Gå til innhold

Linea (14) døde etter å ha oppsøkt legevakten to ganger: – Sa det var et panikkanfall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.ba.no/linea-14-dode-etter-a-ha-oppsokt-legevakten-to-ganger-sa-det-var-et-panikkanfall/s/5-8-3195142

https://www.ba.no/linea-14-dode-etter-a-ha-oppsokt-legevakten-to-ganger-sa-det-var-et-panikkanfall/s/5-8-3195142

15. september kontaktet moren fastlegen for første gang. Legen mente pusteproblemene skyldtes angst og undersøkte ikke Linea. Dagene gikk, og pusten ble verre.

26. september kom de til en fastlegevikar. – Igjen fikk vi beskjed om at det var angstrelatert.

Dagen etter, 27. september, kollapset Linea hjemme. Foreldrene kjørte henne til Bergen legevakt. Hun måtte hentes i rullestol. – Legen påpekte at Linea gikk på angstmedisin. Jeg sa hun hadde pusteproblemer og måtte legges inn. Legen undersøkte henne ikke i det hele tatt.

I stedet fikk hun en beroligende pille, og legen konfererte med Barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk. – Hun ble ikke bedre av pillen, og jeg ba legen se på henne mens hun gikk. Han så at hun pustet tungt, men ba oss komme tilbake om hun ble verre.

Søndag 28. september ble Linea akutt dårlig igjen. Mor ringte legevakten, og de fikk komme inn. Ifølge mor kom det da en person som så Linea, og så hentet en seng. – Hun hentet ikke en lege, men spurte om det var vanlig, hevder mor.

Da Linea ble verre, trykket mor på alarmsnoren. – "Da hev Linea etter pusten, var livredd i ansiktet og klam på ryggen." Legen som kom, gikk ikke bort til henne. – Legen sa: Dette er et panikkanfall.

Kort etter svimte Linea av. Hjertet stanset. Helsepersonell startet gjenoppliving, og hun ble fraktet til Haukeland. Der fant de en blodpropp i lungene. Etter 50 minutter med hjertestans var hjerneskaden for omfattende. 29. september ble det fastslått at Linea ikke kunne overleve.

Fire ulike leger har vært involvert i vurderingen av pasienten, og samtlige har kommet fram til samme konklusjon: angst. Ville de vurdert saken annerledes om det ikke fantes tidligere journal med en angst-diagnose?

Anonymkode: b43f4...4c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig trist. Og kritikkverdig.

Anonymkode: c5350...cc5

FjellOgDalar
Skrevet

Tragisk!

Dette er IKKE forsvarlig helsehjelp i mine øyne. Angst er en ekslusjonsdiagnose, ergo bør man undersøke pasienten så man ikke overser den lille prosenten som ikke passer inn i malen hos legen. 

Skrevet
FjellOgDalar skrev (4 minutter siden):

Tragisk!

Dette er IKKE forsvarlig helsehjelp i mine øyne. Angst er en ekslusjonsdiagnose, ergo bør man undersøke pasienten så man ikke overser den lille prosenten som ikke passer inn i malen hos legen. 

Det er det nok ingen som mener. Tragisk historie, det er derfor den kommer i media.

Skrevet

En gang psykiatri, alltid psykiatri. Her må helsevesenet skjerpe seg. Og spesielt legevaktene. 

Jeg fikk i min tid beskjed om at puls på 260 var panikkangst. 

Skrevet

Jeg ble veldig godt tatt vare på på legevakten i Oslo da jeg dro dit med uregelmessig puls. Selv om jeg hadde angstproblematikk. Ble til og med lagt inn over natten. Så det er ikke alltid man blir behandlet dårlig og overflatisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...