Den forsvunne diamanten Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Skal flytte på mandag! Er det noen som har noen gode tips til selve flyttedagene eller hvordan leve mest økonomisk som mulig? Jeg driver f.eks. å funderer på hva som er best mulig måte å loppe gulvet på av alle ting… Best med vanlig mopp eller engangs? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hvorfor spør du ikke moren din? Anonymkode: bb271...bdf 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor spør du ikke moren din? Anonymkode: bb271...bdf Jeg vil ha flere innspill en bare en person. Samtidig så er det ikke bare det med mopp jeg lurer på. Ville bare ha generelle tips. Endret 4 timer siden av Den forsvunne diamanten 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 6 minutes ago, Den forsvunne diamanten said: Skal flytte på mandag! Er det noen som har noen gode tips til selve flyttedagene eller hvordan leve mest økonomisk som mulig? Jeg driver f.eks. å funderer på hva som er best mulig måte å loppe gulvet på av alle ting… Best med vanlig mopp eller engangs? Gratulerer! Det er en stor og spennende overgang 😊 Her er noen praktiske og mentale tips når du skal flytte for deg selv: 🏠 Praktiske ting 1. Lag en sjekkliste for flyttingen Adresseendring (Skatteetaten og Posten) Strømavtale Internett Husforsikring/innboforsikring Depositumskonto/kontrakt hvis du leier 2. Skaff det viktigste først Fokuser på ting du faktisk trenger fra dag én: Seng/soveutstyr Kjøkkenutstyr (stekepanne, gryte, kniv, skjærebrett, tallerken, bestikk) Rengjøringsutstyr Håndklær & dopapir (tro meg) En god søppelbøtte Resten kan komme gradvis. 3. Budsjett Sett opp et enkelt månedlig budsjett: Husleie Strøm/varme Mat Transport Mobil/Internett Forsikringer Ha en bufferkonto hvis mulig (selv 200 kr månedlig hjelper over tid). 🍳 Tips for hverdagen 4. Lær 3–5 enkle middagsretter F.eks: Pastasaus fra bunn Wok med ris Omelett Supper med brød Ovnsbakt kylling + grønnsaker Billig, enkelt, godt – og sparer deg for takeaway-fristelsen. 5. Rydd og vask litt hver dag 5 minutter daglig sparer deg for 5 timers kaos senere. 6. Lag rutiner Ellers sklir det fort ut. F.eks: Mandag: handleliste + storhandel Onsdag: vask klær Søndag: støvsuge / rydde 🧠 Mentalt og sosialt 7. Det kan føles ensomt i starten — det er normalt Planlegg noen sosiale ting i uka. Ring familie/venner. Å bo alene kan være utrolig fint også – du får ro og frihet. 8. Sett ting i system Ny boplass = ny start → gode vaner er lettere å etablere nå. 9. Ikke stress med å få alt “perfekt” Boligen kan utvikle seg over tid. Du trenger ikke alt med en gang. 💡 Bonus-tips IKEA finnes av en grunn 😄 Kjøp noen få ting av god kvalitet (dyne, pute, kniv, panne) Finn ting gratis på Finn/Tise/FB-grupper Gjør det koselig: planter, lys, teppe, musikk Ikke glem førstehjelpsutstyr og verktøy (skruejern, hammer, bits) Anonymkode: f8ca6...aa0 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gratulerer! Det er en stor og spennende overgang 😊 Her er noen praktiske og mentale tips når du skal flytte for deg selv: 🏠 Praktiske ting 1. Lag en sjekkliste for flyttingen Adresseendring (Skatteetaten og Posten) Strømavtale Internett Husforsikring/innboforsikring Depositumskonto/kontrakt hvis du leier 2. Skaff det viktigste først Fokuser på ting du faktisk trenger fra dag én: Seng/soveutstyr Kjøkkenutstyr (stekepanne, gryte, kniv, skjærebrett, tallerken, bestikk) Rengjøringsutstyr Håndklær & dopapir (tro meg) En god søppelbøtte Resten kan komme gradvis. 3. Budsjett Sett opp et enkelt månedlig budsjett: Husleie Strøm/varme Mat Transport Mobil/Internett Forsikringer Ha en bufferkonto hvis mulig (selv 200 kr månedlig hjelper over tid). 🍳 Tips for hverdagen 4. Lær 3–5 enkle middagsretter F.eks: Pastasaus fra bunn Wok med ris Omelett Supper med brød Ovnsbakt kylling + grønnsaker Billig, enkelt, godt – og sparer deg for takeaway-fristelsen. 5. Rydd og vask litt hver dag 5 minutter daglig sparer deg for 5 timers kaos senere. 6. Lag rutiner Ellers sklir det fort ut. F.eks: Mandag: handleliste + storhandel Onsdag: vask klær Søndag: støvsuge / rydde 🧠 Mentalt og sosialt 7. Det kan føles ensomt i starten — det er normalt Planlegg noen sosiale ting i uka. Ring familie/venner. Å bo alene kan være utrolig fint også – du får ro og frihet. 8. Sett ting i system Ny boplass = ny start → gode vaner er lettere å etablere nå. 9. Ikke stress med å få alt “perfekt” Boligen kan utvikle seg over tid. Du trenger ikke alt med en gang. 💡 Bonus-tips IKEA finnes av en grunn 😄 Kjøp noen få ting av god kvalitet (dyne, pute, kniv, panne) Finn ting gratis på Finn/Tise/FB-grupper Gjør det koselig: planter, lys, teppe, musikk Ikke glem førstehjelpsutstyr og verktøy (skruejern, hammer, bits) Anonymkode: f8ca6...aa0 Tusen takk, ❤️ 0 Siter
cathlin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Den forsvunne diamanten skrev (29 minutter siden): Skal flytte på mandag! Er det noen som har noen gode tips til selve flyttedagene eller hvordan leve mest økonomisk som mulig? Jeg driver f.eks. å funderer på hva som er best mulig måte å loppe gulvet på av alle ting… Best med vanlig mopp eller engangs? Jeg liker spansk moppesystem. 0 Siter
Vhanja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fra min egen erfaring så tenker jeg først og fremst på de elementære praktiske tingene: - Bestikk - Gryter - Håndklær - Vaskemidler Jeg husker at jeg i tenårene var så skuffet over tanter som ga meg gryter og håndklær i julegaver. Og aldri har jeg vært så takknemlig for de gavene som jeg var da jeg flyttet ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.