Gå til innhold

Thomas Seltzer har autist-dame på besøk i Trygdekontoret (eller asperger som hun selv foretrekker)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://radio.nrk.no/podkast/trygdekontoret/l_99e990b1-e39f-4707-a990-b1e39f070742

Alt falt på plass da Johanne fikk autismediagnosen som 42-åring. Hva er autisme og hvordan preger det livet?

Hjemmeside: https://www.johannewerno.no/om-meg 

Dert jeg syntes er litt rart er at hun har fått denne diagonsen når hun er så velfungerende. Hun sier selv hun ikke trengte den, men hadde lyst til å få den forde det forklarte ting.

Hun har god utdannelse og er i jobb - har jobbet som skribent, kritiker, redaktør og kommunikasjonsrådgiver - har vært gift og har barn, og har venner og er velfungerende i samfunnet. Hvordan kan man være autist likevel?

Ser man på autistene i serien Love On The Spectrum på Netflix, for eksempl, er jo dette noe helt annet.

Noe tanker?

Anonymkode: 1f7bc...073

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig lite fan at man slo sammen asperger med autisme, nettopp på grunn av sånne tilfeller som dette. Det finnes de med asperger som fungerer i jobb og mer normalt selv om man merker det på dem, og de kan ikke sammenlignes med de som ikke har språk, har raseriutbrudd etc. 

Ene kameraten til min samboer er lege, har kone og har asperger.  Det er det han alltid har interessert seg, men sosialt så er han ikke veldig godt likt av pasienter selv om han er veldig faglig dyktig. 

Anonymkode: a351e...342

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...