Gå til innhold

Nå flytter også Øystein Stray Spetalen til Sveits

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under den tidligere AP/Sp regjeringen flyttet nesten 100 styrtrike til utlandet i årene 2022 og 2023 (har dessverre ikke tall for de siste to årene). På lang sikt vil dette være dramatisk for Norges evne til å bygge arbeidsplasser og bedrifter.

Syntes du det er leit at alle rike forlater Norge?

Anonymkode: 4c319...0e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Under den tidligere AP/Sp regjeringen flyttet nesten 100 styrtrike til utlandet i årene 2022 og 2023 (har dessverre ikke tall for de siste to årene). På lang sikt vil dette være dramatisk for Norges evne til å bygge arbeidsplasser og bedrifter.

Syntes du det er leit at alle rike forlater Norge?

Anonymkode: 4c319...0e7

Ja men er viktig at folk får føle konsekvensene av politikken de er for (ved reduserte skatteinntekter når rike folk flytter), dessverre tar det ofte lang tid før en merker konsekvensene, det ser en med flyktninger en tar inn noen per år, så det tar mange mange år før en virkelig vil merke effekten, og da er det for sent....

Først når mange nok flytter ut/bedrifter dør, vil folk forstå, men å få arbeidsplassene tilbake da blir vanskelig.

Vi har gått i kommunist fella, vi har vedtatt så mange "gode" ting som alle høres flott ut og er "umulig" å argumentere mot uten å virke som et ondt monster (hvem vil stå opp mot "gode" ting, lizzom), men uten noen som helst mulighet til å finansiere alle disse gode tingene, og da må skattetrykket over alt bare opp og opp, og da funker det ikke å drive business i Norge, også kollapser landet.

Anonymkode: 2fad8...005

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg tror på sikt at dette er en veldig skummel utvikling. Kapital og hjerneflukt. Vi kan ikke leve av å klippe håret til hverandre.

Skrevet (endret)

Hvor står dette? Jeg finner bare at han er separert? 

Edit: Fant det nå.

Endret av ISW
Skrevet

Ja, det sier seg selv at det er et problem. Det største problemet er nok at bedrifter vil selges ut før de blir ordentlig store.

En annen sak når vi først er inne på det: Nå snakker altså regjeringen om å øke skattene på småkraftverk allikevel. Motsatt av hva de sa før valget. Resultatet er bom stopp:

https://e24.no/energi-og-klima/i/MnM0XJ/full-stans-i-smaakraften-dette-gjelder-umiddelbart

Uforutsigbarhet og utrygghet. Det er kanskje mer skadelig enn skattenivået i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Grendel skrev (19 minutter siden):

Ja, det sier seg selv at det er et problem. Det største problemet er nok at bedrifter vil selges ut før de blir ordentlig store.

En annen sak når vi først er inne på det: Nå snakker altså regjeringen om å øke skattene på småkraftverk allikevel. Motsatt av hva de sa før valget. Resultatet er bom stopp:

https://e24.no/energi-og-klima/i/MnM0XJ/full-stans-i-smaakraften-dette-gjelder-umiddelbart

Uforutsigbarhet og utrygghet. Det er kanskje mer skadelig enn skattenivået i seg selv. 

Utrolig at disse folkene vant valget. Nordmenn er ekstremt dumme og forstår ikke helt basic betingelser for privat næringsliv.

Alt for mange offentlige ansatte i Norge med høy lønn som tror at penger er noe som bare magisk dukker opp, og har stemmerett samtidig.

Og siden de har høy lønn i offentlig sektor føler de en kan innføre alle disse dyre grønne tingene på toppen.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utrolig at disse folkene vant valget. Nordmenn er ekstremt dumme og forstår ikke helt basic betingelser for privat næringsliv.

Alt for mange offentlige ansatte i Norge med høy lønn som tror at penger er noe som bare magisk dukker opp, og har stemmerett samtidig.

Og siden de har høy lønn i offentlig sektor føler de en kan innføre alle disse dyre grønne tingene på toppen.

De jeg snakket med som stemte rødt, er selvfølgelig folk som ikke sitter men særlig mye i verdi. De mener at ting fordeles mer rettferdig med nåværende regjering. De hørte: «de rike vil ikke merke noe til det, men vi med normal lønn vil få mer». 

Jeg hørte: «dra mer ut av alle sammen». Altså uansett økonomisk liga. 

Jeg sa til henne at jeg vil straffes økonomisk for å eie leilighet dersom det skjer. Hun: «du eier jo ikke». Men kanskje jeg hadde tenkt i fremtiden🙄

Ja på lang sikt lønner det seg sikkert, men levestandard i nåtid kan gå noe ned dersom jeg skal begynne å måtte betale eiendomsskatt I TILLEGG til det jeg allerede betaler og jeg lure på hva staten trenger alle disse pengene til.

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (7 minutter siden):

Ja på lang sikt lønner det seg sikkert, men levestandard i nåtid kan gå noe ned dersom jeg skal begynne å måtte betale eiendomsskatt I TILLEGG til det jeg allerede betaler og jeg lurer på hva staten trenger alle disse pengene til.

Eiendomsskatten er kommunal, derfor blir den fastsatt lokalt. Den brukes til å finansiere tjenestene som kommunen er pålagt. Ca. 90% av kommunene har innført eiendomsskatt, men satsene varierer.

https://www.ssb.no/offentlig-sektor/kommunale-finanser/artikler/kommuner-uten-eiendomsskatt 

Kort og unyansert: Staten har masse penger, kommunene sliter og må stadig kutte i tilbud som innbyggerne merker godt. 

UtakknemligDiva
Skrevet
laban skrev (1 minutt siden):

Eiendomsskatten er kommunal, derfor blir den fastsatt lokalt. Den brukes til å finansiere tjenestene som kommunen er pålagt. Ca. 90% av kommunene har innført eiendomsskatt, men satsene varierer.

https://www.ssb.no/offentlig-sektor/kommunale-finanser/artikler/kommuner-uten-eiendomsskatt 

Kort og unyansert: Staten har masse penger, kommunene sliter og må stadig kutte i tilbud som innbyggerne merker godt. 

Fordi staten tar dem, og bruker dem på hva?

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

Fordi staten tar dem, og bruker dem på hva?

Staten tar ikke eiendomsskatten, men innbyggerne skatter jo til staten også. Dessuten er det en innviklet omfordeling av midler mellom kommuner med høye og lave inntekter. Jeg kan ikke detaljene rundt dette. 

Staten er rik pga. inntektene fra produksjon av olje og gass. Dessuten har staten eierandel i noen store bedrifter. Og altså inntekter fra skatt og avgifter. 

Kommunene har utgifter til helse/omsorg, barnehager, grunnskoler, vannforsyning, kulturtilbud osv. Noen kommuner har lånt altfor mye til f.eks. bygninger med høy prestisjefaktor, uten å tenke på renteøkning og midler til drift og vedlikehold. Dessuten øker utgiftene når kommunenes innbyggere blir eldre samtidig som flere barn og unge trenger utvidet tilbud og mer tilrettelegging (som f.eks. skoleskyss). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...