Gå til innhold

Hva ser du frem til i jula?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser frem til:
Å se jule filmer og serier med teppe og en kopp kakao
Handle julegaver jeg gleder meg til å gi vekk
Spise julemiddag sammen med familien
Gå tur i mørket og se på julelysene

Anonymkode: 1ee84...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høre på julemusikk, tenne adventlys og spise klementin (ja nemlig, ikke mandarin som mange sier) imens jeg ser julekalender på TV. Og bake litt og slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: 1ee84...284

Ikke noe spesielt. Jula er helt lik resten av året.

Anonymkode: 0c641...c42

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jul er vanskelig på grunn av barndom med omsorgssvikt og jeg må forholde meg til noen av disse menneskene. Liker julefilmer og julegodteri. Og en julekonsert jeg går på hvert år. 

Anonymkode: 12906...6e1

Nicklusheletida
Skrevet (endret)

Dette gleder jeg meg til: 

1. Jula starter til helga den. Pinnekjøttlag hos venner. Tradisjon.

2. Dra på julekonsert sammen med de to eldste barna mine på Chateau neuf for å høre på Inger Lise Hope som vant The voice for et par år siden. Hun har en stemme jeg får helt frysninger av. 

3. Midt i desember.  Pinnekjøttlag og gavebytting sammen samboers familie hjemme hos oss.

4. Siste helga før jul. Rakfisklag og gavebytting med min familie hjemme hos oss.

5. Julaften hos eldstedatter. Hun har insistert på at det skal være hos henne/ dem i år, siden de kjøpte leilighet på starten av året. Jeg er glad hun lar meg få hjelpe til litt, for jeg er ei skikkelig julenissekjerring som liker å ordne til jul :) Jeg gleder meg også til at yngstedatter kommer hjem fra utlandet der hun studerer og at hun tar med kjæresten/ samboeren sin. Foreldrene til kjæresten hennes vil se Oslo i jula, så de kommer også på julaften. Jeg har aldri møtt dem før, så det blir jo spennende. Samtalen rundt bordet kommer til å foregå på engelsk.De er fra Nederland. Er litt nervøs til akkurat dette, men glad alle ungene snakker engelsk svært godt, så de får hjelpe meg når jeg står fast. Er det foressten noen som har en ide til gave jeg kan kjøpe til dem ? Et par i 60-åra jeg ikke vet noen ting om. 

6. Jeg gleder meg til å dra til fjells 1.juledag sammen med alle "ungene" våre bortsett fra eldstedatter som jobber på sykehuset hele jula. Håper på snø og skiføre. Det er det jeg drømmer om. 

7. Jeg skal være ærlig å si at jeg gleder meg bittelitt til dem drar hjem igjen også. De vil feire nyttårsaften sammen med venner . Da blir samboer og jeg  alene på fjellet. Da slenger vi beina på bordet, puster ut og bare nyter stillheten og alenetiden i nyttårshelga. Vi har tatt fri den inneklemte fredagen, så vi får noen dager for oss selv.

Det jeg IKKE liker med jula er å være ubehagelig mett og uvel. Det SKAL jeg unngå i år. Har lett for å bli alt for mye kos og det ender bare med ubehag.

Dette ble visst et langt innlegg :)

Endret av Nicklusheletida
.
Skrevet (endret)

Mange dager fri sammen med mannen min og forhåpentligvis noe tid med ungene i romjula. ❤️ Spent på om gaven jeg har laget til alle i år faller i smak, det er alltid spennende. Gleder meg til å pynte, sette opp juletreet og ta frem juletrepynten som er samlet gjennom mange år. 🥰 Og god mat selvsagt. 

Endret av Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes jul er vanskelig på grunn av barndom med omsorgssvikt og jeg må forholde meg til noen av disse menneskene. Liker julefilmer og julegodteri. Og en julekonsert jeg går på hvert år. 

Anonymkode: 12906...6e1

Før gledet jeg meg ikke til jul og ble alltid syk i romjula eller på nyåret (psykisk)   Men så begynte jeg å samle på  gode opplevelser og litt etter litt så slapp mye av det vonde med jul taket.  Nå ser jeg fram til jula og alt det innebærer. Så det går an, men det tar tid. Håper du også etterhvert vil få det bedre.

Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

At den er over 🙂

Grinchen fornekter seg ikke 😄

Skrevet

Jeg gleder meg til omtrent alt. Være med barna, maten. Stemningen. Slippe å bruke hodet. Bare spise og sove lenge. 

påskelilje
Skrevet

Jeg gleder meg først til advent; å pynte med litt lilla her og der, og masse stearinlys, gå på et par julekonserter og synge selv på en. Yngstedattera kommer hjem til dager i desember mellom eksamener. Kjæresten blir med to-tre dager, og ei venninne vi ikke kjenner kommer også et par dager. En kveld før jul skal vi spise selvfanget hummer sammen med mine foreldre. 

Jula skal vi feire på Vestlandet,  og de to yngste kommer dit. Det blir fint 🥰 Eldstemann har valgt å bli igjen der han bor i jula, og det er også helt greit. Gleder meg til å være sammen med familien. Samtidig vet jeg at det som regel blir litt komplisert sammen med svigermor, så vi skal planlegge litt godt for å redusere komplikasjonene.

Håper på snø og slalåmkjøring, julefred og en god pause fra jobb!

Skrevet

Gleder meg til å være med barn og barnebarn. 

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Grinchen fornekter seg ikke 😄

I fjor var det en hyggelig venninne som fortalte meg hva Grinch er ️. Ja, jeg er en Grinch 🔥

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

I fjor var det en hyggelig venninne som fortalte meg hva Grinch er ️. Ja, jeg er en Grinch 🔥

Det må være røft når jula starter i Oktober!

Husk at enten går det bra eller så går det over💗

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes jul er vanskelig på grunn av barndom med omsorgssvikt og jeg må forholde meg til noen av disse menneskene.

Hvorfor du forholde deg til dem?

Skrevet
Nicklusheletida skrev (4 timer siden):

Er det forresten noen som har en ide til gave jeg kan kjøpe til dem ? Et par i 60-åra jeg ikke vet noen ting om. 

Noe i norsk ull - vanter, sitteunderlag eller noe sånt? Nederland har ikke sprengkulde, men det er surt mange steder om vinteren. Jeg hadde i hvert fall prøvd å finne noe som både kan brukes (dvs. ikke pyntegjenstand) og som har et element av "norsk souvenir". 

Evt. en stilig, norsk ostehøvel til all den vidunderlige osten de får kjøpt hjemme.

Skrevet

Søtpotetmos til pinnekjøttet. Den kan med letthet overta rollen både til potet og kålrot, og smaker fantastisk godt. Tror jeg kommer til å spise 90% søtpotetmos og 10% pinnekjøtt, er ikke så glad i tung og feit julemat. 

Skrevet
Babette skrev (32 minutter siden):

Søtpotetmos til pinnekjøttet. Den kan med letthet overta rollen både til potet og kålrot, og smaker fantastisk godt. Tror jeg kommer til å spise 90% søtpotetmos og 10% pinnekjøtt, er ikke så glad i tung og feit julemat. 

Søtpotetmos er knallgodt! Søtpotet holder seg lenge så vi kjøper flere kilo når det er tilbud. Den koker mye raskere enn vanlig potet og er veldig næringsrik også, vinn-vinn!

stjernestøv
Skrevet

Begge ungene skal være hjemme så håper det blir koselig men min rarhet forsvinner vel ikke, det kan bli slitsomt. 

Nicklusheletida
Skrevet
laban skrev (På 11.11.2025 den 23.44):

Noe i norsk ull - vanter, sitteunderlag eller noe sånt? Nederland har ikke sprengkulde, men det er surt mange steder om vinteren. Jeg hadde i hvert fall prøvd å finne noe som både kan brukes (dvs. ikke pyntegjenstand) og som har et element av "norsk souvenir". 

Evt. en stilig, norsk ostehøvel til all den vidunderlige osten de får kjøpt hjemme.

Tusen takk for tips .  De oppholder seg mesteparten av tiden i Spania, da de har kjøpt leilighet der, men ja osthøvel er uansett et godt tips :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...