påskelilje Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tabbe! Jeg hadde strikketøyet oppi ei veske jeg hadde brukt på reise forrige helg. Plutselig kjente jeg en eim av råtten-muggen-mandarin-lukt 😵 Nederst i en krok lå en helt grønn mandarin... og inntil den lå garnnøstet mitt. Heldigvis lå den ferdig strikkede armen litt i fra. Vel... det er grønn mugg på et nesten ubrukt garnnøste. Hva gjør jeg? Har ganske mye igjen av genseren, og trenger egentlig det nøstet. Lehge det i bløt og vaske det og tørke det? Eller kaste det og innfinne meg med at jeg ikke får samme innfarging på det nye nøstet jeg da må kjøpe... Æsj! Fysj så kvalmt det var! 0 Siter
Lillemus Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden påskelilje skrev (4 minutter siden): Tabbe! Jeg hadde strikketøyet oppi ei veske jeg hadde brukt på reise forrige helg. Plutselig kjente jeg en eim av råtten-muggen-mandarin-lukt 😵 Nederst i en krok lå en helt grønn mandarin... og inntil den lå garnnøstet mitt. Heldigvis lå den ferdig strikkede armen litt i fra. Vel... det er grønn mugg på et nesten ubrukt garnnøste. Hva gjør jeg? Har ganske mye igjen av genseren, og trenger egentlig det nøstet. Lehge det i bløt og vaske det og tørke det? Eller kaste det og innfinne meg med at jeg ikke får samme innfarging på det nye nøstet jeg da må kjøpe... Æsj! Fysj så kvalmt det var! Jeg ville prøvd å legge det i en bøtte vann med egnet vaskemiddel, skylle og tørke. Problemet er vel å unngå at det blir floker og knuter? 0 Siter
påskelilje Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Lillemus skrev (37 minutter siden): Jeg ville prøvd å legge det i en bøtte vann med egnet vaskemiddel, skylle og tørke. Problemet er vel å unngå at det blir floker og knuter? Hvis jeg "hesper" det opp, burde det vel gå? Men hvordan blir det å strikke av det etterpå når resten av garnet er uvasket, tro? 0 Siter
Grendel Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvis du er i tvil så "riv av plasteret" og kjøp nytt tenker jeg. Det er så mye jobb med en genser at det må være kjedelig å ha litt garn som ser annerledes ut etter vask eller som du lurer på øm lukter bittelitt mugg. Jeg snakker ikke av erfaring som strikker, men som snekker, maler etc. Man angrer på tvilsomme løsninger. 0 Siter
påskelilje Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Grendel skrev (5 minutter siden): Hvis du er i tvil så "riv av plasteret" og kjøp nytt tenker jeg. Det er så mye jobb med en genser at det må være kjedelig å ha litt garn som ser annerledes ut etter vask eller som du lurer på øm lukter bittelitt mugg. Jeg snakker ikke av erfaring som strikker, men som snekker, maler etc. Man angrer på tvilsomme løsninger. Ja, mulig du har rett. Ulempen med det er at det kan bli forskjell på fargen, selv om fargenumneret er likt, så er trolig innfargingen forskjellig (jeg kjøpte garnet for et halvt år siden, så får nok ikke tak i eksakt samme) Men jeg kan bruke det der det er mye mønster, og da er det ikke sikkert det vil bli synlig, dersom det er en nyanseforskjell. 0 Siter
morsan Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden Støtter @Grendel sitt forslag. Det høres litt vanskelig å skulle klare å vaske garnet godt nok uten at det floker seg, og du har risiko for ulik farge/tekstur. Du har risiko for ulik farge om du kjøper nytt også, men uten all jobben. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.