Gjest sniffepus Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Heisann! Håper virkelig noen kan svare meg på dette... Jeg er lakto- pesco-vegetarianer med panisk frykt for animalsk fett. Syns det er uoverkommelig kvalmt. Har derfor alltid holdt meg unna kjærligheter osv, etterhvert som jeg har funnet ut at de inneholder dette. Men etter å ha lest gjennom innlegg her inne, ser jeg at gelatin også inneholder animalsk fett(noe jeg ikke visste), og ettersom jeg er glad i vingummi, seigmenn, skumgodter, osv, lurer jeg på: inneholder disse animalsk fett? Kan noen gi meg en røff oversikt over hvilke sorter som inneholder fettet, bare sånn generelt? Vet at jeg ikke kommer til å spise disse type godis lenger, da jeg alltid føler ubehag, med tanke på diverse animalske produkter, OM de virkelig inneholder animalsk fett... Er det noen andre veggiser som vet om noe "alternativt" snop, animalskfritt).. (kan inneholde melk)... Ville satt pris på svar, er flink med et vegetarisk kosthold ellers, men jeg har aldri kartlagt snopen, for å si det sånn.... *masse klemmer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frolik Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 "(kan inneholde melk)... " Noe som _garantert_ alltid inneholder animalsk fett er jo melk da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Hei sniffepus. Kan du si meg hva lakto- pesco-vegetarianer er for noe? '....etter å ha lest gjennom innlegg her inne, ser jeg at gelatin også inneholder animalsk fett....' '....jeg alltid føler ubehag, med tanke på diverse animalske produkter, ....' Er det animalske produkter eller animalsk fett du ikke vil ha? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amiga Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Hei sniffepus. Kan du si meg hva lakto- pesco-vegetarianer er for noe? '....etter å ha lest gjennom innlegg her inne, ser jeg at gelatin også inneholder animalsk fett....' '....jeg alltid føler ubehag, med tanke på diverse animalske produkter, ....' Er det animalske produkter eller animalsk fett du ikke vil ha? lakto- pescovegitarianere spiser melkeprodukter og fisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 gelatin utvinnes jo fra noe på dyr , muskler tror jeg. Og gelatin brukes alltid i vingummi og gele..og sånne typer ting. Men..det hender også de bruker agar agar, som er gelantin utvunnet fra alger, og det er jo helt vegetabilsk. Men jeg vet ikke hva de bruker når. Gå ihelsekosten der kan du sikkert finne "helt sikre" godter. Jeg skjøønner ikke helt hvordan du kan si at animalsk fett byr deg helt imort..og samtidig både spise fisk og melkeprodukter..?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sniffepus Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 gelatin utvinnes jo fra noe på dyr , muskler tror jeg. Og gelatin brukes alltid i vingummi og gele..og sånne typer ting. Men..det hender også de bruker agar agar, som er gelantin utvunnet fra alger, og det er jo helt vegetabilsk. Men jeg vet ikke hva de bruker når. Gå ihelsekosten der kan du sikkert finne "helt sikre" godter. Jeg skjøønner ikke helt hvordan du kan si at animalsk fett byr deg helt imort..og samtidig både spise fisk og melkeprodukter..?! Det jeg mener er at den tanken på det fettet gjør meg uvel. Er ikke glad i fett, generelt, men når jeg hører ordet animalsk fett så ser jeg for meg et sånt hvitt ekkelt lag... Jeg vet det er nevrotisk, men det får være så.... tusen takk for svar:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Gelatin er ikke egentlig fett, det er stivelse utvunnet av slakteavfall (marg, skinn, sener). Ufattelig ekkelt. Ting som inneholder gelatin er seigmenn, bamsemums, endel pastiller, all vingummi. Selv spiser jeg godis fra helsekosten, økologisk godis uten gelatin og ofte søtet med malt etc så slipper man sukker:-) I tillegg til gelatinen burde du holde deg helt unna sånn drittgodteri, mye tilsetningsstoffer som ikke er bra. Endel fargestoffer er animalske forresten (laget av lus etc). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sniffepus Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Gelatin er ikke egentlig fett, det er stivelse utvunnet av slakteavfall (marg, skinn, sener). Ufattelig ekkelt. Ting som inneholder gelatin er seigmenn, bamsemums, endel pastiller, all vingummi. Selv spiser jeg godis fra helsekosten, økologisk godis uten gelatin og ofte søtet med malt etc så slipper man sukker:-) I tillegg til gelatinen burde du holde deg helt unna sånn drittgodteri, mye tilsetningsstoffer som ikke er bra. Endel fargestoffer er animalske forresten (laget av lus etc). Tusen takk for alle opplysninger.. Skjønner at noen klødde seg i hodet ang at jeg ikke ville ha animalsk fett men spiste melk osv... Jeg ville frem til det dewey påpeker, det er rett og slett ufattelig ekkelt.... føler at det blir en liten "teit" form for vegetarianisme, det tar vekk noe av idealismen liksom... Men tusen takk for tips, skal teste ut noen av de økologiske godisene... Er liit lei for at jeg spurte..jeg LEVER for vingummi... *klemmer* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemesis Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Du spiser ikke gelatin eller animalske varer - fordi det er EKKELT? Herlighet, du er jo hysterisk. Hvor gammel er du egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Du spiser ikke gelatin eller animalske varer - fordi det er EKKELT? Herlighet, du er jo hysterisk. Hvor gammel er du egentlig? "Du spiser ikke gelatin eller animalske varer - fordi det er EKKELT? Herlighet, du er jo hysterisk. Hvor gammel er du egentlig?" Litt overdrevet å kalle vedkommede for hysterisk? Har du vært på et slakteri? Sett en kyllingfarm? Ikke alle liker å spise døde varmblodige dyr. Visste du forresten at det doneres organer ifra dyr til mennesker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 "Du spiser ikke gelatin eller animalske varer - fordi det er EKKELT? Herlighet, du er jo hysterisk. Hvor gammel er du egentlig?" Litt overdrevet å kalle vedkommede for hysterisk? Har du vært på et slakteri? Sett en kyllingfarm? Ikke alle liker å spise døde varmblodige dyr. Visste du forresten at det doneres organer ifra dyr til mennesker? Transplanteres organer fra dyr til mennesker?? I Europa (Norge inkludert) er det faktisk forbudt. Hva ville du forresten med det argumentet i denne diskusjonen? http://www.folketsframtid.no/eldre/aktuelt02/18jan02a.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Transplanteres organer fra dyr til mennesker?? I Europa (Norge inkludert) er det faktisk forbudt. Hva ville du forresten med det argumentet i denne diskusjonen? http://www.folketsframtid.no/eldre/aktuelt02/18jan02a.htm Takk for interessant link. Poenget var at jeg (med flere) ikke ønsker å ete et individ som vi samtidig kunne få transplantert et f.eks hjerte fra. Jeg har ikke tatt hensyn til forbudet i denne sammenheng, men ser på den faktiske _muligheten_. Litt ironi: den ene dagen får jeg transplantert et hjerte fra en gris, og neste dag spiser jeg skinka til grisen som middag... :-O 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sniffepus Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Du spiser ikke gelatin eller animalske varer - fordi det er EKKELT? Herlighet, du er jo hysterisk. Hvor gammel er du egentlig? Hysterisk? Jeg spiser faktisk fisk og drikker melk, men om jeg foretrekker å frastå fra gelatinholdige varer fordi jeg ikke liker det som er i dem er vel det min sak? Og ja, jeg synes det er ekkelt, men on du føler at slakteavfall høres ok ut i godteriene du spiser, så flott for deg.. det er vel i bunn og grunn snakk om smag og behag:-) Det var forresten aldri animalsk fett jeg siktet til, men nettopp det gelatin-greiene som dewey nevner lenger ned. Var ikke helt klar over forskjellen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest santana Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Takk for interessant link. Poenget var at jeg (med flere) ikke ønsker å ete et individ som vi samtidig kunne få transplantert et f.eks hjerte fra. Jeg har ikke tatt hensyn til forbudet i denne sammenheng, men ser på den faktiske _muligheten_. Litt ironi: den ene dagen får jeg transplantert et hjerte fra en gris, og neste dag spiser jeg skinka til grisen som middag... :-O Når grisen først er dau (som den nødvendigvis er når du får transplantert et organ fra den) så spiller det vel ingen rolle om du spiser resten av den? Noe annet kaller jeg sløsing med mat. Dersom du skal ha moral i denne saken synes jeg moralen burde være å utnytte matressurser skikkelig. Vi får utallige nyttige medisiner og andre ting fra planter også, uten at jeg dermed føler meg moralsk forpliktet til å la vær å spise grønnsaker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Når grisen først er dau (som den nødvendigvis er når du får transplantert et organ fra den) så spiller det vel ingen rolle om du spiser resten av den? Noe annet kaller jeg sløsing med mat. Dersom du skal ha moral i denne saken synes jeg moralen burde være å utnytte matressurser skikkelig. Vi får utallige nyttige medisiner og andre ting fra planter også, uten at jeg dermed føler meg moralsk forpliktet til å la vær å spise grønnsaker. "Når grisen først er dau (som den nødvendigvis er når du får transplantert et organ fra den) så spiller det vel ingen rolle om du spiser resten av den? Noe annet kaller jeg sløsing med mat. Dersom du skal ha moral i denne saken synes jeg moralen burde være å utnytte matressurser skikkelig. " Jeg ser ikke på varmblodige dyr som mat. Jeg forventer ikke at alle skal være enige i mitt syndpunkt heller da ;-) Kunne like gjerne spise katta di om jeg skulle spise varmblodige dyr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hysterisk? Jeg spiser faktisk fisk og drikker melk, men om jeg foretrekker å frastå fra gelatinholdige varer fordi jeg ikke liker det som er i dem er vel det min sak? Og ja, jeg synes det er ekkelt, men on du føler at slakteavfall høres ok ut i godteriene du spiser, så flott for deg.. det er vel i bunn og grunn snakk om smag og behag:-) Det var forresten aldri animalsk fett jeg siktet til, men nettopp det gelatin-greiene som dewey nevner lenger ned. Var ikke helt klar over forskjellen. :-) "Og ja, jeg synes det er ekkelt, men on du føler at slakteavfall høres ok ut i godteriene du spiser, så flott for deg.. det er vel i bunn og grunn snakk om smag og behag:-) Det var forresten aldri animalsk fett jeg siktet til, men nettopp det gelatin-greiene som dewey nevner lenger ned" HÆ?!? Jeg trodde du var vegetarianer, dumme meg..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sniffepus Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 "Og ja, jeg synes det er ekkelt, men on du føler at slakteavfall høres ok ut i godteriene du spiser, så flott for deg.. det er vel i bunn og grunn snakk om smag og behag:-) Det var forresten aldri animalsk fett jeg siktet til, men nettopp det gelatin-greiene som dewey nevner lenger ned" HÆ?!? Jeg trodde du var vegetarianer, dumme meg..... Hva slags rolle spiller det hva man kaller seg? De fleste kaller seg lakto eller ovo eller pesco eller hva det skal være, men de er like fullt vegetarianere. Eller hva kaller du det når man velger bort enkelte animalske produkter? Om man velger bort alt blir man vel en vegan, uansett.... Men for alldel: siden jeg ikke oppfyller kravene dine som vegetarianer kan jeg vel konkludere med at jeg har et normalt kosthold, men spiser ikke kjøtt, ikke fjærkre og heller ikke eggeprodukter... og heretter ikke gelatinprodukter... Men hvem skal spise- du eller jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Hva slags rolle spiller det hva man kaller seg? De fleste kaller seg lakto eller ovo eller pesco eller hva det skal være, men de er like fullt vegetarianere. Eller hva kaller du det når man velger bort enkelte animalske produkter? Om man velger bort alt blir man vel en vegan, uansett.... Men for alldel: siden jeg ikke oppfyller kravene dine som vegetarianer kan jeg vel konkludere med at jeg har et normalt kosthold, men spiser ikke kjøtt, ikke fjærkre og heller ikke eggeprodukter... og heretter ikke gelatinprodukter... Men hvem skal spise- du eller jeg? Spiller ingen rolle hva du kaller deg :-) Det var jeg som var dum... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 25. april 2002 Del Skrevet 25. april 2002 Spiller ingen rolle hva du kaller deg :-) Det var jeg som var dum... Spiser ikke varmblodige dyr selv forresten. -Enten det er i form av biff eller tilsetningsmidler i seigmenn :-o 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.