Gå til innhold

Thomas Seltzer har autist-dame på besøk i Trygdekontoret (eller asperger som hun selv foretrekker)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://radio.nrk.no/podkast/trygdekontoret/l_99e990b1-e39f-4707-a990-b1e39f070742

Alt falt på plass da Johanne fikk autismediagnosen som 42-åring. Hva er autisme og hvordan preger det livet?

Hjemmeside: https://www.johannewerno.no/om-meg 

Dert jeg syntes er litt rart er at hun har fått denne diagonsen når hun er så velfungerende. Hun sier selv hun ikke trengte den, men hadde lyst til å få den forde det forklarte ting.

Hun har god utdannelse og er i jobb - har jobbet som skribent, kritiker, redaktør og kommunikasjonsrådgiver - har vært gift og har barn, og har venner og er velfungerende i samfunnet. Hvordan kan man være autist likevel?

Ser man på autistene i serien Love On The Spectrum på Netflix, for eksempl, er jo dette noe helt annet.

Noe tanker?

Anonymkode: 1f7bc...073

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig lite fan at man slo sammen asperger med autisme, nettopp på grunn av sånne tilfeller som dette. Det finnes de med asperger som fungerer i jobb og mer normalt selv om man merker det på dem, og de kan ikke sammenlignes med de som ikke har språk, har raseriutbrudd etc. 

Ene kameraten til min samboer er lege, har kone og har asperger.  Det er det han alltid har interessert seg, men sosialt så er han ikke veldig godt likt av pasienter selv om han er veldig faglig dyktig. 

Anonymkode: a351e...342

Skrevet

Jeg hørte podcasten i går, og syns hun framstiller dette på en fin måte. Hun omtaler seg selv som høytfungerende, har gode refleksjoner rundt hvorfor det var nyttig for henne å få diagnosen, og også hvorfor det - for henne - var mest riktig å si at hun har autisme (tidligere asberger), ikke at hun er autist. Hun beskriver at dette har preget henne fra hun var et barn, og at det fremdeles påvirker henne i situasjoner hvor hun er presset, stresset eller ikke forstår "spillet", og er god på å forklare hva hun konkret gjør for å mestre det sosiale (feks ved å tvinge seg til å ha blikk-kontakt når hun er stresset eller usikker). Jeg syns også det var ganske snedig når hun ikke forstod ironi eller spøker Seltzer serverte, som jeg skjønner ikke er lett i hverdagen.

For meg er det lett å forstå at det må ha vært nyttig å få diagnosen slik at hun lettere kunne forstå hvorfor hun hadde vanskene og utfordringene hun hadde, og det blir rart at det skal være en form for "konkurranse" der bare de som ikke fungerer skal være berettiget diagnosen. Det er nyanser her, og nyansene henger sammen med graden av funksjonsforstyrrelse. 

Kan forøvrig legge til at jeg kjenner flere i akademia som ligner på kvinnen i Seltzers podcast. De duger som fy i jobben, har gjerne både familie og barn, men har til felles at de føler seg uttenfor i sosiale sammenhenger, og kanskje strever ekstra med å få et kjærlighetsforhold til å fungere godt over tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dert jeg syntes er litt rart er at hun har fått denne diagonsen når hun er så velfungerende. Hun sier selv hun ikke trengte den, men hadde lyst til å få den forde det forklarte ting.

Noe tanker?

Anonymkode: 1f7bc...073

Det er nok veldig godt for mange å få en forklaring på ting man finner utfordrende eller vanskelig, selv om man per definisjon fungerer godt i arbeid og privatliv. 

UtakknemligDiva
Skrevet
Lady HM skrev (49 minutter siden):

Det er nok veldig godt for mange å få en forklaring på ting man finner utfordrende eller vanskelig, selv om man per definisjon fungerer godt i arbeid og privatliv. 

Men hvorfor er det bare «vi» som må få en forklaring? Noen ganger synes jeg at såkalte vanlige burde få en forklaring. 

Jeg ser feks at jeg er mye mer løsningsorientert på mange områder. Jeg finner alternative veier, mens nevrotypikere bare evner å gå for den vanlige vante metoden. Går ikke den, utsetter de eller lar være. I tillegg er de ofte late. Har det med å gå den letteste veien, fordi det er enklest for DEM. 

Jeg orker ikke lenger å forklare folk ting. Jeg holder heller kjeft, for folk står igjen som et spørsmål om jeg skal forklare noe. Har fått et par kommentarer på at det blir «for komplisert». Ja, jeg sliter med å forklare ting enkelt. Da lar jeg heller være å forklare noe så lenge det lar seg.

Men til resten, hvorfor skal jeg måtte trenge en forklaring på hvorfor jeg ikke later som jeg er veldig glad om jeg ikke er det?

Hvorfor skal jeg måtte ha en forklaring på hvorfor jeg ikke later som ting er veeeeldig morsomt når andre forteller en (kjedelig) vits eller tuller sånn som de ofte liker? 

Det hadde bare vært litt morsomt å se hva deres diagnose evt ville sagt. «Har ofte behov for å si ting som ikke gir mening, bare for å si noe» 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er det bare «vi» som må få en forklaring? Noen ganger synes jeg at såkalte vanlige burde få en forklaring. 

Jeg ser feks at jeg er mye mer løsningsorientert på mange områder. Jeg finner alternative veier, mens nevrotypikere bare evner å gå for den vanlige vante metoden. Går ikke den, utsetter de eller lar være. I tillegg er de ofte late. Har det med å gå den letteste veien, fordi det er enklest for DEM. 

Jeg orker ikke lenger å forklare folk ting. Jeg holder heller kjeft, for folk står igjen som et spørsmål om jeg skal forklare noe. Har fått et par kommentarer på at det blir «for komplisert». Ja, jeg sliter med å forklare ting enkelt. Da lar jeg heller være å forklare noe så lenge det lar seg.

Men til resten, hvorfor skal jeg måtte trenge en forklaring på hvorfor jeg ikke later som jeg er veldig glad om jeg ikke er det?

Hvorfor skal jeg måtte ha en forklaring på hvorfor jeg ikke later som ting er veeeeldig morsomt når andre forteller en (kjedelig) vits eller tuller sånn som de ofte liker? 

Det hadde bare vært litt morsomt å se hva deres diagnose evt ville sagt. «Har ofte behov for å si ting som ikke gir mening, bare for å si noe» 

Du ville virkelig ikke skjønne hva det var jeg mente 🤦‍♀️

UtakknemligDiva
Skrevet
Lady HM skrev (6 minutter siden):

Du ville virkelig ikke skjønne hva det var jeg mente 🤦‍♀️

Du skrev «det er veldig godt for mange å få en forklaring». 

Da ga jeg et synspunkt på det. Det var ikke så mye å skjønne. 

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (13 timer siden):

Du skrev «det er veldig godt for mange å få en forklaring». 

Da ga jeg et synspunkt på det. Det var ikke så mye å skjønne. 

Men jeg sa ikke at man få en forklaring, men hvis en person har mye greier som ikke "alle andre har", er det ofte godt for den personen å få en diagnose som kan gi en forklaring på hvorfor man reagerer noe atypisk på ting. Andre har kanskje ikke dette behovet, men damen i intervjuet syntes åpenbart at det var greit at hun fikk en forklaring.

At andre bør skjønne litt mer om ulike diagnoser, er en annen ting.

AnonymBruker
Skrevet

Pleier ikke å stille spørsmål ved enkeltmenneskers diagnose, autisme kan jo ha veldig ulike utrykk.

Men alle historiene om hvilken lettelse det var å få diagnosen kan være fullstendig ugjenkjennelig for en del av oss som fikk diagnosen som barn eller ungdom. Det var alt annet enn lettelse for meg...

Anonymkode: 668fa...584

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pleier ikke å stille spørsmål ved enkeltmenneskers diagnose, autisme kan jo ha veldig ulike utrykk.

Men alle historiene om hvilken lettelse det var å få diagnosen kan være fullstendig ugjenkjennelig for en del av oss som fikk diagnosen som barn eller ungdom. Det var alt annet enn lettelse for meg...

Anonymkode: 668fa...584

Men likevel så kan det altså oppleves annerledes for andre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...