Gå til innhold

Vet hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt, men klarer ikke gjennomføre det i praksis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den tankegangen tror jeg mange kan kjenne seg igjen i. Det som kan være nyttig er å akseptere at jeg feilet i dag, men i morgen skal jeg  ta meg sammen og fortsette mot målet mitt. Det er ikke enten-eller. Og vær ærlig mot deg selv: bruker du det litt som en  unnskyldning for deg selv også? 

Anonymkode: d7565...158

Du har helt rett i det at det gjelder å ta seg sammen og fortsette når man feiler. Jeg har en veldig enten-eller tankegang når det kommer til mat. Og ja, jeg bruker det absolutt som en unnskyldning, dessverre.

Anonymkode: 473a3...1a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har helt rett i det at det gjelder å ta seg sammen og fortsette når man feiler. Jeg har en veldig enten-eller tankegang når det kommer til mat. Og ja, jeg bruker det absolutt som en unnskyldning, dessverre.

Anonymkode: 473a3...1a3

Det er bare du som kan komme ut av den tankegangen. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Jeg er helt uenig i den første setningen din. Når en overvektig person som selv sier at spiser usunt, så går over til utelukkende sunn mat, ikke vil gå ned i vekt, mener jeg er tullprat. ( unnskyld uttrykket )

Det har vært litt typisk her på dol gjennom alle år, at man skal bortforklare overvekt. 

Hvis du leser litt om hva slags mat man kan spise og hva slags mat man skal unngå for å ha lavt langtidsblodsukker og bra/ ideelt kolestrol, så skjønner du at kaloriinntaket vil bli veldig mye lavere enn om man ikke tok hensyn til dette.

Trådstarter skrev: "Jeg har satt meg inn i vektnedgang så vet jo hva jeg må gjøre, men klarer aldri lykkes i praksis ettersom jeg rett og slett spiser for mye (og ofte også for usunt)." Hvor mye av maten som bør klassifiseres som usunn, vet vi vel ikke. 

Jeg bortforklarer så avgjort ikke overvekt. Jeg påpeker kun at sunn mat i seg selv ikke trenger å føre til vektnedgang. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Trådstarter skrev: "Jeg har satt meg inn i vektnedgang så vet jo hva jeg må gjøre, men klarer aldri lykkes i praksis ettersom jeg rett og slett spiser for mye (og ofte også for usunt)." Hvor mye av maten som bør klassifiseres som usunn, vet vi vel ikke. 

Jeg bortforklarer så avgjort ikke overvekt. Jeg påpeker kun at sunn mat i seg selv ikke trenger å føre til vektnedgang. 

Det er mange som tror at det alltid handler om å bare ta seg sammen. Men så enkelt er det ikke. Når man først har kommet til bunns i hvorfor man handler som man gjør (i dette tilfelle å overspise) kan man ta kontroll over overspisingen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange som tror at det alltid handler om å bare ta seg sammen. Men så enkelt er det ikke. Når man først har kommet til bunns i hvorfor man handler som man gjør (i dette tilfelle å overspise) kan man ta kontroll over overspisingen. 

Noen vil være enig med deg, mens andre vil si at det som er viktig er regelmessig matinntak i fornuftige mengder og at det vil løse tendensen til overspising. Noen har spesifikke emosjonelle vansker de forsøker å regulere med mat, andre har det ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en veldig enten-eller tankegang når det kommer til mat.

Jeg har liten tro på strenge kurer der man går fort ned, de færreste orker å følge dem lenge om gangen, og da er det lett å legge på seg igjen. Man kan ikke leve med sulte- og sprekkeperioder over tid, men finne en balanse som kan bli en vane.  

Spis nok til at du ikke stadig kjenner deg sulten, men hold deg til noe sunt. Finn noe du liker som er mat, ikke tomme kalorier, og ha det tilgjengelig. For meg funker f.eks. gulrøtter, grove knekkebrød (med nok krydder/smak til at jeg ikke trenger pålegg) og små (50-60 g) poser med usaltet nøttemiks som "nødmat" før leggetid eller hvis det blir lenge mellom måltidene.  

Spis ordentlige, faste måltider. Kald mat som holder meg mett lenge, er havregryn (kok grøt hvis du foretrekker det) og grove brødvarer med fiskepålegg eller egg. La middagen inneholde mye grønnsaker, bruk det du liker best. Hvis du er glad i saus, dressing o.l., reduser gradvis, da merkes det ikke så godt. Men ikke fjern det helt, hvis det ødelegger middagen for deg.

Hvis du har søtsug, kutt ut alle sukrede godsaker, inkludert søtt bakverk, for en stund. Det forsvinner hvis du holder ut en periode. Tenk på snacks- og godterihyllene i butikken som noe som ikke angår deg. Jeg har ikke katt, derfor kjøper jeg aldri kattemat. Godteri stiller liksom i samme klasse - det er noe jeg ikke trenger og derfor aldri kjøper (for å spise det selv). Bruk is ("ren" is eller sorbet, ikke tilsatt masse sjokolade), frukt og nøtter som helgekos. 

Ikke drikk kalorier, kun te, svart kaffe og vann med eller uten kullsyre og smakstilsetning. Noen liker sukkerfri brus (som PepsiMax), andre får matsug av det. Uansett tror jeg ikke det er så lurt å gjøre seg avhengig. 

Jeg etterlever ingen prinsipper mht. karbohydrater eller andre ting, så det er sikkert noen som er uenige i enkelte punkter ovenfor. De er erfaringsbaserte, ikke en diett. Jeg er på ingen måte sylslank, men har veid omtrent det samme i veldig mange år, inkludert gjennomgått overgangsalder. Jeg er veldig glad i mat, men til hverdags holder jeg meg stort sett til noe med næring i og unngår tullekalorier.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...