Gå til innhold

Den nye KrFU-lederen mener kvinner bør bære frem barn etter voldtekt

Er du enig med KrFU-lederen  

13 stemmer

1. 1. Er du enig med KrFU-lederen

• Ja
      0
    • Nei
      13

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (På 27.10.2025 den 22.22):

Jeg har ikke hørt intervjuet, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan ordene falt.

Men det går ikke an å hevde at "jeg mener at man bør det", bare handler om hva en selv håper og tror en ville gjort. "Man bør" er allment, ikke subjektivt. Politikere bør passe på hvordan de formulerer seg. 

Det er ingen (muligens bortsett fra noen som lever i en fjern fortid) som mener at barnets verdi har noe med omstendighetene rundt unnfangelsen å gjøre. Ingen barn kan bebreides opphavet sitt, selv om krigsbarn (som "tyskerungene") fortsatt ofte blir stemplet som mindre verd. Men det er ikke hovedpoenget her. 

Jeg forstår ikke hensikten med å gnåle om de små tallene hvis hensikten er å få ned antall aborter. Som regel er det abort av fostre med påviste avvik som får oppmerksomheten, det er på ingen måte store tall. Antall aborter etter voldtekt antar jeg også er lave, selv om det selvsagt kan være gråsoner rundt hvordan graviditeten oppsto.

Debatten burde heller handle om hvordan vi kan unngå noen av de omtrent 12 000 andre abortene som utføres hvert år. KrF kan jo starte med å interessere seg litt mer for det fødte liv og hvordan forholdene kan bedres for vanskeligstilte foreldre/eneforesørgere. Det er her det er noe å hente, ikke ved å øke moralismen og fordømmelsen rundt den gravide. 

Syns du skal høre på podkasten. Hun som intervjuet henne spør henne rett ut et ledende spørsmål om hun synes at en voldtatt kvinne burde bære frem barnet. Da svarte tyveåringen i   ja det mente hun de burde. Tenker det er fort gjort for en ungdom å svare sånn, mens etterhvert som man modnes forstår man at ordet "burde" rører samvittigheten til andre, og at det er greit å ordlegge seg på en annen måte. 

Anonymkode: 3f596...e01

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tenker det er fort gjort for en ungdom å svare sånn, mens etterhvert som man modnes forstår man at ordet "burde" rører samvittigheten til andre, og at det er greit å ordlegge seg på en annen måte. 

Dialogen har blitt referert mange ganger i andre media nå, så jeg tror jeg har fått den med meg. Jeg er enig i at poenget er å være tydelig på om man snakker om seg selv eller "man" i betydning "alle". Politikere bør passe veldig godt på dette. 

Skrevet
laban skrev (14 minutter siden):

Dialogen har blitt referert mange ganger i andre media nå, så jeg tror jeg har fått den med meg. Jeg er enig i at poenget er å være tydelig på om man snakker om seg selv eller "man" i betydning "alle". Politikere bør passe veldig godt på dette. 

Er enig i at en politiker må passe på hvordan de utrykker seg, men at en ikke kan stille de samme krav til en ungdom som til en som er f.eks  dobbelt så gammel.  Skremmende med all den hetsen hun har blitt møtt med av godt voksne folk og kanskje best at ingen blir politikere før de da er minst 30 år. 

Anonymkode: 3f596...e01

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...