Gå til innhold

Hva er "meningen med livet" for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (2 timer siden):

Må vi egentlig alltid jobbe oss mer mot det motsatte av det vi er? noen gir mye av seg selv mens andre er flinkere til å ta. Det er egentlig helt greit, for noen har mer å gi enn andre, andre tar gjerne imot mer. Dette er noe veldig få setter spørsmålstegn ved, så bare en tanke.

Joda, en bør stort sett være sånn en er, men jeg synes det er vanskelig å be om og å ta imot hjelp fra venner og familie. Det kan innimellom være litt dumt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (14 timer siden):

Da er vi avhengige av at andre trenger hjelp. Dette er ikke kritikk mot deg. 

Men jeg har hørt folk si at noe av det viktigste for dem i livet er så være til hjelp for andre. Når jeg hører det så tenker jeg at det egentlig er veldig egoistisk. 

De vil være til hjelp, slik at de kan føle seg bedre og nyttige selv. 

Det er innafor å hjelpe andre. Men jeg synes ikke det skal være viktig å være til hjelp for andre, hvis dere skjønner. 

Tanken er god, men det bunner i en egoisme.

Selvfølgelig gjør jeg det fordi jeg liker det.  Det er jo hele premissene i innlegget at det å gjøre noe for andre gjør en sov mer lykkelig.  Betyr ikke at det ikke gjør andre mer lykkelige også. 

AnonymBruker
Skrevet

Å kunne bety noe for andre er meningen med livet mitt. Jeg har et enormt selvhat for meg selv og masse kjærlighet til andre.

Anonymkode: fe58b...651

Skrevet

I et biologisk perspektiv er vel meningen med livet å (over)leve, samt å formere seg. 

Målet med eller i livet er derimot noe annet. For meg er målet å ha det godt, artig og interessant, samt å sørge for at jr vokser opp og får et godt voksenliv. I tillegg er det et mål å bidra til et bedre samfunn på både kort og lang sikt.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar, har fått litt å tenke på 😊

Anonymkode: 2672f...f90

påskelilje
Skrevet
Kayia skrev (På 16.11.2025 den 17.59):

I et biologisk perspektiv er vel meningen med livet å (over)leve, samt å formere seg. 

Målet med eller i livet er derimot noe annet. For meg er målet å ha det godt, artig og interessant, samt å sørge for at jr vokser opp og får et godt voksenliv. I tillegg er det et mål å bidra til et bedre samfunn på både kort og lang sikt.

Er enig med deg i det meste.

Målet med mitt liv er både å utvikle meg og bruke evnene mine på en best mulig måte for mine nærmeste, for samfunnet og for meg selv.

Jeg ønsker å bruke tida og energien min på ting jeg nyter godt av, familien og venner nyter godt av og samfunnet/verden nyter godt av. Særlig det siste forplikter,  slik at jeg ikke bare tenker størst mulig nytelse/nytte for egen del, her og nå.

AnonymBruker
Skrevet

Å fostre opp barna.

Anonymkode: fe58b...651

Skrevet
påskelilje skrev (På 17.11.2025 den 22.12):

Er enig med deg i det meste.

Målet med mitt liv er både å utvikle meg og bruke evnene mine på en best mulig måte for mine nærmeste, for samfunnet og for meg selv.

Jeg ønsker å bruke tida og energien min på ting jeg nyter godt av, familien og venner nyter godt av og samfunnet/verden nyter godt av. Særlig det siste forplikter,  slik at jeg ikke bare tenker størst mulig nytelse/nytte for egen del, her og nå.

Vi tenker nok veldig likt her ser jeg :) 

Drømmeautomat
Skrevet

For meg er det å ha nære relasjoner til andre, om det er venner eller kjærester eller folk jeg bare møter. Jeg vil ha relasjoner der jeg kan vise hva jeg føler og snakke direkte, der jeg stoler på de jeg snakker med og de stoler på meg, og der vi veit at vi er der for hverandre. Meningen for meg er å stryke de båndene jeg har og knytte nye. Tok meg så lang tid å innse det. Trodde lenge det tryggeste var å ikke bli for avhengig av andre.

På andreplass kommer å utnytte talentene mine og skape ting andre setter pris på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...