Gå til innhold

I Progressive/Woke inkluderende Norge aborteres nå 75% av barn med Downs...

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis selektiv abort anses som akseptabelt på visse grunnlag, må man også stille spørsmålet om det da prinsipielt ville være legitimt å abortere fostre som ikke oppfyller bestemte estetiske eller genetiske preferanser, for eksempel at barnet ikke blir blondt og blåøyd.

Det er ingen som stiller noe spørsmål om årsaken, så lenge tidsgrensene overholdes. Beslutningen overlates til den enkelte gravide, ut fra de omstendigheten rundt fosteret (alt fra genetikk til foreldrenes økonomi og livssituasjon) som er kjente. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutes ago, laban said:

Det er ingen som stiller noe spørsmål om årsaken, så lenge tidsgrensene overholdes. Beslutningen overlates til den enkelte gravide, ut fra de omstendigheten rundt fosteret (alt fra genetikk til foreldrenes økonomi og livssituasjon) som er kjente. 

Det er faktisk en vesentlig forskjell mellom å ta abort fordi man ikke ser seg i stand til å bære fram et barn, økonomisk, sosialt eller personlig, og det å gå gjennom en rekke genetiske tester for deretter å sortere bort fostre med uønskede egenskaper. I det øyeblikket man begynner å velge hvem som fortjener å bli født basert på gener, beveger man seg farlig nær et tankesett vi trodde vi la bak oss i 1945.

Anonymkode: a19e4...86a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er faktisk en vesentlig forskjell mellom å ta abort fordi man ikke ser seg i stand til å bære fram et barn, økonomisk, sosialt eller personlig, og det å gå gjennom en rekke genetiske tester for deretter å sortere bort fostre med uønskede egenskaper. I det øyeblikket man begynner å velge hvem som fortjener å bli født basert på gener, beveger man seg farlig nær et tankesett vi trodde vi la bak oss i 1945.

Det handler ikke om at man tenker at de ikke "fortjener" å bli født, men at man kjenner sine egne begrensninger.

Som du sier - man ser seg ikke i stand til å bære frem et barn med Downs, økonomisk, sosialt eller personlig.

Anonymkode: 962cc...1c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk en vesentlig forskjell mellom å ta abort fordi man ikke ser seg i stand til å bære fram et barn, økonomisk, sosialt eller personlig, og det å gå gjennom en rekke genetiske tester for deretter å sortere bort fostre med uønskede egenskaper.

Jeg tror det er ganske mange vurderinger av økonomisk, sosial og personlig art som ligger bak en slik beslutning, selv om det er fosterdiagnostikk inne i bildet. 

Siden risikoen for denne typen avvik øker med foreldrenes alder, har de ofte barn fra før. Hensynet til dem er også en del av vurderingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tenk om en person i USA i 1800 sa, så lenge det er lov å ha slaver, kan jeg ikke skjønne hvorfor det er galt å få tilsendt noen afrikanere til å slave på gården min, en slave er en slave.

Selvstendig som argument holder det muligens, er jo like riktig/galt å ha en afrikaner som slave som en europeer som slave så i seg selv ikke noe mer galt det, så da er det jo greit å ha en afrikaner som slave på gården sin, basert på det perspektivet.

Anonymkode: bfc30...edd

Jeg vil si det er vesentlig forskjell på det å påføre en person smerte, lidelser, tortur, sult o.s.v. enn å avslutte ett mulig liv før det i det heletatt har blitt noe annet enn en celleklump, uavhengig av hva som er lov og ikke. På lik linje som at jeg er dypt uenig med mange av tingene som er temaer i kriger, men jeg mener ikke at folk fortjener å bli drept og skadet for livet kun fordi man er uenig med de. Fordi de har ett liv, de har sosiale forhold, de har meninger, tanker og følelser. Det har ikke ett foster.

Jeg vet oppriktig med meg selv at jeg har ikke kapasitet eller mulighet til å ta vare på ett barn. Jeg har så vidt kapasitet til å passe på meg selv, så hadde jeg fått ett barn ville det blitt katastrofalt. Adopsjon er heller ikke en lett mulighet her i Norge, så det hadde gått mølla med barnevernet før det ble flyttet ett nytt sted. Jeg har også flere mentale laster, samt kroppslige, og tanken på at jeg med viten og vilje har påført noen annen de samme smertene og plagene jeg har hadde vært en grusom tanke! Det er ene og alene grunnen til at jeg valgte sterilisering en gang i tiden, for å unngå det. 

Anonymkode: cc27e...485

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Slik loven er nå er det opp til foreldrene og i siste instans kvinnen om hun vil bære frem barnet. Det du beskriver er derimot en slags statlig kontroll og sortering, men det er jo nettopp det vi ikke har, fordi valget gis til den enkelte familie.

Dersom du mener at det derimot er riktig å tvinge kvinner til å bære frem barn mot sin vilje, så er det jo nettopp slike ting som kjennetegner en autoritær stat. 

«Vi» har heller ikke lagt bak oss noe nazistisk tankesett i 1945. Norge var okkupert av nazistene og gjorde betydelig motstand. «Vi» har aldri vært nazister.

Du virker veldig opptatt av å moralisere over andres valg. Jeg synes det er et fascinerende fokus, all den tid de fleste av oss trolig har mer enn nok med å feie for egen dør. 

Skrevet

Når det er lov å abortere friske barn så bør det selvfølgelig være lov å abortere. Jeg ville ønsket et barn med best mulig utgangspunkt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Sokk said:

Slik loven er nå er det opp til foreldrene og i siste instans kvinnen om hun vil bære frem barnet. Det du beskriver er derimot en slags statlig kontroll og sortering, men det er jo nettopp det vi ikke har, fordi valget gis til den enkelte familie.

Dersom du mener at det derimot er riktig å tvinge kvinner til å bære frem barn mot sin vilje, så er det jo nettopp slike ting som kjennetegner en autoritær stat. 

«Vi» har heller ikke lagt bak oss noe nazistisk tankesett i 1945. Norge var okkupert av nazistene og gjorde betydelig motstand. «Vi» har aldri vært nazister.

Du virker veldig opptatt av å moralisere over andres valg. Jeg synes det er et fascinerende fokus, all den tid de fleste av oss trolig har mer enn nok med å feie for egen dør. 

23 minutes ago, Glitter said:

Når det er lov å abortere friske barn så bør det selvfølgelig være lov å abortere. Jeg ville ønsket et barn med best mulig utgangspunkt. 

Da beveger vi oss rett mot et sorteringssamfunn som er alt annet enn etisk forsvarlig. Man kan pynte på det med fine ord om "valg" og "frihet", men i praksis handler det om å sette et kvalitetsstempel på hvem som er ønsket og hvem som helst kunne vært sortert bort. Når vi først begynner å dele mennesker inn i verdige og uver­dige liv basert på kriterier ingen av oss selv ville tåle å bli målt etter, har vi allerede tatt et moralske mageplask. Dette er ikke progressivt. Det er en teknologisk oppgradert versjon av gammeldags menneskesortering.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da beveger vi oss rett mot et sorteringssamfunn som er alt annet enn etisk forsvarlig. Man kan pynte på det med fine ord om "valg" og "frihet", men i praksis handler det om å sette et kvalitetsstempel på hvem som er ønsket og hvem som helst kunne vært sortert bort. Når vi først begynner å dele mennesker inn i verdige og uver­dige liv basert på kriterier ingen av oss selv ville tåle å bli målt etter, har vi allerede tatt et moralske mageplask. Dette er ikke progressivt. Det er en teknologisk oppgradert versjon av gammeldags menneskesortering.

Jeg så en gang et klipp på tv med en mor som hadde et sterkt multihandikappet barn som trengte tilsyn 24/7 og knapt nok var bevisst noe som helst - hun sa helt ærlig at hun hadde ønsket hun kunne tatt abort.

AnonymBruker
Skrevet
1 minute ago, Lillemus said:

Jeg så en gang et klipp på tv med en mor som hadde et sterkt multihandikappet barn som trengte tilsyn 24/7 og knapt nok var bevisst noe som helst - hun sa helt ærlig at hun hadde ønsket hun kunne tatt abort.

Den er grei, men (som jeg skriv i mitt første innlegg) da må man også stille spørsmålet om det da prinsipielt ville være legitimt å abortere fostre som ikke oppfyller bestemte estetiske eller genetiske preferanser, for eksempel at barnet ikke blir blondt og blåøyd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den er grei, men (som jeg skriv i mitt første innlegg) da må man også stille spørsmålet om det da prinsipielt ville være legitimt å abortere fostre som ikke oppfyller bestemte estetiske eller genetiske preferanser, for eksempel at barnet ikke blir blondt og blåøyd.

Det blir en annen diskusjon ja og jeg tror nok de aller fleste vil være svært uenige i noe slikt, men jeg skjønner hva du mener, helt klart.

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)

Nå har ikke jeg hatt så mange meninger om de med downs. De er faktisk veldig heldige med sitt gode humør. Jeg har også sett på serien Cammo, som jeg anbefaler. Den serien gjør på en måte narr av dagens woke samfunn, på samme tid som den viser den positive siden ved downs og mennesker med «feil». 

Når det kommer til å fjerne dårlige gener fra samfunnet, så synes jeg det er en litt bra ting. Mange foreldre får redusert livskvaliteten. Den som blir født har stor risiko for dårlig liv. Og vi som ikke ønsker å jobbe med mennesker slipper frykten for å tvinges til å jobbe innen helse og omsorg hvis det skulle bli mangel. Jeg har nemlig ikke tenkt å bruke livet mitt på å måtte ta meg av noen andre sine avkom. Jeg har ikke evnen til å få barn til å føle seg trygge, ei heller de som er trengende. Jeg evner å hjelpe, men jeg tror ikke en evt pasient av meg over tid ville følt seg særlig sett. Jeg har ikke tålmodighet til det. Da får vi være glade for at det finnes mennesker med omsorgsevne her i verden. 

Ang woke, så har jeg ikke lest særlig om det i det siste. Men woke bør utryddes. Det er ingen god agenda bak det. Det er mennesker som ble brukt av de som styrer hva som skal være «in» her i verden, til å tjene penger. Du blir jo kansellert om du har upopulær mening, på samme tid som det er så fokus på inkludering. Det er ikke inkludering, når man ikke kan ha en upopulær mening. Det eneste som blir inkludert er hvis du sier det som de har bestemt er riktig. 

Jeg er ikke imot homofili og om noen er transe så bryr jeg meg ikke. Så lenge vedkommende oppfører seg normalt. Derimot har jeg problemer med sånne som må gjøre et stort nummer ut av seg fordi de er det, og tror de har spesielle rettigheter pga det. 

Selv har jeg jo valgt å ikke få barn. Fordi jeg tror med ganske stor sikkerhet at det barnet ville arvet både asd og depresjon. 

Endret av UtakknemligDiva
UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slik gjør de med hunderaser da. En rasehund må jo ha stamtavle for å være «verdt noe». Men det er jo ikke alltid det går bra med alle individer likevel.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

«barnet mitt får ikke blå øyne, da tar jeg abort» 🤣🤣🤣 jaja tiden får vise sier nå jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...