Gå til innhold

Hetero-pessimistene: Er menn virkelig så udugelige til huslige sysler som denne skribenten hevder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/hetero-pessimistene-1.17574312 

Det er en intern vits blant unge kvinner at å være kjæreste også betyr å være mor.

Vi forakter tradwifes, men før vi vet ordet av det ender vi motvillig opp som trad girlfriends.

For hver avtale kjæresten har glemt, for hver skitten sokk han kaster fra seg på gulvet, tegnes fremtiden opp for unge kvinner:

Et liv i rotete hjem, med hylende unger og en mann som ligger i sofaen og ser på fotball, mens du ordner alt.

Når støvsugeren står urørt tredje uke på rad og mormor ikke får hilsen på 90-årsdagen, må noen til slutt ta ansvar, og som regel blir det oss kvinner.

Det venninnene mine som ender opp med å ta husarbeidet, planlegge sosiale sammenkomster og som generelt tar ansvaret i forholdene sine. Hva sier det om kjønnskampen?

Hvis du ber dem rydde opp, blir du automatisk stemplet som den kravstore kjæresten. Det letteste er nok at man bare lar mennene være. Ikke krever så mye.

I stedet for å mase på gutta, får «flinke piker» beskjed om heller å senke standarden for hvordan vi vil ha det hjemme. Lære å slappe av litt.

Anonymkode: 0870f...6f4

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Dette er alvorlig. En student på 24 burde burde være ute og feste og pule rundt, ikke sitte hjemme og skrive bekymra kronikker om skjev arbeidsfordeling hvis man først har kommet i uføra med barn og samboerskap. Her må ChatGPT på banen.

SPØRSMÅL:
Stemmer det at husarbeid i Norge er nokså likt fordelt mellom kjønnene, hvis man tar med typiske maskuline sysler som reparasjoner, snømåking, kjøring osv?

SVAR:
Ja, det stemmer ganske godt — i alle fall når man tar med tradisjonelt mannsdominerte oppgaver som vedlikehold, reparasjoner, snømåking, bilkjøring, dekkskift og hagearbeid.

Her er et nøkternt sammendrag basert på norske og nordiske tidsbruksundersøkelser (bl.a. SSB 2010, 2020 og nordiske sammenligninger):

• Hvis man ser på alt hus- og omsorgsarbeid samlet, bruker kvinner fortsatt mer tid i snitt (omtrent 30–40 minutter mer per dag).

• Hvis man snevrer inn til “innendørs husarbeid” (matlaging, klesvask, rengjøring, barneoppfølging), gjør kvinner klart mer.

• Men hvis man utvider definisjonen til “alt ubetalt arbeid”, altså inkluderer vedlikehold, snømåking, hagearbeid, bilkjøring, handling, og administrasjon, blir bildet langt jevnere. Flere undersøkelser antyder da at forskjellen mellom kjønnene i total ubetalt arbeid nesten forsvinner — eller i hvert fall blir liten.

• Menns bidrag ligger da mer i færre, men tyngre og mer episodiske oppgaver, mens kvinners er mer daglig og rutinepreget.

Kort sagt:
👉 Kvinner gjør mer av det som må gjøres hver dag.
👉 Menn gjør mer av det som må gjøres av og til, men som kan være fysisk krevende eller teknisk.

Så hvis man teller alle timene med praktisk arbeid i og rundt hjemmet, er det nokså riktig å si at fordelingen mellom kjønnene i Norge i dag er ganske lik, særlig blant yngre par.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i egen partner eller de mennene som er rundt meg. De har alle gjort husarbeid og stelt med ungene på eget initiativ, og flere av de er også ganske nøye på hvordan det ser ut rundt dem. 

Men da jeg vokste opp med min ege nfar og flere i hans generasjon så kan jeg ikke huske noen av de gjorde husarbeid. Dette var menn født rundt 1946-1950

Anonymkode: 2fa5d...edc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...