Gå til innhold

Vet hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt, men klarer ikke gjennomføre det i praksis

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nicklusheletida skrev (31 minutter siden):

Kanskje pga majones og proteinshakes ?  Nei, jeg vet ikke, da jeg spiser ikke sånn "mat". Jeg gjør det enkelt for meg selv. Putter inn flere fiskemåltider pr uke. Alltid grønnsaker. Nøtter og avokado spiser jeg hver dag. 

Velger karbonadedeig i steden for kjøttdeig, men prøver å ikke spise det så ofte. Skal vi ha taco, så dropper jeg lompene og skjellene. Samboer spiser det, men jeg synes måltidet er like godt uten. Jeg lar mest mulig av tomatsausen ligge igjen i boksen når jeg skal spise makrell i tomat. Det samme med tomatsild. Styrer unna kjeks og hvetebakst mest mulig. Velger brød med 100 % fullkorn.

Men er ikke fanatisk på noen måte. Kan godt spise usunt, men da er det også lettere å overspise. Det er jo ikke fisk og grønnsaker man får lyst til å overspise :)

Om jeg har utfordringer med vekten ? Jo, kanskje litt, fordi jeg merker jeg må passe meg for ikke å bli for tynn. Det vil jeg ikke. Derfor går jeg på vekten og følger litt med. Jeg vil ikke under 55, men i dag var jeg under, så da må jeg spise godt i dag. Jeg tør påstå at sunn og mager mat gjør noe med vekten. Også med overspisingen. Usunn mat smaker jo bedre :)

Hei igjen, takk for svar.

Det eneste jeg kanskje kan være litt uenig med ditt ståsted i, er følgende:

Når det gjelder dere fine fruer her på DOL (tihi :)), så synes jeg, men jeg skjønner det veldig godt, at dere ser verden fra deres eget, helt friske, perspektiv. Når man ikke har et vektproblem, ikke et alkohol-/rusproblem, ikke et økonomisk problem, ikke en psykisk lidelse, osv. osv. - så er det veldig lett å gi råd ut fra at den man snakker med eller henvender seg til kanskje befinner seg "samme sted" som en selv. At man på en måte ikke helt ser patologien.

Hvis man ser dette i konteksten økonomi - så har man jo helt rett i at dersom alle hadde satt opp et budsjett i samsvar med inntekten sin - og fulgte det - så hadde samtlige inkassoselskaper og namsfogder i Norge kunnet legge ned. Rådet med å sette opp et budsjett er ikke feil, på samme måte som at rådet om å spise sunn mat heller ikke er feil, men problemet er hhv. gjennomføringen og at det som hjelper en person i en "syk" eller "vanskelig" situasjon kan være annerledes enn det som hjelper f.eks. deg med å ha råd til turen til USA til sommeren eller å holde en sunn BMI og et normalt kolesterolnivå.

Så jeg synes kanskje denne tråden bærer preg av at @frosken i litt større grad evner å se "patologien" i menneskers situasjon. Uten at dette skal være noen kritikk av dol-fruene, for dere er virkelig positive og bidragsytende for dette forumet. Man skal heller ikke bare se sykdom :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (13 minutter siden):

Når det gjelder dere fine fruer her på DOL (tihi :)), så synes jeg, men jeg skjønner det veldig godt, at dere ser verden fra deres eget, helt friske, perspektiv. Når man ikke har et vektproblem, ikke et alkohol-/rusproblem, ikke et økonomisk problem, ikke en psykisk lidelse, osv. osv. - så er det veldig lett å gi råd ut fra at den man snakker med eller henvender seg til kanskje befinner seg "samme sted" som en selv. At man på en måte ikke helt ser patologien.

Hvis man ser dette i konteksten økonomi - så har man jo helt rett i at dersom alle hadde satt opp et budsjett i samsvar med inntekten sin - og fulgte det - så hadde samtlige inkassoselskaper og namsfogder i Norge kunnet legge ned. Rådet med å sette opp et budsjett er ikke feil, på samme måte som at rådet om å spise sunn mat heller ikke er feil, men problemet er hhv. gjennomføringen og at det som hjelper en person i en "syk" eller "vanskelig" situasjon kan være annerledes enn det som hjelper f.eks. deg med å ha råd til turen til USA til sommeren eller å holde en sunn BMI og et normalt kolesterolnivå.

Så jeg synes kanskje denne tråden bærer preg av at @frosken i litt større grad evner å se "patologien" i menneskers situasjon. Uten at dette skal være noen kritikk av dol-fruene, for dere er virkelig positive og bidragsytende for dette forumet. Man skal heller ikke bare se sykdom :)

Amen 🙏 

Anonymkode: d7565...158

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Selvsagt. Det er mye snakk om overspising, men hva slags mat overspises ? Tror du det er fisk og grønnsaker som overspises ? 

Spiser selv nøtter hver dag foressten. 

Nei, du kvelurerer kanskje ikke, men du har vært der og hengt på meg, hver gang jeg har svart i en vektnedgangstråd gjennom årene. Du skal alltid fortelle meg at det ikke er så lett, men jeg har aldri påstått at det er lett og jeg blir litt lei av det. 

Du går ofte hardt ut mot brukere selv, så du må tåle litt kritikk tilbake. 

Nicklusheletida
Skrevet
ISW skrev (9 minutter siden):

Dette har jeg forståelse for. Økonomi og psyke kan ødelegge for mange og slike ting tok jeg ikke med i mitt svar, så jeg svarte kun ut i fra hva som jeg håpte kan føre til endring. 

Jeg er klar over at jeg er priveligert, både når det gjelder økonomi og helse. Like fullt har vi i grunnen hatt litt de samme diskusjonene på hjemmebane rundt dette med mat 😆 Derfor ser jeg veldig lett at dette ikke er like enkelt for alle.

Samboeren har høyere kolestrol enn meg, men hadde det vært opp til han, så hadde vi levd på pizza, taco, pasta og ikke noe fisk i det hele tatt. Har fått han med på å velge fullkorns pizzadeig og fullkornspasta . Det gikk greit, da det smaker det samme. 

Men han kan komme hjem med 3 grandis, bare fordi det er billig. Jeg mener vi har såpass god økonomi at vi ikke trenger å fylle kroppen med slik søppelmat. Han mener det er " kjekt å ha " liggende i frysen. Han vil velge kjøttdeig i steden for karbonadedeig bare fordi det er billigere. Sånne ting. Men tenker ikke på at det koster penger alt godteriet han spiser på fredager eller alle vaflene på kafe. Jeg har kommet til at jeg skal bare passe på meg selv, så kan han gjøre det han vil. Men jeg sørger jo for at totalen blir bedre også for han. 

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du går ofte hardt ut mot brukere selv, så du må tåle litt kritikk tilbake. 

Jeg tåler det fint , men jeg tenker mer på trådstarter og hva som er konstruktivt. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Dette har jeg forståelse for. Økonomi og psyke kan ødelegge for mange og slike ting tok jeg ikke med i mitt svar, så jeg svarte kun ut i fra hva som jeg håpte kan føre til endring. 

Jeg er klar over at jeg er priveligert, både når det gjelder økonomi og helse. Like fullt har vi i grunnen hatt litt de samme diskusjonene på hjemmebane rundt dette med mat 😆 Derfor ser jeg veldig lett at dette ikke er like enkelt for alle.

Samboeren har høyere kolestrol enn meg, men hadde det vært opp til han, så hadde vi levd på pizza, taco, pasta og ikke noe fisk i det hele tatt. Har fått han med på å velge fullkorns pizzadeig og fullkornspasta . Det gikk greit, da det smaker det samme. 

Men han kan komme hjem med 3 grandis, bare fordi det er billig. Jeg mener vi har såpass god økonomi at vi ikke trenger å fylle kroppen med slik søppelmat. Han mener det er " kjekt å ha " liggende i frysen. Han vil velge kjøttdeig i steden for karbonadedeig bare fordi det er billigere. Sånne ting. Men tenker ikke på at det koster penger alt godteriet han spiser på fredager eller alle vaflene på kafe. Jeg har kommet til at jeg skal bare passe på meg selv, så kan han gjøre det han vil. Men jeg sørger jo for at totalen blir bedre også for han. 

Jeg forstår samboeren din 😊

Jeg innrømmer lett hvor vanskelig det er å få til varige endringer, egentlig innenfor alle disse aspektene. Når det gjelder økonomi så har jeg kompetansen, men det er lett å falle i fellen om «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør». Det som redder meg er at jeg tjener ganske bra og har en del oppspart/investeringer og lite gjeld. For jeg suller bort for mye penger på fjas. Kan lage budsjetter, og holde dem. Men så sklir det ut igjen.

For kosthold/utskeielser har jeg nok vært mer hard med meg selv nå. F.eks - skal jeg se landskamp med kompiser og drikke 3 halvlitere, så skal det jogges 40 minutter først. Skal jeg ha litt smågodt, så skal middagen være sunn. Generelt at det skal være en balanse. Men lett er det ikke. 

Nicklusheletida
Skrevet
ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår samboeren din 😊

Jeg innrømmer lett hvor vanskelig det er å få til varige endringer, egentlig innenfor alle disse aspektene. Når det gjelder økonomi så har jeg kompetansen, men det er lett å falle i fellen om «gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør». Det som redder meg er at jeg tjener ganske bra og har en del oppspart/investeringer og lite gjeld. For jeg suller bort for mye penger på fjas. Kan lage budsjetter, og holde dem. Men så sklir det ut igjen.

For kosthold/utskeielser har jeg nok vært mer hard med meg selv nå. F.eks - skal jeg se landskamp med kompiser og drikke 3 halvlitere, så skal det jogges 40 minutter først. Skal jeg ha litt smågodt, så skal middagen være sunn. Generelt at det skal være en balanse. Men lett er det ikke. 

Synes det er flott at du har lagt inn slike endringer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...