AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Kort fortalt Ulrikke Brandstorp (30) er ferdig i NRK-programmet «Bakemesterskapet» etter å ha født prematurt. Hun ønsket å fortsette innspillingen, men NRK ba henne fokusere på babyen mens de fant en løsning. Brandstorp og moren Vigdis (60) deler detaljer. 30-åringen krever en offentlig beklagelse fra NRK for det hun mener er et kontraktsbrudd. https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-hort-fra-nrk/83720795 Tanker? Er det greit å skrote programlederen som nybakt mor? Bør ikke programlederen ha forståelse for at produksjonen trenger kontinuitet? Anonymkode: 72311...287 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober 1 hour ago, AnonymBruker said: Kort fortalt Ulrikke Brandstorp (30) er ferdig i NRK-programmet «Bakemesterskapet» etter å ha født prematurt. Hun ønsket å fortsette innspillingen, men NRK ba henne fokusere på babyen mens de fant en løsning. Brandstorp og moren Vigdis (60) deler detaljer. 30-åringen krever en offentlig beklagelse fra NRK for det hun mener er et kontraktsbrudd. https://www.dagbladet.no/kjendis/har-ikke-hort-fra-nrk/83720795 Tanker? Er det greit å skrote programlederen som nybakt mor? Anonymkode: 72311...287 Dette er kvinnediskriminering. Anonymkode: d982f...914 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober På bakgrunn av NRKs historikk på dette feltet antar jeg det er diskriminering. På den annen side, hvorfor fikk hun jobben? Hvem som helst med medietekke og erfaring kunne ledet et sånt program. Det Ulrikke kan som er offentlig kjent er å synge, og det gjør hun veldig veldig bra. Synes hun var litt irriterende i Bakemesterskapet. Anonymkode: 09fb3...fd4 0 Siter
laban Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Jeg har aldri sett så mye som et minutt av Bakemesterskapet, så jeg aner ikke om UB eller JS, som var valgt som mulig vikar og overtok, er best egnet. Men jeg har noen motforestillinger til den versjonen som går ut på at det er så veldig synd på UB: Det er ikke alltid det går kjempefint med babyer som blir født 8 uker for tidlig. Selv om ting kan se bra ut etter noen få dager for både mor og barn, kan f.eks. en infeksjon hos den nyfødte snu situasjonen på hodet. Man har heller ingen garanti for at ikke moren vil få en reaksjon noen døgn etter en uventet, prematur styrtfødsel. Jeg kan godt forstå at ikke produksjonsledelsen tok sjansen på at både UB og babyen ville være i samme form i hele innspillingsperioden. Det kunne blitt veldig vanskelig hvis de hadde startet innspillingen med UB og det hadde hendt noe som gjorde at hun heller burde vært eller ønsket å være på sykehuset, Overskriftene kunne fort blitt "NRK presset meg til å jobbe bare timer etter fødselen, mens Tim kjempet for sitt liv". En slik TV-produksjon er veldig mye mer enn programleder, kamerafolk og deltakerne, så jeg har forståelse for at man vil redusere antall risikofaktorer. Det der med at mor bør få velge selv om hun vil fortsette i en krevende jobb noen timer etter fødsel, synes jeg passer best når babyen ikke ligger på nyfødtintensiv. Hadde far (eller en annen) og barn kunnet være på sidelinja, hadde jeg (og kanskje også produksjonsledelsen) ment noe annet. UB er freelancer, NRK kan velge akkurat hvem de vil til neste sesong. Nå gjorde omstendighetene at de fikk testet en aktuell, og JS får altså sjansen i den neste også. Det er trolig ingen automatikk i at noen av disse to ville få den jobben, jeg antar at kontraktene går for én sesong om gangen - det er aldri noen garanti om at serien får fortsette. Så vidt jeg (som ikke pleier å se den typen serier) vet, er det helt vanlig at programlederen skiftes ut etter noen runder, uansett kanal. Så jeg synes UB skal være godt fornøyd med at hun får betalt for hele sesongen og at det gikk så fint med sønnen. Jeg er ikke jurist og vil ikke mene noe om dette er lovbrudd eller ikke. Men jeg vil tro at NRK er godt utstyrt med juridiske rådgivere. 5 Siter
stjernestøv Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Syns det ble litt for mye oppstyr rundt dette og skjønner det ikke helt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober Jeg har en sånn følelse av at vi ikke får vite alt her. Sier kontrakten hennes tre sesonger, og så har hun fått to? En innspilt + en hun har fått lønn for, men ikke spilt inn fordi hun fødte, og den tredje får hun ikke fordi hun brøt avtalen pga. fødsel? Så fremt hun er selvstendig næringsdrivende er det i mitt hode 2 ting her jeg henger meg opp hvis det over stemmer. 1. NRK har ingenting med å avgjøre om hun er klar for å jobbe eller ei, etter fødselen. Om de har lagt seg opp i det, er det veldig uheldig. 2. Hun brøt en kontrakt, årsak irrelevant, selv om hun ble presset av NRK til å bryte den. Hun får ikke opplagt ikke en ny sesong. Egentlig synes jeg vi ser en skikkelig kjip bakdel med å være selvstendig, og jeg synes saken er interessant og minner om fallgruver man kan gå i ved å tegne kontrakter, og at man faktisk hele tiden må tenke business, uansett hvor hyggelige personene rundt er. Anonymkode: ab8b7...e61 0 Siter
laban Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier kontrakten hennes tre sesonger, og så har hun fått to? Kontrakten er for én sesong om gangen: https://www.tv2.no/underholdning/slar-ring-om-brandstorp-vi-kvinner-taper-i-arbeidslivet/18173011/ Det er nok ikke uvanlig for denne typen jobber. 0 Siter
Sokk Skrevet 18. oktober Skrevet 18. oktober laban skrev (7 timer siden): Jeg har aldri sett så mye som et minutt av Bakemesterskapet, så jeg aner ikke om UB eller JS, som var valgt som mulig vikar og overtok, er best egnet. Men jeg har noen motforestillinger til den versjonen som går ut på at det er så veldig synd på UB: Det er ikke alltid det går kjempefint med babyer som blir født 8 uker for tidlig. Selv om ting kan se bra ut etter noen få dager for både mor og barn, kan f.eks. en infeksjon hos den nyfødte snu situasjonen på hodet. Man har heller ingen garanti for at ikke moren vil få en reaksjon noen døgn etter en uventet, prematur styrtfødsel. Jeg kan godt forstå at ikke produksjonsledelsen tok sjansen på at både UB og babyen ville være i samme form i hele innspillingsperioden. Det kunne blitt veldig vanskelig hvis de hadde startet innspillingen med UB og det hadde hendt noe som gjorde at hun heller burde vært eller ønsket å være på sykehuset, Overskriftene kunne fort blitt "NRK presset meg til å jobbe bare timer etter fødselen, mens Tim kjempet for sitt liv". En slik TV-produksjon er veldig mye mer enn programleder, kamerafolk og deltakerne, så jeg har forståelse for at man vil redusere antall risikofaktorer. Det der med at mor bør få velge selv om hun vil fortsette i en krevende jobb noen timer etter fødsel, synes jeg passer best når babyen ikke ligger på nyfødtintensiv. Hadde far (eller en annen) og barn kunnet være på sidelinja, hadde jeg (og kanskje også produksjonsledelsen) ment noe annet. UB er freelancer, NRK kan velge akkurat hvem de vil til neste sesong. Nå gjorde omstendighetene at de fikk testet en aktuell, og JS får altså sjansen i den neste også. Det er trolig ingen automatikk i at noen av disse to ville få den jobben, jeg antar at kontraktene går for én sesong om gangen - det er aldri noen garanti om at serien får fortsette. Så vidt jeg (som ikke pleier å se den typen serier) vet, er det helt vanlig at programlederen skiftes ut etter noen runder, uansett kanal. Så jeg synes UB skal være godt fornøyd med at hun får betalt for hele sesongen og at det gikk så fint med sønnen. Jeg er ikke jurist og vil ikke mene noe om dette er lovbrudd eller ikke. Men jeg vil tro at NRK er godt utstyrt med juridiske rådgivere. Jeg har tenkt mye av det samme. Problemet for UB oppsto vel først når det ble klart at hun ble vraket til en ny sesong. Det er selvfølgelig utrolig kjipt, selv om NRK har anledning til å gjøre dette. Det belyser vel egentlig bare hvor usikkert det er å være frilanser eller midlertidig ansatt og at man er spesielt utsatt som nybakt mor (men sikkert også far i noen tilfeller). UB er neppe den første og heller ikke den siste som ikke fikk fornyet en kontrakt etter mammaperm fordi arbeidsgiver heller vil beholde vikaren. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.