen dreier seg mot en ny date. Og, jeg hadde satt pris på en sms (ganske umiddelbart etterpå) der du takker for daten men ikke ser noe fremtid i akkurat dette. Legg merke til på daten om personen du treffer liker ærlighet og direkthet, eller om vedkommende er litt mer sjenert og forsiktig. Det siste kan godt en sms i ettertid brukes hyppigere.

Vær så snill å ikke ghoste. Vær en ok og real fyr i en bedriten dating-verden.

Anonymkode: d24d5...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil være litt poetisk og ikke så hard: "Du er en sjelden fugl, men jeg må dessverre la deg fly videre"

Anonymkode: 77c47...64c

Skrevet
Drømmeautomat skrev (35 minutter siden):

Hvordan gjøre det på best mulig måte?

Jeg pleide å sende en meling og si noe sånt som "Beklager, men jeg følte ikke at vi hadde noen spesiell kjemi og ønsker deg lykke til videre" - eller noe i den duren, det er så lenge siden at jeg ikke husker ordrett. :) 

Drømmeautomat
Skrevet
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Beklager, men jeg følte ikke at vi hadde noen spesiell kjemi og ønsker deg lykke til videre

Det kan være en god formulering ja, da fokuserer man på dynamikken mellom seg selv og daten og ikke på om man er tiltrukket eller ikke. "Det var fint å treffe deg, men jeg føler ikke at kjemien mellom oss helt er der."

Skrevet

Min erfaring på dette området er noen år gammel, men jeg husker fortsatt godt ulike episoder, og hva jeg synes om de ulike taktikkene, kommer litt an på situasjonen og hvor man er hen i «tidslinjen». 

Jeg er enig i at en fin melding etterpå kan være mer skånsom enn å få direkte beskjed, og forslaget ditt til mld over her er bra. Men i noen tilfeller mener jeg det kan være bedre å ikke si noen ting. 

Hvis det bare har vært innledende kontakt i appen etterfulgt av en kaffedate eller lignende, og hvor det ikke har vært noe som har tydet på at man har lyst til å møtes igjen, synes jeg ikke det er nødvendig å sende en melding etterpå om at man ikke er interessert. 

Jeg syntes faktisk det kunne være litt kjipt at noen nesten ikke kunne få sendt en slik beskjed fort nok etter kaffedaten – kanskje til og med før jeg hadde rukket fram til bussholdeplassen min på vei hjem. Som om det var en konkurranse om å skynde seg å være først ute med å si det, selv om ingenting i det jeg sa eller gjorde på daten tilsa at jeg mente det var aktuelt å møtes igjen.  

Jeg ville ikke ansett noe slikt som ghosting - da måtte man ha kommet lenger inn i «relasjonen», om ikke tidsmessig så fordi man har sagt eller gjort noe mer enn bare å utveksle standard info om seg selv over en kopp kaffe. Men man bør heller ikke slette/blokke den andre i appen kort tid etter kaffedaten. Bare dersom den andre tar opp tråden etterpå, vil det være nødvendig å takke pent nei, tenker jeg. 

Jeg syntes slike (ofte ultrakjappe) beskjeder om at man ikke ville treffes igjen var kjipt å få selv om jeg var fullstendig enig i at det ikke var aktuelt å treffes igjen. Det var uansett kjipt å få det «slengt i fleisen» på den måten. Det er jo slik for oss alle at vi er uinteressert i de aller fleste folkene vi møter på vår vei. Men i det «virkelige livet» går ikke alle mulige folk bort til en og basically sier «du er en ålreit person, men jeg vil likevel ikke være kjæresten din», så hvorfor så dødsviktig å være først ute med å «state the obvious» etter bare en kopp kaffe? Selv om det er åpenbart, så snek det seg inn under huden på meg og bidro til følelsen av å ikke lykkes. 

AnonymBruker
Skrevet
morsan skrev (2 timer siden):

Min erfaring på dette området er noen år gammel, men jeg husker fortsatt godt ulike episoder, og hva jeg synes om de ulike taktikkene, kommer litt an på situasjonen og hvor man er hen i «tidslinjen». 

Jeg er enig i at en fin melding etterpå kan være mer skånsom enn å få direkte beskjed, og forslaget ditt til mld over her er bra. Men i noen tilfeller mener jeg det kan være bedre å ikke si noen ting. 

Hvis det bare har vært innledende kontakt i appen etterfulgt av en kaffedate eller lignende, og hvor det ikke har vært noe som har tydet på at man har lyst til å møtes igjen, synes jeg ikke det er nødvendig å sende en melding etterpå om at man ikke er interessert. 

Jeg syntes faktisk det kunne være litt kjipt at noen nesten ikke kunne få sendt en slik beskjed fort nok etter kaffedaten – kanskje til og med før jeg hadde rukket fram til bussholdeplassen min på vei hjem. Som om det var en konkurranse om å skynde seg å være først ute med å si det, selv om ingenting i det jeg sa eller gjorde på daten tilsa at jeg mente det var aktuelt å møtes igjen.  

Jeg ville ikke ansett noe slikt som ghosting - da måtte man ha kommet lenger inn i «relasjonen», om ikke tidsmessig så fordi man har sagt eller gjort noe mer enn bare å utveksle standard info om seg selv over en kopp kaffe. Men man bør heller ikke slette/blokke den andre i appen kort tid etter kaffedaten. Bare dersom den andre tar opp tråden etterpå, vil det være nødvendig å takke pent nei, tenker jeg. 

Jeg syntes slike (ofte ultrakjappe) beskjeder om at man ikke ville treffes igjen var kjipt å få selv om jeg var fullstendig enig i at det ikke var aktuelt å treffes igjen. Det var uansett kjipt å få det «slengt i fleisen» på den måten. Det er jo slik for oss alle at vi er uinteressert i de aller fleste folkene vi møter på vår vei. Men i det «virkelige livet» går ikke alle mulige folk bort til en og basically sier «du er en ålreit person, men jeg vil likevel ikke være kjæresten din», så hvorfor så dødsviktig å være først ute med å «state the obvious» etter bare en kopp kaffe? Selv om det er åpenbart, så snek det seg inn under huden på meg og bidro til følelsen av å ikke lykkes. 

Fin refleksjon, jeg er helt enig i det du skriver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fin refleksjon, jeg er helt enig i det du skriver. 

Takk 😊

Drømmeautomat
Skrevet

Gode poenger @morsan Det er jo som du sier, det er vanskelig å finne noen man virkelig matcher med, så de fleste dater vil man ikke føle en voldsom kjemi med. Og samtidig er de fleste man møter fine mennesker man ikke har lyst å være kjip med, og det å bli avvist er kjipt per definisjon, uansett om mangelen på interesse er gjensidig.

Jeg syns ikke alltid det er så enkelt å vite om følelsen av at det ikke kommer til å bli noe romantisk er gjensidig. Jeg kan gå fra en date og tenke at det var ei kul dame, men at jeg ikke kjenner nok tiltrekning, uten å vite hva hun egentlig tenker. Derfor føler jeg noen ganger det er et poeng å adressere det direkte, så den ene ikke blir sittende og vente på ei melding som aldri kommer. Ideelt sett hadde man kunnet snakke åpent og ærlig om dette på slutten av daten uten at det blir kjipt, men det er nok litt utopisk. 

Skrevet
Drømmeautomat skrev (12 timer siden):

Gode poenger @morsan Det er jo som du sier, det er vanskelig å finne noen man virkelig matcher med, så de fleste dater vil man ikke føle en voldsom kjemi med. Og samtidig er de fleste man møter fine mennesker man ikke har lyst å være kjip med, og det å bli avvist er kjipt per definisjon, uansett om mangelen på interesse er gjensidig.

Jeg syns ikke alltid det er så enkelt å vite om følelsen av at det ikke kommer til å bli noe romantisk er gjensidig. Jeg kan gå fra en date og tenke at det var ei kul dame, men at jeg ikke kjenner nok tiltrekning, uten å vite hva hun egentlig tenker. Derfor føler jeg noen ganger det er et poeng å adressere det direkte, så den ene ikke blir sittende og vente på ei melding som aldri kommer. Ideelt sett hadde man kunnet snakke åpent og ærlig om dette på slutten av daten uten at det blir kjipt, men det er nok litt utopisk. 

Ja, jeg skjønner det er et dilemma. Men jeg tenker det kommer jo an på historikken også. Det er mer passende å si fra at man ikke ønsker videre treff dersom man f eks hadde chattet mye på forhånd og/eller hatt en litt lengre date og hvor stemningen eller hendelsene underveis lettere kunne tilsi at man er usikker på hva den andre mener eller ønsker.

Men jeg hadde også noen der han typisk skrev i chatten uten at det hadde vært noen særlig utveksling av meldinger/prat "vi er vel ikke her for å finne brevvenner, så foreslår vi møtes for en kopp kaffe". Og kaffedaten var sånn typisk rett etter jobb, varte 30-40 minutter, uten at noen utvekslet ord om at dette var jammen trivelig eller lignende. Bare takk for nå og vel hjem. Da er det fullstendig unødvendig å få en neitakk-melding før man har rukket å komme seg på bussen hjem. 

(Men legger til at jeg etterhvert heller ikke gadd å møte de mennene som ikke gadd å chatte på forhånd. Ja, jeg er enig i at man ikke er ute etter brevvenn, og at man må møtes for å vite om det kan være noe. Men chattingen var viktig for å finne ut om det var noen vits å kaste bort tid på å møtes.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...