Gå til innhold

Hva er det fineste navnet du vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ekstra skrev (9 minutter siden):

Det vel bare et tidsspørsmål før Geir, Bjørg, Siv, Dag, Stein, Svein, Odd, Gerd og Tor er tilbake.

Ja, det er en runddans. Sønnen vår har et veldig vanlig navn, men som nesten ingen fikk det året han ble født - fordi det "hører til" foreldregenerasjonen hans. Mange av trenerne og lærerne han har møtt, samt kompisenes fedre/onkler, har hatt samme navn, men ingen jevnaldrende. 

Guttenavn er litt mindre berørt av trender enn jentenavn. Noen har veldig god "holdbarhet" og opptrer ganske hyppig i de fleste generasjonene - Martin, Magnus, Håkon osv. 

En litt sær sak er at samfunnet blir mer sekulært mens bibelske navn er populære. Matheo, Markus, Lucas og Johannes er høyt oppe på listene. Husker Daniel og Benjamin var populære da jeg hang på småbarnsforumet her for 25 år siden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
laban skrev (2 timer siden):

Det har jeg observert i nabolaget her i Oslo også. Jeg fant en liten sko i skogkanten i fjor sommer, og den var merket med fornavn, uten telefonnr. Hadde det stått Lukas, Matheo eller Isak, hadde jeg vært sjanseløs. Men siden det sto Thorvald, visste jeg hvilken familie som antakelig hadde mistet den 😉Jens, Iver og Herman er også på vei opp her. 

Isak, Edvin, Evald og Ragnar har jeg observert. :) Koselig synes jeg! Jentenavnene fra 50- og 60-tallet glimrer stort sett med sitt fravær, men de enda eldre er jo populære - Oline f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Diana

Anonymkode: 30864...a5f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...