Gå til innhold

Mat i julen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det virker greit å servere feks lasagne med brød og salat til på en dag i romjula? Det skal være til gjester; barn og svigerbarn

Anonymkode: fa2b6...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er romjulen, dvs ikke en av juledagene, så synes jeg det er helt greit. Faktisk elsker jeg å spise pasta i romjulen. Det har nesten blitt en tradisjon at samboer og jeg har pastarett hjemme 3. juledag.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er folk helt gale etter julen? Jeg forstår det ikke, hva går av folk?

Anonymkode: a6028...775

hattifnattus
Skrevet

Ja, og jeg ville elsket. det. Jeg går fort lei den norske julematen og prøver alltid å lage noe med pasta eller asiatiske smaker i romjula :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvem er gale etter julen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på om det virker greit å servere feks lasagne med brød og salat til på en dag i romjula? Det skal være til gjester; barn og svigerbarn

Ja, helt nydelig å spise dette. Deilig med litt fri fra tradisjonell julemat :)

Anonymkode: e9f54...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Ja de fleste spiser jo vanlig mat som ikke er julemat mellom jul og nyttår. Lasagne er jo helt innenfor.

Anonymkode: 22ebd...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde vært greit på juleaften hvis du og din familie var enige om det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt klart! Vi har stort sett julemat en gang eller to i adventstiden, julaften og første juledag uansett. Er ikke så begeistret for ribbe, lutefisk har vi ikke og pinnekjøtt spiser jeg ikke da jeg ikke kommer noen vei med sau. Så vi har heller vilt eller kalkun. 😀

slabbedask
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke jeg heller. Det hele er merkelig. 

AnonymBruker
Skrevet
slabbedask skrev (På 16.10.2025 den 23.18):

Ikke jeg heller. Det hele er merkelig. 

og like sikkert som jula kommer og noen gleder seg er andre misfornøyde og syter om at det blir for tidlig , hvert år .

:D 

slabbedask
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

og like sikkert som jula kommer og noen gleder seg er andre misfornøyde og syter om at det blir for tidlig , hvert år .

:D 

Og 27. desember er folk lei jul og kan ikke vente med å få hevet ut juletreet og pakket ned julepynten...

Skrevet
slabbedask skrev (1 time siden):

Og 27. desember er folk lei jul og kan ikke vente med å få hevet ut juletreet og pakket ned julepynten...

Det er ikke noe rart om folk blir lei juletre og annen pynt når helligdagene er over, hvis de har hatt det framme siden månedsskiftet november/desember eller før.  

Man får finne en variant som passer for seg og sine og la være å dytte den på resten av verden. 

slabbedask
Skrevet
1 hour ago, laban said:

Det er ikke noe rart om folk blir lei juletre og annen pynt når helligdagene er over, hvis de har hatt det framme siden månedsskiftet november/desember eller før.  

Da var det bedre før i tiden nå folk pyntet 23. desember. Og ikke startet julehysteriet allerede i oktober.

Skrevet
slabbedask skrev (19 minutter siden):

Da var det bedre før i tiden nå folk pyntet 23. desember. Og ikke startet julehysteriet allerede i oktober.

Det er jeg enig i, men jeg er en gammel røy - som fortsatt venter med det aller meste av pynten til lille julaften. 

Skrevet
slabbedask skrev (4 timer siden):

Jeg opplever ikke meg som hysterisk, men jeg har små biter av jul hele året.  Første halvdel av året kjøper jeg gaver og lager gaver.  Fra høstferien begynner jeg å lage ting som jeg skal bruke til innpakning og julekort etc. Da har jeg laget en egen julespilleliste med musikk som ikke er den mest kjente julemusikken, men likevel julemusikk. Så i midten av november pynter jeg til jul ute. Så er det go inne første helg i advent. Forresten har jeg begynt å høre første sang som spilles på p7klem når de blir julekanal. Så venter jeg til slutten av november før jeg bare hører på julemusikk.

Jeg synes det er nydelig å fordele julens magi over hele året. Alt er tradisjonsbundet for meg, jeg har gjort det slik i alle år.

Nå er jeg jo så svingende i humøret at selve juledagene kan være svøpt inn i en god gammeldags depresjon og da er det godt at jeg har fått litt juleglede tidligere på året😉

Skrevet
Fru2020 skrev (43 minutter siden):

Jeg synes det er nydelig å fordele julens magi over hele året. Alt er tradisjonsbundet for meg, jeg har gjort det slik i alle år.

Det du beskriver, er noe annet enn det @slabbedask (og jeg) betegner som hysteri. Du gjør nettopp det jeg synes er greit - finner en variant som passer for deg og dine, uten å bry deg altfor mye om hva andre gjør.

Jeg tror ingen synes det er noe negativt ved å starte egen produksjon av julegaver og -kort tidlig på høsten. Det er noe helt annet enn å sette opp juletreet i november 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 16.53):

Du kjenner jo gjestenes smak godt vil jeg tro, og er de glad i lasagne er jo det tipp topp. Selv er jeg glad i julemat akkurat i romjulen, men syns det er godt å få noe som er litt lettere innimellom, f.eks. torsk eller kveite :) Jeg ville likevel ikke takket nei til lasagne, om noen bød på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.10.2025 den 16.53):

Veldig fint - jeg hadde blitt glad over det forslaget. Både som gjest og vertinne. Jeg liker å planlegge gjestemiddag der noe av den kan gjøres klar dagen i forveien. Det har du full fleiksibilitet til der.

Du kan gjøre tilbehøret så enkelt eller avansert du selv ønsker, og godt blir det uansett.

Takk for middagstips - lenge siden sist lasagne.

AnonymBruker
Skrevet

Det  beste hadde vært om julen ikke eksisterte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...