Gå til innhold

SVs kvinneutvalg vil fjerne abortgrensen helt - ingen reaksjon fra folket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

SVs kvinneutvalg foreslår i fullt alvor å fjerne abortgrensen, altså åpne for fri abort helt fram til fødsel. Ingen ramaskrik. Ingen folkelig protest. Bare skuldertrekk og stillhet.

Men når leder i KrFU sier at hun personlig mener kvinner bør bære fram barn etter voldtekt, da blir det full hysterisk mobilisering, Twitter-storm og moralsk lynsjestemning.

Hva i all verden foregår? Hvordan kan det ene møtes med apatisk taushet, mens det andre utløser et kollektivt raserianfall? Hvor i dette ligger prinsippene, logikken eller et minimum av konsekvent etikk?

https://www.nrk.no/vestland/krefter-i-sv-onsker-a-fjerne-grensen-for-selvbestemt-abort-helt-1.16794717

Anonymkode: 2b039...74f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

SVs kvinneutvalg foreslår i fullt alvor å fjerne abortgrensen, altså åpne for fri abort helt fram til fødsel. Ingen ramaskrik. Ingen folkelig protest. Bare skuldertrekk og stillhet.

Men når leder i KrFU sier at hun personlig mener kvinner bør bære fram barn etter voldtekt, da blir det full hysterisk mobilisering, Twitter-storm og moralsk lynsjestemning.

Hva i all verden foregår? Hvordan kan det ene møtes med apatisk taushet, mens det andre utløser et kollektivt raserianfall? Hvor i dette ligger prinsippene, logikken eller et minimum av konsekvent etikk?

https://www.nrk.no/vestland/krefter-i-sv-onsker-a-fjerne-grensen-for-selvbestemt-abort-helt-1.16794717

Nordmenn bryr seg ikke, de er indoktrinerte zombier og på skolen lærte de at barn ikke har verdi før de popper ut, så da er det sånn, for skolen/staten forteller sannheten.

Dersom du betviler noe av det staten lærer deg på skolen, er du ond og trolig rasist/nazist, og vil få et vanskelig liv ...

Noe sånt.

Anonymkode: 3670d...457

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette vil neppe noen gang bli innført, det er nok derfor det ikke har vært noen stor oppstandelse omkring forslaget.

Drømmeautomat
Skrevet

Syns ingen av disse polene fortjener spesielt med oppmerksomhet så lenge de er så fjernt fra å få noen reell betydning. Begge sider har full rett til å ytre og jobbe for det de mener. Imens er det langt viktigere saker som fortjener oppmerksomhet.

Skrevet (endret)

Artikkelen er fra 2024, så verken forslaget eller reaksjonene er jo helt ferske.

Forslaget henviser til retningslinjer fra WHO. De handler om å fjerne lover som forbyr abort, bl.a. slike som hindrer senaborter etter påviste avvik hos fosteret eller i situasjoner der den gravides liv er i fare. Det finnes land som har slike lover, som ikke åpner for unntak i spesielle tilfeller. I enkelte amerikanske stater har jo ting gått svært langt i retning totalforbud. 

Jeg antar at det som gjør dette litt merkelig, er at lover som har begrensninger på f.eks. antall uker svangerskapet har gått (som Norge har), slås sammen med den typen lover som svært mange synes er urimelige. 

Jeg tror vi kan være nokså sikre på at verken WHO eller SV går inn for f.eks. fosterdrap i uke 36. 

Endret av laban
AnonymBruker
Skrevet
32 minutes ago, Lillemus said:

Dette vil neppe noen gang bli innført, det er nok derfor det ikke har vært noen stor oppstandelse omkring forslaget.

Forslaget fra KrFU leder vil da heller aldri bli innført?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forslaget fra KrFU leder vil da heller aldri bli innført?

Tenker du på dette med abort etter voldtekt? Det er ikke et forslag til lovendring, kun et synspunkt som handler om etikk.

Så lenge vi har selvbestemt abort, spiller det ingen rolle hvordan unnfangelsen har skjedd. 

Skrevet
laban skrev (1 time siden):

Jeg tror vi kan være nokså sikre på at verken WHO eller SV går inn for f.eks. fosterdrap i uke 36. 

Endret 17 minutter siden av laban

Jeg vet ikke hva intensjonen er, men både SVs kvinneutvalg og WHO anbefaler helt klart inn for å tillate drap på helt fullbårne babyer.

WHO understreker at det ikke skal være noen begrensinger på fosterets alder, ingen praktiske hindringer, ingen ventetid og ingen innblanding fra tredjepart.

Jeg blir, for å være helt ærlig, skeptisk til WHO. Tidligere har de sidestilt kinesisk naturmedisin med skolemedisin. Hva driver de med? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nordmenn bryr seg ikke, de er indoktrinerte zombier og på skolen lærte de at barn ikke har verdi før de popper ut, så da er det sånn, for skolen/staten forteller sannheten.

Kan du vise oss hvor dette står i læreplanen?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Vis meg dagens lærebøker så skal jeg se, men er sikkert copyrighted og dermed umulig å dele, slik at det er umulig å kritisere, som er meget.. praktisk. 

Anonymkode: 3670d...457

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Er du veldig lat? Du spør så ofte om kilde, men kommer sjeldent med det selv. Enten stillhet hvis bruker ikke er anonym, eller  gidder ikke for di du er anonym.

Anonymkode: 1d28c...da9

Skrevet (endret)
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hva intensjonen er, men både SVs kvinneutvalg og WHO anbefaler helt klart inn for å tillate drap på helt fullbårne babyer.

WHO understreker at det ikke skal være noen begrensinger på fosterets alder, ingen praktiske hindringer, ingen ventetid og ingen innblanding fra tredjepart.

Jeg blir, for å være helt ærlig, skeptisk til WHO.

Hvis dette virkelig stemmer, er jeg helt enig med deg. 

Endret av laban
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vis meg dagens lærebøker så skal jeg se, men er sikkert copyrighted og dermed umulig å dele, slik at det er umulig å kritisere, som er meget.. praktisk. 

Dette sier mest om din kunnskap om sitatretten.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutes ago, psykedeliker said:

Dette sier mest om din kunnskap om sitatretten.

Det er fullt lovlig å sitere.

§ 29 i åndsverkloven er kort: "Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger." Det betyr at du kan sitere et utdrag fra et åndsverk når det er nødvendig for å sikre fri nyhetsformidling og fri debatt.

Skrevet
laban skrev (8 timer siden):

Hvis dette virkelig stemmer, er jeg helt enig med deg. 

Det står i alle fall i artikkelen. Jeg tror de lar være å tenke på de verste konsekvensene av anbefalingene. Det overlater de til andre.

Jeg tror de lever i en boble hvor de konkurrerer om å være progressive. "Hvis fri abort er bra, så er friere abort bedre". Ingen rekker opp hånden og sier det bør være avgrensninger.

Samme sykdom har rammet WHOs definisjon av helse:

«en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom eller lidelser»

Et ganske stort ansvar å legge på helsevesenet.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Innen ekstremfeministen er det mye rart. 

psykedeliker
Skrevet

Et ganske stort ansvar å legge på helsevesenet.

Spesifiserer WHO eksplisitt at hele ansvaret ligger på helsevesenet?

Skrevet
psykedeliker skrev (12 timer siden):

Spesifiserer WHO eksplisitt at hele ansvaret ligger på helsevesenet?

Kan du dokumentere at de ikke gjør det?

psykedeliker
Skrevet (endret)

Kan du dokumentere at de ikke gjør det?

Kan du dokumentere at de gjør det?

Hvis ikke, kan vi stå ovenfor en "ingen kommentar er også en kommentar" (evt. å ikke velge er også et valg) - situasjon, med alt det medfører.

Endret av psykedeliker
Skrevet
psykedeliker skrev (6 timer siden):

Kan du dokumentere at de gjør det?

Hvis ikke, kan vi stå ovenfor en "ingen kommentar er også en kommentar" (evt. å ikke velge er også et valg) - situasjon, med alt det medfører.

Jeg skal slutte å tulle. Jeg kan dokumentere at WHO mener myndighetene har et ansvar for befolkningens helse:

https://www.who.int/about/governance/constitution

"Governments have a responsibility for the health of their peoples which can be fulfilled only by the provision of adequate health and social measures."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...